STP marketingmodell alkalmazása a tökéletes marketing stratégiád kidolgozásához
Hogyan használd a szegmentálást, célzást és pozicionálást (STP) a tökéletes marketing stratégiád kidolgozásához? Hol lehet elcsúszni ebben a marketing szentháromságban? Mutatjuk!
STP marketing
Az STP (szegmentálás/segmentation – célzás/targeting – pozicionálás/positioning) az egyik leggyakrabban alkalmazott marketingmodell a gyakorlatban, a marketingvezetők a hatékony, észszerűsített kommunikációs gyakorlatot tulajdonítják neki.
Az STP marketing a kereskedelmi hatékonyságra összpontosít, kiválasztja a vállalkozás számára legértékesebb szegmenseket, majd minden egyes szegmenshez marketingmixet és termékpozícionálási stratégiát dolgoz ki.
Az MTV (nem a magyar, az amerikai) például remekül építette fel saját STP marketing stratégiáját.
- A vállalat a piacot demográfiai, földrajzi és viselkedési ismérvek alapján szegmentálta.
- Ezután kiválasztotta azokat a szegmenseket, amelyek számára vonzó és elérhető volt. Ezek közé tartoztak: a rockzenéért, az R’n’B-ért, a 90-es, 80-as évek zenéjéért, stb. rajongók.
- Végül ezekre a piacokra pozicionálta magát, és minden szegmensre külön-külön kommunikációs csatornákat húzott fel. Ezzel pedig elérte, hogy az is náluk fogyaszt zenét, aki a rockzenét imádja, de az R’n’B-t ki nem állhatja. Ez egy STP marketing stratégia nélkül esélytelen lett volna. Nem véletlen, hogy a legtöbb multi, például a mobilszolgáltatók is előszeretettel használják ezt a modellt.
Az STP marketing stratégia főleg olyan piacokon szükséges, amelynek célcsoportja nagyobb, vegyesebb.
Ha például tápot kínálsz hím kölyökkismacskáknak, akkor az STP nem a te marketing modelled lesz. Ha azonban a gyermektől a férfi és a női ruhákig mindent kínálsz, ráadásul az elegánstól a sportosig, akkor az STP marketing stratégia óriásit fog dobni a marketing hatékonyságodon.