UX design készítés
Tartalomjegyzék
A UX arról szól, hogy az emberek mit éreznek. Ki kell váltani belőlük a WOW-hatást.
Érzések.
A UX az érzésekről szól, arról, hogy az emberek megkapják a wow-hatást, amire várnak, vágynak. Miért kell neked is foglalkoznod a UX-szel? Miért folyik mostanában még a csapból is ez?
A UX a „user experience-t”, avagy a felhasználói élményt jelenti. Ezt jó esetben – ha a webes megjelenésed a UX szabályait követi – tapasztalja a látogatód, ha rákattint a weboldaladra, vagy éppen a webshopodra. Épp ezért a UX elveit már a tervezésnél figyelembe vesszük. Egy termék (esetünkben a weboldal) könnyű használatához szükség van arra, hogy minden logikusan épüljön fel rajta, könnyen megtalálhatóak legyenek az információk, a felhasználóid bosszankodás nélkül megtalálják azt, amit keresnek. Ennyire egyszerű!
Emlékszel még azokra az időkre, amikor a telefonszámot a kapcsolat oldalon lehetett csak megtalálni? Vagy amikor az 50 oldalas ÁSZF-ben voltak csak megtalálhatóak a szállítási díjtételek?
Ma már a kapcsolat szinte bárhonnan egy kattintással elérhető, a szállítási díj pedig már a termék adatlapján is fel van tüntetve. Sőt, még az is, hogy mikor kapja meg az ügyfél a csomagot.
Ami bennünket motivál:
- Elkötelezett, lojális ügyfelek
- Mérhető eredmények
- A lehetőségek folyamatos keresése és megragadása
- Maximalista ügyfelek
- Folyamatos innováció az ügyfél oldalán
- Megbízható, partneri együttműködés
Amiben ügyfeleink segítségére leszünk:
- Döntéseinket alapos, precíz mérésekkel támasztjuk alá
- Növekvő árbevételt érünk el
- Látványos eredményeket produkálunk
- Pontos, gyors kommunikáció az együttműködésben
- Határidőre és pontosan teljesítünk
Miért van erre szükség? Mi az előnye?
A UX az egyszerű kezelhetőség alaptörvényét követi. Ha a felhasználó megtalálja amit keres, elégedett lesz, ezáltal könnyebben vásárol. De ha keresgélnie kell, akkor csak bosszankodni fog és már ki is lép az oldalról és megy tovább.
Hiszünk abban, hogy minden weboldal annyit ér, amennyi bevételt hoz, ezért oldalaink nem csak szépek, de pénzt is termelnek – ahhoz pedig ma már elengedhetetlen a UX. Ismerjük meg jobban!
Mi az a UX-design? Mit nyújt? Mik az alapkövetelményei?
Kutatás? Drótvázak? Prototípusok? Nem. A user experience design sokkal inkább arra fókuszál, hogy az emberek hogyan gondolkoznak, mit éreznek, amikor böngésznek egy weblapot, vagy egy terméket. Épp ezért a UX design (felhasználói élmény tervezés), egy olyan folyamat, ami a felhasználói elégedettséget növeli.
A felhasználót kézen fogjuk és arra irányítjuk, ahol a számodra fontos, értéket képviselő konverziós műveletet elvégzi – pl. vásárol a webshopodban, árajánlatot kér, megrendeli a szolgáltatásodat. A tervezés által a termék elérhetőbbé válik, a használhatóság, a hozzáférhetőség és az élmény növelésével.
A te weboldalad látogatói mit éreznek?
Biztos, hogy céged weblapja, vagy digitális szolgáltatása megadja a falhasználóknak azt a pluszt, amit keresnek? Vagy inkább szitkozódva elhagyják azt? Ha a második, akkor jobb, ha közelebbről is megismered a UX design fogalmát, és hogy miként tudod a gyakorlatban a bevételeid megtöbbszörözésére használni!
