Versenytárs elemzés
Tartalomjegyzék
Ahhoz, hogy a piac téged akarjon, nem elég jónak lenned, azt is tudnod kell, hogy kivel veszed fel a harcot és azt, hogy a konkurenseid milyen “fegyvereket” alkalmaznak. Épp ezért a stratégiai marketing része, hogy megismerjük versenytársaink megoldásait és ügyfél szemmel nézzük azokat.
Ami bennünket motivál:
- Maximalista ügyfelek
- A lehetőségek folyamatos keresése és megragadása
- Folyamatos innováció az ügyfél oldaláról
- Megbízható, partneri együttműködés
- Biztonságra vágyó ügyfél, aki egy kézben akarja tudni a fejlesztést, tanácsadást, kivitelezést
Amiben ügyfeleink segítségére leszünk
- Körültekintően és mélyrehatóan feltérképezzük a versenytársakat
- Érthetően prezentáljuk az elkészített dokumentációt
- Személyesen válaszoljuk meg a felmerült kérdéseket
- Kitörési pontokat javaslunk cégednek az eredmények tükrében
- Határidőre és pontosan szállítjuk az elemzést
- A tanácsadást követően a kivitelezést is ránk bízhatod
Miért van szükséged versenytárs elemzésre
Te vérbeli szakember vagy és se a saját cégedre, sem a konkurensek megoldásaira nem úgy tekintesz, mint ahogy a leendő vásárlóid. Egyszerűen nem tudsz – neked túl nagy a szakmai tapasztalatod és a tudásod.
Vásárlóid könyörtelenül összehasonlítják termékeidet, szolgáltatásaidat más gyártóval, szolgáltatóval.
Cégvezetőként arra van szükséged, hogy feltárjuk és segítsünk a döntéseid meghozatalában, számokkal alátámasszuk, hogy a versenytársaid honnan és milyen módon szerzik a vásárlóikat. Ebben kapsz hathatós segítséget tőlünk!
Létfontosságú, hogy a látogató, leendő vevő szempontjából vizsgálódjunk, ne szakértői szemmel. Hiszen amit te, mint szakember pár szóból pontosan értesz, az egy átlagos látogatónak nem evidens.
Ahhoz, hogy számára is világos és érhető legyen, bővebb magyarázatra van szükség – ennek hiánya csak bizalmatlanságot ébreszt a látogatóban. Ugye ezt nem akarod?
Épp ezért nélkülözhetetlen egy külső szakértő, aki ugyanolyan szemmel nézi át a versenytársak hirdetéseit, weboldalát, webes megjelenését és kommunikációját, mint a vásárlók. Ezt vállaljuk mi!
Tudd meg most, mit takar a versenytárs elemzés, hogyan vizsgáljuk meg a konkurenseid, és persze azt is, hogy ennek milyen előnyei vannak számodra!
Vesd bele magad a versenytárs elemzés rejtelmeibe!
Mik a versenytársaid erősségei és hogyan tudsz föléjük kerekedni a piacon?
Csupán egy lépés választ el attól, hogy céged magabiztosan kiemelkedjen a versenytársak tömegéből.
Gyorsítósáv a versenytársak előtt. Cégre szabott stratégiai terv.
Hogyan dolgozunk? Hogyan készítünk profi versenytárs elemzést neked
Többfajta eszközt és megoldást alkalmazunk, hogy teljes képet kapj a többi piaci szereplőről és megoldásaikról, amikkel a te leendő ügyfeleidet akarják megkaparintani!
A versenytárs elemzés során feltárjuk neked, hogy:
- kik a valódi versenytársaid
- hogyan pozicionálják magukat
- hogyan kommunikálnak a célcsoporttal
- mekkora a látogatói forgalmuk
- honnan érkeznek a látogatóik
- milyen Google Ads és Facebook hirdetéseket futtatnak
- TOP kifejezéseket kapsz abból a szempontból, hogy milyen kifejezésre rangsorol jól az oldaluk, és a teljes forgalmuk esetében kifejezésekre bontva mekkora szerepük van
- hogyan alakult a látogatói forgalmuk az elmúlt 2 évben
- mennyi link mutat az oldalaikra
- mennyi a versenytársad bizalmi faktora, elismertsége
- minden versenytársat ellátunk egy score értékkel, így később figyelni tudjuk a változásokat
- milyen CRO megoldásokat alkalmaznak
Mi az a versenytárs elemzés
A versenytárs elemzés az egyik leghatékonyabb piackutatási, és egyben keresőoptimalizálási eszköz, így ez a stratégia céljaid meghozatalában is nagymértékben segít, hogy a vállalkozásod hogyan irányítsd, milyen megoldásokkal tudsz fejlődni.
