Írta: Nagy László 2019. július. 30.

Mi a strukturált adat és miért fontos a helyi vállalkozások számára?

Mond valamit számodra az a kifejezés, hogy Schema jelölés? Magyar nyelven strukturált adatoknak nevezzük, mely segítenek megérteni a Google keresőrobotjaink weboldalad tartalmát. Ez a cikk segít neked megérteni, hogy a Schema adatok használta hogyan segíti a keresőoptimalizálást vállalkozásodban.

Martha van Berkel a brightlocal.com oldalnak mesélt a tapasztalatairól.

Ma, amikor információra van szükséged egy üzletről vagy vállalkozásról, minden bizonnyal a választ a kérdéseidre az online keresőben találod meg. Függetlenül attól, hogy az Apple ügyfélszolgálatának telefonszámát keresed, a budapesti időjárásra vagy kíváncsi vagy valamilyen süteményről van szükséged információkra, te beírod a keresőbe és „bumm”, ott van előtted az információ anélkül, hogy neked másik webhelyre kellene kattintanod. Tehát sokszor az érdeklődők el sem jutnak a vállalkozás saját weboldaláig, hiszen a keresett információ ott van előttük a Google keresőben. Lényegében a vállalkozók ilyen téren elveszhették az irányítást a Google-ben.

Például ha az Apple ügyfélszolgálatának telefonszámát keresem a Google-ben, ezt látom az eredmények között:

Telefonszám schema adat

Ugyanez a helyzet Budapest időjárásával is:

Időjárás strukturált adat

Még az ételek rost – és tápanyagtartalma is megtekinthető ilyen módon:

Ételek strukturált adatai

Tehát nem kell a keresett üzlet weboldalára kattintani ahhoz, hogy megtaláld az információt, amire szükséged van. Felmerül a kérdés, hogy akkor miért fektetünk hosszú órákat az üzletünk weboldalának tartalmának és grafikájának szerkesztésébe? Hiszen az érdeklődők nagy része nem kattint át a saját felületre. Éppen ezért fontos, hogy felvegyük az irányítást és megmutassuk a keresőmotoroknak, hogy ki a főnök.

Hogyan? Nagyon egyszerű! Beszélni kell az ő nyelvükön. Ezt a nyelvet pedig strukturált adatoknak nevezik!

Mi az a Schema jelölés?

Mit jelentenek a strukturált adatok?

A sémamegjelölés (melyet néha strukturált adatjelölésnek is neveznek) a keresőmotor nyelve. A Google, a Yahoo és a Magyarországon kevésbé ismert Bing és Yandex keresők által létrehozott szókészletet globális szabványszókincsként hozták létre, hogy segítsenek jobban megérteni a webes tartalmakat. Ahhoz, hogy lefordíthasd a saját tartalmadat a sémajelölés nyelvére, meg kell válaszolnod egy kérdés: „Mit nyújt az én oldalam az érdeklődőknek?”. Miután leírod, melyik oldalról van szó, kiválaszthatod a sémajelölési osztályt, akár egy definíciót. Miután mindezt feltérképezted, be kell vinned ezeket a Schema adatokat a weboldalad kódjába.A sémamódszer kódja különböző formátumokban található: Microdata, JSON-LD és RDFa.

Sémajelölés és strukturált adatkód típusok
A sémamegjelölés típusainak áttekintéséhez tekintsd meg ezt a listát közvetlenül a Google-től:

Schemajelölés a Google segítségével

Manapság a Google a JSON-LD jelölésében részesíti előnyben. Itt látható egy példa egy JSON-LD sémáról:

Strukturált adatok megjelenítése 2018

Most megijedtél a kódoktól? Nem kell emiatt aggódnod, ugyanis számos eszköz létezik, amelyek segítenek a vállalkozásoknak a sémamódosításban anélkül, hogy kódokat kellene írni. Valójában több mint hatvan eszköz létezik a sémajelölésre.

Strukturált adatok

avagy  „A gazdag eredmények”

A Schema jelöléseket alkalmazó vállalkozásokat a keresőben “gazdag eredmények” néven ismerik. Ez azt jelenti, hogy rengeteg információ ugrik fel róluk a keresőben, ám a részletekért mindenképpen át saját oldalra. Ezek a „gazdag eredmények” a termékinformációktól, termékértékelésről, készletinformációról és a minősítésektől a helyi üzleti információkon át a műveletekig, valamint a képernyő jobb oldalán lévő információs panelekig terjednek.
Speciálisan a helyi vállalkozások számára a Google létrehozta a Helyi üzleti ajánlatokat és a Helyi műveleteket. A Helyi vállalkozások listája nagyon hasonlít a Google Cégem (Google My Business) információihoz. A Helyszíni művelet pedig lehetővé teszi, hogy a felhasználó fenntartsa a keresési eredményeket.

