
A SEO webfejlesztő szemmel
Tartalomjegyzék
A 360 marketing ügynökség csapatával beszélgettünk, hogy milyen kihívásokkal találkoztak a webfejlesztés kapcsán, a közvetlen beszélgetés során igyekszünk bemutatni a SEO kihívásait webfejlesztői szemmel.
A SEO (keresőoptimalizálás) nehézségei egy fejlesztő számára

Photo by Luke Peters on Unsplash
Ma már egy webfejlesztővel szemben alapvető elvárás az is, hogy technikai szinten tisztában legyen azzal, hogy miképpen fog egy weboldal jól szerepelni a keresőben. Mitől lesz nagy organikus forgalma annak? Miket érdemes megtennünk annak érdekében, hogy erre egyáltalán esély legyen?
Természetesen SEO témában egy „alap” szintre eljutni mint webfejlesztő, viszonylag gyorsan lehet. Néhány dologgal kell csupán tisztában lennünk: mik azok a meta elemek, címsorok, miért fontos a tagoltság, mik a főbb átirányítás típusok.
Ezek megértése egy elfogadható szinten mindössze egy-két projekt által kivitelezhető. A magunk részéről azt tapasztalom a munkánk során, hogy bele lehet futni olyan szituációkba, ahol a SEO nehezebben kezelhető és problémákat vet fel.
Viszont, nem csupán erről van szó: véleményem szerint webfejlesztőként SEO-zni egy külön feeling.
A cikkemben azt szeretném kifejteni, hogy mitől más webfejlesztőként a SEO.
Mi az, ami a legfrusztrálóbb a mindennapi munka során?
Felmerülhet a teljesen jogos kérdés, hogy mégis mi lehet az, ami miatt „más” a SEO fejlesztői szemmel? Miért nehezebb döntéseket hozni és a hibáinkat észrevenni?
Nos, képzeljük el, hogy egy gyárban dolgozunk. A feladatunk az, hogy a gépeket az utasítások szerint beállítsuk. A megfelelő forgatási, vágási szögek legyenek tökéletesek.
Az időnk 80%-a effektíven nem is azzal megy el, hogy tervezzünk, vagy hogy szervezési szinten döntéseket hozzunk, hanem azzal, hogy az apró, technikai dolgokkal szöszöljünk.
A legtöbbször feladatokat valósítunk meg a jól begyakorolt lépések szerint, és az idő nagy része ezzel megy el. Éppen ezért, nem lenne túlzás azt mondani, hogy az az ember, akinek az egész munkája menedzseléssel telik, sokkal jobban és könnyebben veszi észre a rendszer komplex, egészébe csúszó hibákat.
Ugyanez a párhuzam igaz a fejlesztésre és a SEO-ra is. Amennyiben HTML sablonból, vagy akár grafikai tervből készítünk el egy weboldalt, akkor az időnk 85%-a nem igazán gondolkodással megy el, hanem azzal, hogy az ismert eszközeinkkel próbáljuk megoldani a már számtalan alkalommal felmerült hibákat és problémákat.
Van egy felület, aminek így kell kinéznie, mi pedig utasításokat követünk. Van egy feladat, amire megkérnek minket, hogy írjunk egy programot, ami a meglevő termék URL-ekből dinamikusan kigenerálja az oldaltérképet.
Mi pedig megtesszük, és a munkánknak jó része kivitelezésből áll. Nem pedig azzal, hogy azon elmélkedjünk, hogy az amúgy remekül kinéző weboldal hogyan fog a keresőben szerepelni.
Hiszen, nem végzünk kulcsszókutatást sem. Sokszor SEO szakértő sem áll egy weboldal, webshop mögött, így nincs senki, aki egy kicsit is végig gondolná, hogy ilyen téren mi lesz a helyzet.
Ki kezdi a munkát? A SEO szakember, vagy a grafikus?

Photo by Daniel Korpai on Unsplash
Az alábbi kérdés nagyon fontos. Többször merül fel egy ügyfél részéről az az igény, hogy készüljön egy weboldal egyedi design alapján, ami a keresőben is jól szerepel.
Ilyenkor gyakori probléma az, hogy mindenki csak a saját szakterületét ismeri és az alapján veszi figyelembe a lehetséges megoldásokat.
A grafikus az, aki először dolgozik, hiszen ő lesz az, aki a weboldal tervét elkészíti például Photoshop vagy Sketch segítségével. Utána következik a fejlesztő és csak a végén áll neki a SEO szakember, hogy utólag „rendbe rakja” a dolgokat. A SEO szakember feladata lehet az oldalon történő, azaz on-site, ilyen részfeladat például a Meta leírások elkészítése, vagy off-site, mint például a linképítés, melynek az a lényege, hogy külső oldalakról tereljünk forgalmat a saját weboldalunkra. Olvassa el a linképítéssel kapcsolatos tippjeinket.
A helyes sorrend valójában az lenne, hogy 1. SEO szakember – 2. grafikus – 3. fejlesztő.
De miért?
Legtipikusabb példát említve azért, mert a grafikai tervezés során már figyelembe kell venni a megfelelő kulcsszavakat. Ebből adódóan nem lenne szerencsés olyan design tervet készíteni, ahol túlzottan kevés hely van a szöveg számára, vagy nem a megfelelő elrendezésben áll rendelkezésre.