Fontos, mert a piac átláthatatlan sokszor még a legerősebb szereplők számára is. Ha pedig nem te vagy a legerősebb szereplő, akkor bátran bevallhatod magadnak, hogy számtalan vakfolt van a piacon, amikkel nem tudsz számolni – még sokkal több információ kell arról, milyen piaci környezetben dolgozol, és mit csinálnak a többiek.
Magyarországon ez különösen érdekes. Itthon a piacon néhány mamut és rengeteg vállalkozás osztozik, akik a legtöbb esetben ügyet sem vetnek egymásra. Ezzel önmagában semmi baj nincs. Az viszont biztosan következik belőle, hogy rengeteg cég bekötött szemmel, csak a saját ösztöneire hallgatva építi fel a brandjét az interneten, és próba-szerencse alapon szervezi a marketingjét.
Lépj ki a bekötött szemmel maratont futók ördögi köréből és törj a csúcsra! Kezdd el pontos adatokra, széles körű ismeretekre támaszkodva, tudatosan tervezni és építeni online jelenléted!
Az első, amit tudnod kell, hogy ha a piaci csúcs a cél, ránk számíthatsz. Vágjunk bele!
Versenytárs fogalma
Versenytársunk az, aki:
- ugyanazzal a termékkel vagy szolgáltatással
- ugyanarra a célcsoportra céloz
Logikus, hogy ha a célcsoportunk a versenytársunktól vásárol, akkor tőlünk feltehetően már nem fog, mert igényét konkurensünk elégítette ki, és nem mi.
Példa: az elektronikai termékeket kínáló kis családi vállalkozás webáruházának a nagy elektronikai mamut webáruház a versenytársa. De! Az egyéni vállalkozókra specializálódó vállalkozási tanácsadó és a nagy cégeket kereső tanácsadó cégek nem versenytársai egymásnak. Hiába dolgoznak mindketten a tanácsadó piacon, egymás köreit nem zavarják – az eltérő célcsoport és a szolgáltatás eltérő jellege miatt.
Ki az, aki a „legveszélyesebb” konkurensünk? Az, aki nem csak ugyanazzal a termékkel, ugyanarra a célcsoportra, de ugyanazzal a módszerrel akar vevőket szerezni.
Vagyis ahhoz, hogy keresőoptimalizálás tekintetében is konkuráljunk egymással, egy további kritérium van. Mindkét vállalkozónak a keresőben kell vevőszerző megoldást használnia. Ha ugyanis egyikük hideg hívásokkal dolgozik, akkor a piacon ugyan versenytársak, de a keresőben nem.
Ezért a SEO alapú versenytárs elemzés egy dolgot csinál: előnyt kovácsol a keresőt marketing eszközként használó konkurensek viselkedésének feltérképezéséből.
Mielőtt őrülten nekiesünk a kereső átkutatásának, még egy dolgot érdemes tisztába tenni: a keresőben nem az a konkurensünk, aki egy-egy adott kulcsszóra elől van, hanem az, aki az adott témában a legnagyobb forgalmat futja a weboldalával.
Mi a kettő között a különbség? Miért fontos ez, és hogyan lehetsz ez te? Mindenre megkapod a választ: a továbbiakban!
Versenytárs elemzés szempontjai
Tényleg, mire is jó? A versenytárs elemzéskor azon túl, hogy felkutatjuk a valódi konkurenseinket, már konkrét marketing technikákat és ügyfélszerzési stratégiákat is leleplezünk a következő kérdések megválaszolásával. Ezekre a kérdésekre legális eszközökkel (lásd kicsit később) választ kaphatunk – anélkül, hogy a versenytársunk után „kémkednénk”, vagy személyesen kellene kifaggatnunk.
- Milyen kulcsszavakra lehet megtalálni?
- Mekkora forgalom fut versenytársunk weboldalára?
- Melyik aloldalával generálja a legnagyobb forgalmat a keresőben?
- Honnan szerzi a linkjeit?
- Minőségi linképítést végez, vagy linkfarmokról szerzi-e a hivatkozásait?
- Hogyan és milyen rendszerességgel publikál?
- Sikerült márkát építenie egyáltalán, vagy törekszik rá?
- Milyen kulcsszavakra ír és milyen kulcsszavakra nem ír tartalmat?
Ezekre a kérdésekre már konkrét válaszokat kapunk a versenytársunk stratégiai marketing lépéseivel kapcsolatban, amelyből azonnal ihletet meríthetünk!