A User Experience (UX) magyarul, szó szerint felhasználói élményt jelent.
Felhasználói élmény? Igen! De mit jelent ez valójában? Minden olyan benyomás összességét, ami a felhasználót éri a weboldalad böngészése során. A színektől a betűtípuson át, a gombok formájáig, és persze a kezelhetőségig, és a weboldal betöltési idejéig minden ide tartozik.
A kulcsszó az élmény. A könnyebb kezelhetőség, a kényelem, az átláthatóság.
Eredmény: sokkal kényelmesebb és praktikusabb felhasználás, megnövekedett felhasználói élmény.
Nézzük, mik a UX (Felhasználói élmény) alapkövetelményei egy weboldal szempontjából!
- Fókuszban a felhasználó
A weboldal tartalma legyen hasznos, ez kiemelten fontos a UX design szempontjából. Pontosabban legyen hasznos a felhasználóknak. Nekik, a célközönségnek készüljön, ne a managereknek és a főnökségnek, vagy a marketing osztálynak! Hiszen ha a felhasználók olyan tartalmat kapnak, ami nem érdekli őket, akkor nem fogják azt elolvasni, hanem egyszerűen elhagyják az oldalt. - Éljen az egyszerűség
Túlzsúfolt, átláthatatlan weboldal? Kusza menürendszer, ömlengős tartalom, sehova se vezető navigáció? Nem, az csak frusztrációt vált ki a felhasználóból! Nem túl pozitív élmény, ugye? Cél az egyszerűség, a logikusan felépített weboldalstruktúra, ami könnyen értelmezhető és átlátható. - Csábító önazonosság
Bármilyen trendi is egy weboldal megjelenés, lehet akármennyire az a UX design megtestesítője, ha nem illeszkedik a brand-hez. Hiszen a profi webdesign, a letisztult felületek csak akkor érnek valamit, ha illenek a vállalkozás arculatához. Sokan esnek abba a hibába, hogy igyekeznek a legtrendibb design vonulatot követni, ami viszont nem minden esetben egyezik meg a márka arculatával, a célközönség elvárásaival. Az arculat mindig a célközönségre és a márkára fókuszáljon! - Könnyen kereshető
1, 2, 3 – pont ennyi időt tölt egy felhasználó azzal, hogy megtaláljon valamit. Ha nem találja meg, már el is hagyta az oldalt. Fontos, hogy ha a felhasználóid tartalmat keresnek, akkor legyen lehetőségük könnyen és egyszerűen keresést végrehajtaniuk a weboldalon. Ha a felhasználók nem találják meg gyorsan az információt, amit keresnek, akkor a kereső mezőt fogják igénybe venni. Ha a felhasználók nem találják az információt, amiért jöttek, és keresési lehetőségük sincs a weboldalon, akkor már kattintanak is a konkurens weboldalra.
Pro tippünk: Az oldaladon található keresőmezőben az alábbi szöveg jelenjen meg: „Írj ide bármit, megtaláljuk!”.
Teszteltük élesben: amikor ezt a szöveget betettük az egyik webshopba, akkor a keresések száma 400%-kal növekedett! - Akadálymentes mindenkinek
10%… Az emberek 10%-a valamilyen fogyatékkal éli az életét. Adj nekik is lehetőséget, hogy a weboldaladon vásároljanak! A UX design kiemelkedő hangsúlyt fektet arra, hogy a weboldalak is akadálymentesek legyenek – hogy a fogyatékkal élő emberek számára is használhatóvá váljanak. Sajnos erre csak rendívül kevesen figyelnek oda. - Megbízható
Lassú? Hibás linkek? Gyakran nem elérhető? Lehet egy weboldal, vagy egy applikáció bármilyen jó, ha ezekkel a frusztráló problémákkal kell a felhasználóknak szembenézniük. Ha ilyennek találkozik, biztos, hogy elhagyja az oldalt és többet vissza se jön. Ellenkező esetben, amikor a technikai feltételekkel minden rendben van, a szükséges tartalmak is a helyükön vannak, akkor a látogató nagy valószínűséggel visszatérő vendég / vásárló lesz a weboldalon.