Mit tehetünk SEO szemmel, amennyiben a komplett weboldal elkészítése ránk van bízva?
Webfejlesztésnél az szokott sokat segíteni, hogy a fejlesztés végén, amikor az oldal már elkészült, akkor végig megyünk rajta és megpróbáljuk SEO szemmel elemezni.
Amennyiben HTML sablonból készült el az oldal, akkor gyakorlatilag szabad kezet kaptunk, hiszen még az ügyfélnek való bemutatás előtt meg tudjuk csinálni ezeket a módosításokat, amikre szükség lenne.
Amennyiben grafikus által készített tervet kivitelezünk, akkor is ezt szoktuk tenni.
Az ügyfelek szeretik, ha a döntéseiket tiszteletben tartják, azt viszont kevésbé toleráljak, ha valaki az eredeti terveket felülbírálja, ezért is fontos a folyamatos kommunikáció és az ügyfél segítése.
Ilyenkor általában összeírjuk amit szeretnék és megemlítjük neki, hogy bizonyos dolgokon módosíthatnánk annak érdekében, hogy az oldala a keresőben is jobban szerepelhessen.
Milyen tanácsokat érdemes megfogadnunk, hogy mindig jó legyen az oldal technikai beállítása?
Sokszor alapvető probléma – pláne, ha fejlesztőként dolgozunk és nem WP-sként, hogy a weboldal technikai SEO elemei helyre kerüljenek, rendben legyenek.
Mit tehetünk azért, hogy a weboldalunk SEO-ja mindig a lehető legjobb legyen?
- Ha lehetséges, akkor külön fájlban tároljuk a fejlécben elhelyezett meta adatokat!
Velünk volt már olyan, hogy egy HTML sablonban található meta elemeket együtt vettünk át a sablonból az egyéb, fejlécben levő elemekkel és a stíluslapokkal is.
Ezzel az a probléma, hogy bizonyos SEO elemek így duplikálva lesznek az oldalon. Volt már olyan ügyfelünk, akinek a weboldalán véletlenül a fejlécben két darab robots meta elem volt megtalálható. Képzeljük csak el, hogy milyen eredménye volt annak, hogy a felső mindig „noindex” értéket mutatott.
Még az a szerencse, hogy a weboldalt gyakorlatilag senki nem látogatta és a tulajdonos sem így szerezte az ügyfeleit.
Viszont volt már olyanra is példa, hogy a meta leírás kétszer szerepelt az oldalon.
- Amit érdemes követnünk: egy adott HTML sablonból mindig csak a stíluslapok kódját emeljük át, a meta elemeket ne, azokat az előre elkészített fájlunk tárolja.
- A weboldal elkészítése után mindig ellenőrizzük annak a forráskódját!
Nagyon fontos szempont, hogy a weboldal végső átadása előtt nézzünk rá a forráskódra és legalább a legfőbb SEO elemeket (title, description, robots) ellenőrizzük a főbb oldalakra.
- Az indexelés mindig működjön megfelelően, úgy ahogy elképzeltük!
- A title és description elemek maximum egyszer szerepeljenek az oldalon.
Használjuk a W3C Validator eszközt!
Ez talán a legjobb eszköz, amennyiben a HTML kódunk helyességét szeretnénk vizsgálni. Gondoljunk bele abba, hogy hányszor fordul elő, hogy egy kép nem kap alt címkét, ami nagyon fontos a keresőmotorok számára.
Ezen felül, ez az eszköz nem csupán a HTML kódunk szemantikus helyességét ellenőrzi, hanem rengeteg olyan dologra is felhívja a figyelmet, ami SEO szempontból igenis fontos.
Az oldaltérkép generálására figyeljünk oda!
Talán megdöbbentő az a tény, hogy hány olyan egyedi fejlesztésű webshop létezik, ahol az oldaltérkép (sitemap) generálása nem automatikus, rengeteg ilyennel találkoztunk a mai napig.
A WordPress alapból megcsinálja ezt, ez az egyik oka annak, hogy kialakult a „WP oldalak remekül szerepelnek a keresőben” szlogen. Véleményünk szerint ez nem teljesen igaz, hiszen rengeteg olyan oldalt készítettünk, ami nem WP alapú volt és a kereső élén van.
Ez a szlogen akár a fejlesztők hanyagságának vagy nem tudásának is köszönhető, hisz sokszor tényleg ez az oka annak, hogy ilyen téren gyengébb teljesítményt nyújtanak, mint a WordPress oldalak. Hiszen rossz a feltérképezésük új tartalmak felvitelekor és újraindexelés esetén.
A generálásnál vegyük figyelembe az összes tényezőt, úgy mint a prioritást és a legutóbbi módosítás dátumát. Ezek fontosak a feltérképezési feladatok szempontjából.
Zárszó
Véleményünk szerint fontos, hogy fejlesztőként tisztában legyünk a SEO alapjaival is. Amennyiben igazán szép eredményeket szeretnénk elérni, elengedhetetlen lesz, hogy a legtipikusabb hibákkal tisztában legyünk.