A Google fejlesztései a sémajelölés elfogadása óta felgyorsultak. 2017-ben 10 új bejelentett funkciót láthattunk, és számtalan mást, amelyet soha nem hirdettek hivatalosan, például az egészségügyi információs grafikonok és a legjobb válaszok funkció. Az újdonságok mellett több mint 50 frissítést láttunk az elmúlt időszakban a Google dokumentációjában és a Schema.org szókészletében.
Íme egy példa az esettanulmányokról, amelyek azt mutatják, hogy a strukturált adatok és a „gazdag eredmények” segítenek növelni az elkötelezettséget és az online kattintásokat. A számok meggyőzőek:

  • 25% -kal nagyobb átkattintási arány a megjelölt oldalakon
  • 35% -os növekedés a receptoldalak megtekintésében
  • 1,5% -kal több az oldalakra fordított idő és a 3,6x-os magasabb interakciós ráta
  • 82% -kal nagyobb átkattintási arány a „gazdag” eredményoldalakra
  • 20% -kal több kattintás a Sémajelöléssel ellátott oldalakra

Láttunk növekedést egyrészt az adott oldalon töltött időtartamban, emellett csökkent a visszafordulási arány és nőtt a vásárlások száma is. Ez azt jelenti, hogy az emberek, akik a keresőben megtalálták az oldalt, szerettek volna többet megtudni vagy vásárolni.

Tehát egyértelmű: a sémajelölés javítja a SEO és az üzleti mutatókat
Ha mindez nem elegendő arra, hogy motiváljon a weboldalad Schema segítségével történő optimalizálására, talán meggyőz majd az a tény, hogy a sémakódolás alapja a jövőben a hangalapú kereséseken nyugszik majd. A ComScore szerint ugyanis 2020-ra az összes keresés 50% -a hang alapú keresés lesz, melyeket online „asszisztensek” végeznek majd.
Ha most azt gondolod, hogy a 2020-as évek még távol vannak és nem kell még emiatt aggódnod, gondold újra! Nemrég ugyanis a Google bejelentette, hogy a jövőben partnerei lesznek olyan cégek, mint az LG, Lenovo vagy a Sony. Az általuk gyártott eszközök pedig képesek lesznek a hangalapú keresés kivitelezésére, melyeket úgynevezett „asszisztensek” irányítanak majd.

Mit jelent ez a helyi SEO számára?

Ez azt jelenti, hogy tetszik vagy sem, el kell kezdeni a keresőmotorok optimalizálását. Jó hír, hogy ha a strukturált adatokat hozzáadod weboldaladhoz, a Google automatikusan felajánlja a megjelölt adatokat az „asszisztensek””keresőjének, így a fejlesztések után is megtalálják majd az ügyfelek a weboldaladat.

A sémajelölés megkezdése

Használd megoldásunkat a strukturált adatok könnyű előállítására!

  1. Az induláshoz először mindenképpen add meg az üzleted nevét, címét, leírását.
  2. Használd a részletes sémamegjelölést, mely pontosan leírja, hogy milyen típusú helyi vállalkozásról van szó és ha lehet, vedd igénybe a Wikipedia oldalakat is, hogy mindez még specifikusabb legyen.
  3. Ezt követően add hozzá az elkészült jelölést a vállalkozásod honlapjához is.

Az első lépés nagyjából ennyire egyszerű. Természetesen a komplexebb strukturált adatok megadásához, előállításához fejlesztőre lesz szükséged aki a megfelelő adatokat előállítja.
A sémajelölés elkészítése kapcsán mindig pontos adatokat használj, és a lehető legtöbb jelölést add át a keresőrobotoknak. Ha szolgáltatásokat kínálsz, akkor szolgáltatást nyújtó szervezetként kell magad meghatároznod, ha pedig például gyártó vagy, akkor gyártóként. Miután optimalizáltad a kezdőlapot, érdemes felvenni a jelölést a Kapcsolat fülhöz is, hiszen rendszerint ez a leglátogatottabb aloldalak egyike. Érdemes igénybe venni a helyi üzleti sémák jelöléséhez készült útmutatót, amely végigvezeti a felhasználót a lépéseken.
2018. az egyik legfontosabb keresőoptimalizálási lépés a strukturált adatok használata. Most eljött az ideje annak, hogy ezzel a nagyszerű megoldással még több érdeklődő érkezzen a weboldaladra. Ha pedig úgy érzed, egyedül nem tudsz nekivágni az oldalad sémajelölésének elkészítéséhez, keress minket bátran!

Hasznosnak találta a cikket?