Miért fontos a UX design?
Fontos neked hogy a látogatóidból vásárlók legyenek? Ez minden webshop számára alapvető. De az elégedetten – mi több, boldogan távozó vásárló már csak a kiváltságosoké! És ezek a kiváltságos webshopok nyerik év végén a versenyeket, és a visszajáró, boldog ügyfeleket, akik jó hírüket terjesztik.
Nos, ez a UX design.
Volt régen egy világ, amikor a weboldalak, webáruházak megjelenését, felépítését még a tervezők elképzelései és az ügyfelek igényei határozták meg. Azok a weboldalak azonban annyira bonyolulttá váltak, hogy változtatni kellett. Ezt most felváltotta a fogyasztó-centrikus szemléletmód és az elmúlt évtized számtalan változást hozott.
Vegyük csak például azt, hogy mennyivel nőtt azoknak a fogyasztóknak az aránya, akik mobil eszközök segítségével böngésznek. Arról nem is beszélve, hogy egyre több operációs rendszert használnak, sok fajta böngészőt, különböző sávszélességű internet kapcsolattal. Ezeket mind szem előtt kell tartanunk, ha azt akarjuk elérni, hogy a felhasználók – ezen belül is a célcsoportunk sajátjának érezze a weboldalt, és élvezze annak használatát.
Ilyen léptékű változások mellett csak azok a weboldalak emelkednek ki a tömegből, amelyek ezeknek a kritériumoknak hiánytalanul megfelelnek, amelyeket leginkább a felhasználók igényeire szabnak, és amelyeket öröm használni. Napjaink weboldalainak fejlesztése során a legfontosabb mozgatórugó a felhasználói élmény lett.
Ez az élmény teszi az elégedett vásárlót boldog vásárlóvá. A boldog vásárló pedig újra visszatér, ahogyan az étterembe térsz vissza, ha örömteli volt az étkezés – kedves kiszolgálás, jó konyha, stb – ugyanez érvényes a weben is. Ráadásként, egy jól fejlesztett webáruháznak örömmel viszik jó hírét!
Pro tippünk: Nem kell mindenben a legjobbnak lenned. Elég, ha jobb vagy, mint a versenytársaid ahhoz, hogy többen vásároljanak nálad!
Bevált megoldások a UX design alkalmazására:
- mindig minden legyen kéznél – ott találja a látogató a számára fontos információt, ahol arra valóban szüksége van
- hatékony elrendezés, legyen a weboldal használata a lehető legkönnyebb a felhasználó számára
- egyszerű, megjegyezhető lépések, amik a jövőbeni navigálást is leegyszerűsítik (például elmentett termék)
- törekedjünk az állandóságra – ne kelljen minden egyes alkalommal újra tanulnia a felhasználónak a rendszer működését
- minimalizáljuk a hibalehetőségeket – legyen minden egyszerű és egyértelmű, lehetőleg ne tudjon hibázni a felhasználó a weboldal használata során
- az utolsó érzése az elégedettség legyen – törekedjünk arra, hogy csak pozitív meglepetéseket okozzunk neki
Véssük az eszünkbe, hogy….
Még hatékonyabb weboldal? Igen! UX design-nal!
Ahogy arról már szó volt, a UX (user experience) design egy sajátos folyamat, ahol olyan megoldásokat alkalmazunk a weboldal/webáruház elkészítésekor, amelyek látványosan javítják a felhasználói élményt, már az első benyomástól kezdődően. Ne feledd, milyen fontos a pozitív első benyomás, hiszen legtöbbször a felhasználó, aki a potenciális vevőd a weboldaladon/webshopodban találkozik először a termékeiddel, márkáddal, szolgáltatásoddal.