De ennél többet is tanulhatunk belőle: a versenytárselemzés során a piacra és a saját üzleti jövőnkre vonatkozó kérdéseket is megfogalmazhatunk:
- A megfelelő piacon vagyunk-e? És van-e értelme itt lennünk 5 év múlva is?
- Mekkora a piac, amin mozgunk? Mennyi lehetőség van benne?
- A mi súlycsoportunkban vannak-e egyáltalán jelen versenyzők a piacon?
Ezeket a kérdéseket végiggondolva pontosan látjuk és értjük mit és miért csinálunk. Arról nem is beszélve, hogy lehetővé teszi, hogy elkerüljük versenytársaink balfogásait. Ahhoz azonban, hogy megfelelő választ kapjunk, fel kell tennünk a legfontosabb kérdést, és helyesen kell azt megválaszolnunk.
Szálloda versenytárs elemzés
Meg tudod vizsgálni, hogy a lokális keresőoptimalizálásban milyen sikereket ér el a másik szállásadó, brand nevére hányan keresnek, kiértékeljük neked, hogy a vendégek melyik szolgáltatását keresik, és mivel vannak megelégedve. Van már pár ötletünk amivel hozzájárulunk a foglalások számának növeléséhez, ehhez lépj kapcsolatba velünk!
Miért van szükséged versenytárs elemzésre? Kinek ajánljuk
Miért csináljunk versenytárs elemzést?
Egy jól kivitelezett és alapos versenytárs elemzés értékes adatokat ad, amelyek támpontként szolgálnak az üzleti döntéseink meghozatalában.
A versenytárs elemzés:
- támogat egyedi értékajánlatunk pontos megfogalmazásában és értékelésében
- lehetőséget ad termékünk, szolgáltatásunk további finomítására (javítására) a versenytársak gyengeségeinek tükrében
- felfed új piaci réseket, lehetőséget adva arra, hogy új kínálati elemeket vezessünk be, amik a versenytársak kínálata és a fogyasztók igénye közötti rést célozzák
- rávezet, hogy a megfelelő referenciaszámokat határozzuk meg, amikkel később KPI-kat állíthatunk fel
Kinek hasznos a versenytárs elemzés?
A versenytárselemzés eredménye elsődlegesen döntéshozók, azaz vállalkozók, cégvezetők, startupperek, termékmenedzserek számára ad átfogó képet.
Mikor végezzünk versenytárs elemzést?
Lényegében bármikor, ha úgy érezzük, hogy növekedni akarunk és független, lézerpontosságú piacismeretre van szükségünk.
Nézzük néhány konkrét példát, amikor mindenképp szükséges az elemzés:
- Elakadtunk a növekedésben
- Új piacot szeretnénk találni
- Keressük a kitörési pontokat, fejlődési lehetőségeket
- Legalább 2 éve nem elemeztük a versenytársak munkáját
- Új tartalmat akarunk készíteni
Mit kapsz az elemzés során
Biztos vagy benne, hogy az összes fontos versenytársad ismered? Tapasztalataink azt mutatják, hogy legtöbbször az átfogó versenytárs elemzés alkalmával fény derül legalább egy olyan cégre, mint versenytárs, akiről nem is volt tudomása a cégvezetőnek.
Ez nem fordulhat elő veled, ha minket alkalmazol, hiszen komplex képet adunk a piaci helyzetről. Az elemzés segítségével átláthatod a konkurenciáid megoldásait, és ezzel kalkulálva tudod meghozni a következő lépéseket és elérni a bevétel növekedését!
De nem állunk meg az kutatásnál és az elemzésnél, hiszen következtetéseket vonunk le együtt, célokat és prioritásokat állítunk fel a jövőre nézve.
Az elemzés általában 25-80 oldal terjedelemben készül el attól függően, hogy milyen mélységig kéred felkutatni a versenytársakat. Konkrét vezetői összefoglalót tartalmaz.
A dokumentum elkészülését követően Skype-on, vagy személyes konzultáción beszéljük át az elemzést, így minden kérdésedre garantáltan választ kapsz. Megbeszéljük a végén a prioritásokat és megvalósítjuk a marketing, fejlesztési feladatokat.
Tudj meg többet a marketing tanácsadásról és a konverzió optimalizálásról!
Csupán egy lépés választ el attól, hogy céged magabiztosan kiemelkedjen a vetélytársak tömegéből.
Konkurencia elemzés lépései, szempontjai, módszerei, elemzési eszközök
A SEO alapú versenytárs-elemzés legfontosabb szempontjai
Az alábbiakban a SEO alapú konkurencia elemzés legfontosabb szempontjait vesszük végig. Nézzük meg együtt, hogy mire van szükség ahhoz, hogy a keresőben jól szerepeljen egy adott weboldal egy adott piacon. Nagyon sok szempont van, amit figyelembe lehet venni, nekünk mégis elég csak a lényegre koncentrálni. Ez pedig három tényező: a forgalom, a linkek és a tartalom.