Előzd meg a versenytársaid, élj a UX design minden előnyével!
Már érzed, hogy a UX design valami nagyon jó dolog, de még nem tiszta a kép, hogy pontosan mik az előnyei a gyakorlatban?
Akkor csak olvass tovább, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot és máris megkapod a válaszokat!
Miért jó a UX design?
Mert a felhasználó kedvében jár, aki így könnyen válik egyszerű látogatóból vásárlóvá, és ehhez elég akár 1-2 kisebb-nagyobb módosítás a weboldaladon.
Esettanulmány: Egy egyszerű sales landing oldal esetében 70%-al nőtt a vásárlások száma, webáruház esetében pedig 30%-os konverziós növekedést értünk el UX design alkalmazásával.
Számold csak ki: 1000 látogatóból van 3 megrendelésed, amiből X forint a profitod. Ha a 3 megrendelésből a UX design segítségével lesz 5 megrendelésed, akkor mennyi lesz a profitod? Jelentősen több, igaz?
A UX design nem csak a bevétel növekedésben érezhető. Ugyanis a UX design a szervezet, a vállalkozásod mindennapjait is megkönnyíti!
A UX design előnyei a cégednek:
- Produktivitás bárhol, bármikor: a reszponzív design-nak köszönhetően azonos felhasználói élmény érhető el bármilyen eszközön
- Minimalizálható hibaszázalék: egyszerű és könnyen használható. A jól megtervezett felhasználói felülettel idő takarítható meg és csökkenthető az emberi hibák kockázata
- Több megrendelés az átláthatóságnak köszönhetően
- Magasabb kosárérték – a boldog vásárló bizonyítottan többet költ
UX design kialakítása lépésről-lépésre
- auditálás – hibák feltárása – hőtérképes elemzés
- potenciális ügyfelek igényeinek meghatározása
- konverziós pontok meghatározása
- best practice-k alkalmazása
- konverziós cél teljesülését szolgáló elemek megtervezése
- tervezés és arculati vázlat készítése
Az éles oldalon további lehetőségek kihasználása:
- A/B tesztelés (ilyenkor több változatot tesztelünk, és az adatok alapján a jobban teljesítő kerül alkalmazásra)
- A sikeres konverziós elemek alkalmazása
UX design tervezés folyamatai – Használhatósági audit készítése (usability tanulmány)
- Folyamatok, navigációs térképek készítése
- Szcenáriók felvázolása
- Interjú, perszónák létrehozása, felhasználói szegmentáció, célcsoport
- Wireframek megalkotása
- Prototípusok megalkotása
- Specifikációk írása, tartalom stratégia
- Grafikai tervek készítése
A UX designer-eknek nincs könnyű feladatuk, és belátható, hogy nagyobb szükség van rájuk, mint azt elsőre gondolná az ember. Hiszen csak annyi a kérdés, hogy hol legyen egy gomb – azonban ha jó helyen van, akkor dőlnek a vásárlások, ha viszont nem, akkor látványosan visszaesnek a konverziók. A felhasználó fejével kell gondolkodnunk, és úgy megalkotni a weboldalad, hogy minden benne legyen, mégis könnyed legyen és egyszerű kezelni.
A célunk az, hogy a weboldalad/webáruházad látogatója mindenféle magyarázat, segítség nélkül megértse és használni tudja a weboldaladat. Sok felhasználó egy-egy weboldal esetén azt érzi, hogy nem találja azt, amit keres, így ahelyett, hogy megpróbálna kiigazodni rajta, inkább bezárja azt, és átmegy a konkurencia weboldalára.
Ezek a cégek általában az árral versenyeznek a látogatóért, és egyszerűen lemondanak a profitról.
Te melyik megoldást választod? Eredményeket produkáló designt vagy az árversenyt?
Jobb élmény = nagyobb bevétel.
A kettő között szoros összefüggés van, amit csak a felelősségteljes vállalkozók ismernek fel. Fontos, hogy az egyszerűség és könnyen kezelhetőség elve lebegjen a szemünk előtt már a menü elnevezésnél is! Használjunk olyan kifejezéseket, amik már ismertek a látogatók számára, és a tartalmak elhelyezése is könnyen áttekinthető legyen. De fontos, hogy finoman mindig a cél felé irányítsuk a látogatók figyelmét – a vásárlás felé.
Észrevetted, hogy ha mobilról nézed az oldalunkat, akkor a menüben ott van minden kapcsolatfelvételi adat?
Ez a megoldás szembe megy a szupermarketek polc politikájával, miszerint a polcon lévő termékeket folyamatosan átpakolják, hogy így még több időt töltsünk vásárlással, hiszen sosem találjuk meg egyből azt, ami keresünk. Ez a megoldás az online világban kifejezetten káros, mivel a látogatók másodpercek leforgása alatt elvesztik a türelmüket és feladják a keresést.
Építsük fel úgy a webshopot, hogy a felhasználónak esélye se legyen eltévedni! Minden azonnal, természetes módon nyilvánvaló legyen a számára, így szinte biztosan vásárolni fog. Ügyeljünk arra, hogy a weboldalunk tényleg könnyen használható és szórakoztató legyen. Kerüljük el azokat az apró hibákat, amiket más már elkövetett, és tanuljunk belőlük!
Növeld weboldalad hatékonyságát UX design alkalmazásával!
Az elsöprő UX design készítés mellett az egyedi weboldalak fejlesztésében és komplex marketing folyamatod megtervezésében, eredményes kivitelezésében is számíthatsz ránk!
A te webshopod már UX design-ban készült?
Ha nem, akkor itt az ideje, hogy ajánlatot kérj tőlünk, mielőtt a konkurensed megteszi!
UX design trendek
- Időkímélő design
Rohanó világunkban az idő nagy érték. A felhasználók nem érnek rá egy gépre várni, keresgélni az információkat. A UX időt spórol a felhasználóknak. Épp ezért egyre nagyobb teret nyer a UX megoldásnál a lineáris design, ami lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy egyszerre csak egy témára koncentráljanak – egyszerűen, gyorsan vezet végig lépésről-lépésre.
A UX emellett a te cégednek is időt és erőforrást spórol. Kiváló példa erre a chatbotok és mesterséges intelligenciák fejlődése, de számos más, időspóroló megoldással is találkozunk. A mesterséges intelligenciával támogatott ügyfélszolgálatok időkímélőek, így a megspórolt időt további innovációkra tudod fordítani. - Csak rólad szól, de csak okosan
Mindenki szereti azt érezni, hogy az egész világ körülötte forog, minden csak róla szól. Azonban az információ túlzott személyre szabása kellemetlen meglepetésekkel szolgálhat. Fontos, hogy a perszonalizáció ne zárja a felhasználókat saját véleményük csapdájába. Ezek lehetnek olyan megoldások például, amelyek szándékosan jelenítenek meg eltérő véleményeket. - Mérések a hagyományokon túl
Élmény-központú mérés? Igen! A hagyományos mérési módszerek arra koncentrálnak, hogy a felhasználó mennyi időt tölt a weboldalon, hogyan navigál az oldalak között, vagy azt, hogy hol lép ki mielőtt vásárolna. Az élményre vonatkozóan azonban nem ad releváns információt. Mivel egyre több élmény mutat túl a digitális jellegen, – maga az élmény lesz a termék – ezért a cégek többször végeznek élmény-központú mérést annak érdekében, hogy a használati szokásainkat felmérjék. - UX térhódítás és specializálódás
Az UX mindig is számtalan területre hatással volt. Ez ezentúl sem lesz másképp, viszont kiegészül a specializálódással az olyan új technológiák és iparágak terén, mint például a virtuális valóság, a mesterséges intelligencia vagy akár az egészség és a fitnesz.