- A honlap forgalma
A SEO arról szól, hogy üzleti forgalmat tereljünk a weboldalunkra. Ezért elsősorban azt kell megnéznünk, hogy kik viszik el a forgalom javát az adott szakterületre és üzleti szektorra nézve. Aki pedig viszi a forgalmat, attól érdemes tanulni. - Honnan szerzi a konkurencia a linkjeit?
A bejövő linkek a három legfontosabb SEO faktor közé tartoznak. (A hivatalos irány az, hogy a tartalom válik meghatározóvá, néhányan még ettől messze vannak, ezért ők linképítéssel szereznek organikus forgalmat.) Használd te is okosan a SEO alapú linképítést, és szerezd meg a keresőkből érkező forgalomért vívott harcban a vezetést!
A linképítésnek, ahogyan fent is láttuk, két irányzata van:
-az egyik típus a “szerezzünk minél több linket minél gyorsabban”, mert akkor előre kerülhetünk néhány fontos kulcsszóra;
-a másik megközelítés pedig a szakmai és minőségi weboldalakról igyekszik linkeket szerezni - Tartalom – Blog tartalma és blogolás gyakorisága
A weboldal állandó tartalma mellett SEO szempontból mindig érdemes figyelembe venni azt is, hogy új tartalmak kerülnek-e az oldalra. Az új tartalmak leggyakrabban blog formájában vannak jelen. Épp ezért kell megvizsgálni minden esetben, hogy van-e az adott oldalon blog, és ha igen, milyen gyakran posztolnak rajta.
Fontos szempont, hiszen ha a vezető konkurenseink blogolnak, akkor ez számunkra is a „kötelező” elemek közé kerül. A tapasztalat az, hogy ha egy weboldalnak komoly forgalma van, ott egy blog is működik.
Persze az ellenkezője is lehetséges. Nincs blog a konkurenseknél. Mit jelent ezt? Egy kiaknázatlan lehetőséget, amire érdemes azonnal lecsapnod. Láttunk már arra példát, hogy még a piacvezető cégek sem blogolnak, ezzel lehetőséget hagyva a kis halaknak arra, hogy feljöjjenek az élre. Erre remek példa a pénzügyi szektor. A nagy bankok és pénzintézetek blogjai csapnivalók, ezt kiaknázva pedig több pénzügyi közvetítő és blogger tudott feljönni és ügyfeleket szerezni a keresőből.
Valamennyi versenytársadról könnyedén feltérképezhetjük, hogy milyen stratégia alapján blogol, és hogy egy ilyen bloggal mekkora forgalmat generál. Egyszerűen lekérdezzük egy adott blog forgalmát (ehhez a szükséges technológiák a rendelkezésünkre állnak – egy hétköznapi internetfelhasználó számára ezek csoda-eszközök, egy szakember számára viszont hétköznapi munkaeszköz). - A forgalom forrásai – honnan jönnek a látogatók?
Egy weboldalra nem csak a keresőből érkeznek látogatók, tetemes mennyiségű forgalmat generálhat például a közösségi média, vagy a hivatkozások egy híroldalról. A teljesség igénye nélkül néhány érdekes, számottevő forrás:
Linkek
Más oldalak ránk való hivatkozásai, említései. Ha jó minőségű blogot írsz, szinte borítékolható, hogy előbb-utóbb megjelenik egy cikked az egyik szakmai magazinban, vagy valamelyik híroldalon. Persze ennek a valószínűsége elősegíthető átgondolt SEO stratégia segítségével.
SEO
A keresőoptimalizálás nem áll meg néhány kulcsszónál! Ennél sokkal összetettebb és többet jelent egy weboldal számára, ha folyamatosan optimalizálják. Röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy egy professzionális módszerekkel optimalizált oldal közel kétszer annyit nyerhet, mint amekkora célt tűzöl ki a SEO folyamatok tervezése során. Ez azt jelenti, hogy a Google megjutalmaz a jól végzett munkáért és további lehetőségeket nyit meg előtted…
PPC
A leggyorsabb eszköz arra, hogy forgalmat – célzott forgalmat! – hozz a weboldaladra, webáruházadba. A Google Ads rendszerében felállított keresőkampányok, display kampányok, vagy shopping kampányok akkor találják meg a célcsoportodat, amikor éppen készen állnak rá, hogy vásároljanak tőled. Szakértő kezekben mindezt kimagasló ár-érték arány mellett érheted el, ráadásul szinte azonnal!
Közösségi kampányok
Mozdítsd meg a közösségedet! Követőid, rajongóid, márkád szerelmesei alig várják, hogy piacra dobd a legújabb trendek szerint gyártott termékeidet és megrendelhessék azokat! Add meg nekik a lehetőséget! Érd el őket szórakozás közben, amikor nyitott elmével – és nyitott pénztárcával várják jól behatárolt marketing üzenetedet!
Hírlevél
Sokak szerint e-mail marketinggel már nem lehet eladásokat hozni. A régi iskola szerint valóban nem! Egy professzionális megoldásokat jól ismerő szakember azonban csodákat képes elérni a vevőidnél e-mailen. Sorozatos újravásárlások, hálás ajánlások, minőségi ügyfélbázis – és még sorolhatnánk. De inkább beszéljünk róla személyesen, a te üzleted vonatkozásában!
Direkt forgalom
A leghűségesebb követőid, vevőid már fejből tudják az oldalad címét. Miért pont őket hagynád parlagon? Az egyik legfontosabb forrás a vásárlói hűség és a márkaismertség szempontjából a direkt látogatók az oldaladon. A forgalom, linkek és tartalom hármasának vizsgálatával a konkurens weboldalának minőségét határozza meg. Így már könnyebben tudjuk értékelni, rangsorolni a versenytársakat. Persze azért itt is érdemes bepillantani a színfalak mögé!
A konkurensek weboldalának minősége
A fenti szempontok alapján könnyen meghatározhatjuk azt, hogy melyik versenytársunkat érdemes komolyabban figyelni, vagy akár tanulni is tőle. De itt is igaz, hogy a mennyiség nem egyenlő a minőséggel! Épp ezért elhamarkodott következtetések helyett érdemes megnézni sok további szempontot is:
- Milyen fő üzenetet, küldetést fogalmaznak meg a sikeres versenytársaid?
- Hogyan épül fel a weboldaluk szerkezete?
- Milyen fényképek vannak a honlapon?
- Közzétesznek-e ügyfél-véleményeket?
- Mennyit blogolnak havonta? Hány cikket írnak?
- Mi a témája a cikkeknek és hány szóból áll egy-egy cikk?
- Milyen egy-egy cikk (fényképek, videók, leírások minősége)?
- Csinálnak-e videókat, aktívak-e a közösségi médiában?
3-5 konkurens weboldal vizsgálata után lesz egy nagyon pontos benyomásod arról, hogy a konkurenseid miért csinálnak akkora forgalmat, és neked magadnak mit kell tenned azért, hogy a nyomukba érj – sőt akár magad mögé is utasítsd őket!
Utánozás majomszokás, a piacon pedig nem is kifizetődő!
A konkurenciakutatás végén sokan esnek abba a hibába, hogy elkezdik majmolni, egy az egyben utánozni a versenytársakat. Ugyanúgy kommunikálnak, hasonló kreatívokat használnak, ugyanazokat a csatornákat, eszközöket kezdik el használni. A versenytárs elemzésnek azonban nem a másolás a célja. Ne feledd, a konkurensünk sem tud mindent – felesleges, sőt ártalmas egy rossz megoldás másolása!
Azért, hogy ne essünk bele az utánozás csapdájába, már a kutatás előtt érdemes pontosan megfogalmazni azt, hogy mely kérdésekre keressük a választ. Például, azt akarom megtudni a főbb versenytársaimról, hogy:
- milyen eszközök alkotják a marketing mixüket?
- milyen piaci részesdésük van? (és hogy tudna nagyobbat szerezni az én cégem)
- milyen a termékeik minősége? (akár próbavásárlást is csinálok ezért)
Mi alapján érdemes kiválasztani a vizsgálni kívánt konkurenseket? Természetesen számtalan ismérv mentén van már lehetőség, itt találsz egy-két támpontot!
Először érdemes a „célcsoport – probléma” – megoldás hármas mentén vizsgálódnunk, vagyis úgy felmérni a piacot, hogy a konkurenseket a következő csoportokba osztjuk:
- Célcsoport-megoldás ugyanaz, de más a probléma,
- Probléma-célcsoport ugyanaz, de más megoldás,
- Probléma-megoldás ugyanaz, de más a célcsoport.
Másodszor, ami igazán fontos, hogy a vizsgálni kívánt konkurensek körét érdemes minél reprezentatívabban meghatározni. Csak a több éve a piacon lévő mamut cégekhez hasonlítgatni magunkat nem épp kifizetődő, arról nem is beszélve, hogy garantáltan torz eredményeket ad. Épp ezért javasolt sokszínű konkurens listát összeállítani, közvetett és közvetlen konkurensekből egyaránt válogatni.