Az is fontos, hogy amíg eddig az volt a UX designerek felségterülete, addig ez a nézet manapság már sokkal inkább abba az irányba mozdul, hogy a UX-nek mindenki részese, aki érintett a felhasználói élménnyel kapcsolatban. - Az UX a cégvezetésben? Igen!
Azok a cégek, akik nem a múltat siratják, hanem a jövőre készülnek, már látják és kiaknázzák a UX design-ban rejlő lehetőségeket. Persze nem csak a felhasználókkal való kommunikációban van nagy szerepe, hanem cégen belül is. A letisztultság, átláthatóság, könnyen kezelhetőség a jövő! Ez a cégen belüli működést, a menedzsment napi munkájának hatékonyságát is növeli, nem csak a konverziók számát! - Hangalapú keresés és vezérlés
Pár éve hatalmas áttörés volt a hangalapú, pontosabban a hanggal irányított eszközök terén. Számtalan vállalat (Google, Amazon, Apple) kínál ilyen eszközöket, és napjainkban csak az Egyesült Államokban több mint 30 millió háztartás rendelkezik ilyen eszközökkel, és ez a szám csak nőni fog. Egyre inkább meg fog szűnni a felhasználók és az eszközeik közötti fizikai érintkezés, ami számtalan lehetőséget hordoz magában. Meg kell találni ezeket a lehetőségeket és fel kell rájuk készülni még időben.
Ez hatalmas kihívás és egyben lehetőség is az UX designerek részére az innovációra és a kísérletezésre. - A virtuális valóság ma már valóság, nem csak álom!
Pár éve a virtuális valóság, ami csak a tv képernyőn létezett, ma már valóban elérhető. A UX designerek pedig azon dolgoznak fáradhatatlanul, hogy ez ne csak egy szűk réteg privilégiuma legyen, hanem bárki számára elérhető valóság. Találkozhatunk vele az orvostudományban, az oktatásban, a szórakoztató iparban, de a felhasználásának csak a fantáziánk szab határt. - UX design már a termék tervezéskor
Minden jel arra mutat, hogy egyre több vállalatvezető ismeri fel, hogy a felhasználói élmény tervezésnek nem csak a weben van kiemelkedő szerepe, hanem hatalmas jelentősége van egy szolgáltatás vagy termék megtervezésénél, vagy akár piaci bevezetésénél.
UX design gyakorlatilag előrelépett az egyik legfontosabb folyamattá a tervezés során! - Igazi csapatmunka
A UX, ahogy azt már írtuk nem csak az felhasználói élményt garantálja és az eladásokat támogatja, de a céged hatékonyságára is hatással van. A projektmenedzsment eszközök és a belső kommunikációs platformok és a felhő alapú eszközök egyre nagyobb szerepet kapnak. Ezek a szoros együttműködések (főleg ha térben távol vagyunk egymástól) új generációs eszközöket igényelnek – amelyek mindenki számára egyszerűen és gyorsan használhatók.
Mennyibe kerül?
Nem mi dolgozunk a legolcsóbban… mint bizonyára te sem a saját szakmádban. Ez nem véletlen. Ahogyan más üzleti döntéseidnél, kérjük, itt se csak az árat nézd!
A UX design készítés nem kevés időbe, auditálásba és rengeteg szakértelembe kerül – feltéve, ha helyesen közelítjük meg, és az elvárt eredményt tekintjük értéknek. Ha kiszámolod, hogy mennyi nyereséget termel neked egy olyan weboldal, ami fényévekkel a konkurenseid előtt van, azt gondolom nem kell tovább ragozni, hogy bőségesen meg fog térülni ez a befektetésed. De ha ez nem lenne elég, adj hozzá a mostani konverziós arányodhoz 3%-ot…
Az ár minden esetben egyedileg, a te cégedre szabva alakul, hogy minden szükséges funkció bekerülhessen, de ne kelljen egy fillérrel sem többet fizetned a szükségesnél.