Ne feledd! Az, hogy kiket vizsgálunk, már az elején meghatározza, hogy a végén milyen hasznos információkat tudunk kinyerni.
Versenytárs elemzés nélkül nem lehet marketing stratégiát tervezni. Ne maradj le!
Csupán egy lépés választ el attól, hogy céged magabiztosan kiemelkedjen a versenytársak tömegéből.
Versenytárs elemzés módszerei
Hogyan találhatom meg versenytársaimat?
- Az egyik és legegyszerűbb módszer: Google. Válasszunk egy rövid piaci kulcsszót és gépeljük be a Google keresőbe. Az első 10 találat URL címét érdemes feljegyezni, mert valószínűleg ők azok, akikkel a legtöbbet fogsz találkozni (meglehet, hogy már ismerősen cseng neked a nevük). Ez egy egyszerű módszer, de nem 100%-os, illetve kényelmetlen lesz nap mint nap minden kulcsszóra állandóan átböngészni a találatokat.
- A másik módszer a manuális helyett az automatikus. Hasonló elven működik, de nem kell manuálisan bíbelődni vele. Az egészet rábízzuk egy olyan programra, amely a weboldal tartalma és kulcsszavai alapján kiadja mindezt azonnal. Ilyen az AHrefs, vagy a Semrush, de sok-sok más egyéb alkalmazás létezik, amelyek megkönnyítik a versenytársak folyamatos nyomon követését.
Amikor sikerül elég sok jó, és lehetőleg nem erős versenyben levő kulcsszóra optimalizálni, akkor a megjelenésünk és a weboldal forgalmunk igen gyors emelkedésnek indul a Google Találati listában.
Konkurencia analízis
Az még csak a jéghegy csúcsa, ha megtalálod a keresőben, hogy az adott kulcsszavakra kik a versenytársaid, de az alapos konkurencia analíziskor a következőkre is gondolni kell!
Amikor versenytársat keresünk érdemes megnéznünk:
- Mennyire erősek, hány oldalt indexelt a Google az adott weblapról?
- Milyen régen vannak a piacon?
- Hány kulcsszóra jelennek meg?
- Amelyre a konkurencia megjelenik, én is megjelenek?
- Ha megjelenek, milyen pozícióban?
- A tartalom, amit szolgáltatok értékes az adott kulcsszóra? Nem lehetne egyedi lapot készíteni?
És ezek még csak az első lépések egy maraton elején. Amikor már 1000 kulcsszavunk van, amelyre tudjuk a weboldalunk pozicionálni, akkor indul be az élet csak igazán!Tartalmat készíteni, szöveget írni, SEO optimalizálni, illetve linket építeni. Egyszóval a keresőoptimalizálást elkezdeni.
Egy ilyen komplex feladat, főleg ha a piacvezető pozíció a cél, elszántságot követel és egy profi szakértő csapatot, aki minden lépésnél támogat, hogy elérd a kitűzött célt. Ha egyedül szeretnél próbálkozni – tesztelni a különféle alkalmazásokat, és kutakodni a weben a konkurensek oldalain, akkor összeállítottunk neked, hogyan kezdj hozzá. Ha viszont a pepecselős munkát inkább másra, szakértőkre bíznád, akkor keress bennünket!
Versenytárs elemzés lépései
- Tűzzünk ki célt!
Első vagy inkább nulladik lépésként határozzuk meg, hogy miért is csinálunk versenytárs elemzést. Legyen ez aranyszabály minden marketing, vagy üzleti tevékenység esetében.
Fogalmazzuk meg, mit szeretnénk megtudni a versenytárs elemzés során:
-Szeretnénk megtudni, hogy milyen marketing csatornákat használnak a versenytársak?
-Látni szeretnénk a piaci részesedés eloszlását?
-Tudni akarjuk, milyen termékekkel és szolgáltatásokkal versenyzünk?
-Vagy csak szeretnénk átfogó képet kapni a versenyhelyzetről? Határozzunk meg az elemzés célját, hogy megkönnyítsük a saját munkánkat! Hiszen így könnyebben tudjuk kiszűrni a számunkra szükséges adatokat, amivel azt is elkerüljük, hogy egy olyan robosztus elemzést alkossunk, ami a gyakorlatban nehézkesen alkalmazható. - Versenytárs kutatás – avagy a 3K – keressük, kérdezzünk, kutassunk!
Nem tudod kapásból felsorolni 10 versenytársad nevét? Semmi baj, van megoldás, mutatjuk, hogy ebben az esetben milyen módszerek, és eszközök állnak a rendelkezésedre: Keressünk! Csináljuk azt, amit minden felhasználó – írjuk be a Google kulcsszavainkat és böngésszük át a találati listát. Érdemes a hirdetésből és az organikus találatok között elérhető konkurenseket külön kezelni, hiszen míg az egyik jól láthatóan hirdetéssel, addig a másik SEO-val igyekszik a vásárlókat megszerezni.
Kérdezzünk! Kérdezzük meg a barátainkat, az ismerőseinket, a célcsoportunkat, bárkit, akit el tudunk érni. Keressük fel a meglévő felhasználóinkat, vásárlóinkat, és kérdezzük meg őket, és ami még fontosabb: hallgassunk figyelmesen! Ez kicsit idő és energia igényesebb, de biztosak lehetünk abban, hogy olyan cégekre hívják fel a figyelmünket, akik a mi célcsoportunkért harcolnak. A kérdezésre ideális felületet biztosítanak a közösségi média platformjai, csoportjai is.
Kutassunk! Napjainkban a versenytárs elemzésben számtalan technikai, online eszköz is a segítségünkre van. Egy teljesen egyszerű elv alapján működnek – a saját, vagy a fő konkurensük oldalához hasonlókat keresnek – így adnak nekünk tippet arra, hogy valóban kik is a piacon a versenytársaink. A Google Chrome-ban is elérhető egy ilyen funkció, bár a hazai viszonyok között nem mindig ad valós képet (csak bizonyos havi forgalom fölött veszi számításba az adott konkurens oldalt). Egy másik lehetséges megoldás a kutatáshoz a SimilarWeb, de itt további megoldásokat is összegyűjtöttünk:
–Alexa
–Find Similar Sites
–Moreofit
–Google Similar Pages
–AlternativeTo
–Owler
–Spyflu
–Majestic
–Product Hunt - Keressünk releváns kulcsszavakra a Google-ben
A legkézenfekvőbb megoldás, hogy felcsapjuk a Google-t és releváns kulcsszavak alapján elkezdünk versenytársakat keresgélni. Ezt nem is magyaráznám túl. Amit viszont érdemes észben tartani, hogy a keresőben talált versenytársak valószínűleg erősek lesznek keresőoptimalizálásban, hiszen a keresési találatok élén szerepelnek. Hacsak nem kifejezetten SEO elemzést készítünk, ez félreviheti az elemzést, ha nem vagyunk tudatosak. Érdemes tehát nem csak keresőben talált versenytársakat elemezni. De akkor hol, hogyan keress versenytársakat még? - Kérdezzük meg a célcsoportunkat
A lehető legjobb módja, hogy megtudjuk kikkel versenyzünk. Így valóban azok a cégek kerülnek az elemzésbe, akik szintén az általunk célzott célcsoport figyelméért küzdenek. Küldjünk ki egy e-mailt a meglévő felhasználóknak, vásárlóknak és kérdezzük meg, milyen egyéb megoldásokat használnak még adott problémára. Ha induló vállalkozásként nincsenek még felhasználóink, akkor keressünk a személyes network-ünkben vagy közösségi média csoportokban potenciális felhasználókat. - Használjunk online eszközöket!
Ha már működik a vállalkozásunk, vagy van a fejünkben egy-két versenytárs, akkor használhatunk online eszközöket, hogy hasonló oldalakat találjunk.
Az egyik ilyen eszköz a SimilarWeb. Sokkal többet tud annál, minthogy versenytársakat keressünk vele, de erre majd egy kicsit később bővebben kitérek. Ha megadjuk a saját vagy egy versenytársunk weboldal linkjét, akkor az eszköz további hasonló oldalakat ajánl.
Egyébként van Google Chrome kiegészítője is, ami közvetlenül az adott oldalon mutatja az adatokat.
Az ingyenes verzió általában elég, de sajnos van egy nagy szépséghibája, mégpedig, hogy csak bizonyos havi forgalom felett mutat használható adatot, és sajnos a magyar oldalak esetében sokszor nincs meg ez a minimum forgalom!
Ha a SimilarWeb nem működik, akkor sem kell kétségbeesni, van még bőven hasonló eszköz a piacon! - Gyűjtsünk adatokat!
Az alapos piackutatás elengedhetetlen része az adatgyűjtés. Nem fogjuk szépíteni, ez sok időt és energiát emészt fel, már ha rendesen csináljuk. Azért hoztunk egy-két hasznos tippet, amelyek valamelyest megkönnyítik ezt a munkát.
Adatok, adatok, adatok – tippek nem csak adatbányászoknak!
Céges és üzleti adatok: céginfókra vadászol? A LinkedIn, Owler, Capterra a te pályád – igaz manuálisan kell kiböngészni, de szinte mindet ki lehet kutatni!
Mit árul, vagy mi is a termék, vagy a szolgáltatás: Itt érdemes a tapasztalatra hagyatkozni és nem csak a weben kutakodni, hanem ha tehetjük, akkor ki is próbálni, megrendelni – így persze a kiszolgálást is tudjuk egyből tesztelni.
Kinek és mit mond: igen, itt le kell ülni és végigolvasni – a weboldalt, a közösségi oldat, a blog cikkeket, akár még a hírlevelére is feliratkozni. Ebből kirajzolódik, hogy kinek, mit és milyen stílusban kommunikál a versenytársunk, így általános képet kapunk a hangvételéről, a kommunikációs stílusáról.
Marketing: itt gyakorlatilag mindent vizsgálunk kell – a tartalmát, a SEO-t, a hirdetéseket, mindent. Viszont számtalan olyan rendszer/ eszköz van, ami a segítségünkre lehet ebben, például:
–Közösségi média: SimilarWeb, Sprout Social
–SEO: SEMRush, Ahrefs, Alexa
–Tartalom: BuzzSumo, SimilarWeb
–Hirdetések: iSpionage, SEMRush, Facebook hirdetéstár. A legalaposabb vizsgálat nyilván a manuális, hiszen ezek csak közelítő értékeket adnak. Ha viszont úgy döntesz, alkalmazod őket, akkor csak azt tartsd szem előtt, hogy mindig légy következetes – egy vizsgálatra minden konkurensnél ugyanazt az eszközt alkalmazd.
Tipp: Viselkedj felhasználóként.
Iratkozz fel, kövesd be, hagyj terméket a kosárban, vásárolj. Majd jegyezd fel, mit tetszett és mi nem.
- Nézzünk a számok mögé!
Talán most jön a legfontosabb rész. Az adatgyűjtés kész, de most jön a lényeg – értelmeznünk kell a kapott adatokat. Most jön az a feladat, amikor a számok és a válaszok mögé kell néznünk és levonni a tanulságot. Ehhez első sorban egy nagy adag józan észre lesz szükségünk, mondjuk egy kis tapasztalat sem árt.
Tény: Google hirdetésekben ott tolong az összes konkurens, de a Facebookon még csak nem is jelennek meg?
Tanulság: a célcsoport az adott problémára elsősorban a Google-ben keres megoldást – nekünk is ott a helyünk.
Tény: A konkurensek kötetlen laza stílusban kommunikálnak?
Tanulság: a célcsoport és téma is könnyed, emiatt felesleges, sőt inkább visszaás a komoly tárgyilagos kommunikáció.
Tény: olyan funkciót jelöltek meg kiemelten fontosnak a fogyasztók, amit eddig nem, vagy csak ritkán használtunk.
Tanulság: nagyobb hangsúlyt kell erre fektetnünk, hiszen a vásárló az első!
Mennyibe kerül? Megéri ez nekem
Tedd fel ezt a kérdést fordítva: Mennyit veszíthetsz azzal, ha nem tudsz időben arról, hogy a konkurensed mire készül?
De fokozhatjuk tovább: Mit veszítesz, ha nem veszel figyelembe egy versenytársat, csak mert nem direkt konkurensed – aki egyébként elviszi a vevőid jelentős részét?
A versenytárs elemzés egy összetett folyamat, ami egy alapos kutatáson alapszik, melynek során feltérképezzük a piacod elérhető résztvevőit, rangsoroljuk őket és a célcsoportod szempontjából leginkább releváns (azaz Rád nézve legveszélyesebb) konkurensek tevékenységét elemezzük ki.
Az elemzésről egy összefoglaló dokumentum készül, melyet a záró konzultáción átadunk és részletesen átbeszélünk. Az audit része egy külső, szakértő szemmel levont konklúzió és egy javaslatcsomag a további teendőkről, amit akár azonnal el is kezdhetsz alkalmazni.
Ennek a csomagnak az elkészítése 20 munkanapot igényel, a befektetés pontos összege pedig függ a céged tevékenységétől és az aktuális piaci viszonyoktól – ezt az első konzultáció után tudjuk egyeztetni.
Nem mi dolgozunk a legolcsóbban… mint bizonyára te sem a saját szakmádban. Ez nem véletlen. Ahogyan más üzleti döntéseidnél, kérjük, itt se csak az árat nézd!