Írta: Nagy László 2022. szeptember. 27.

Új SEO versenyelőny – Alkalmazkodóképesség

Az alkalmazkodóképesség a piacvezető márkák egyik legfőbb seo versenyelőnye a versenytársakkal szemben. De mi van azokkal a cégekkel, akik nem alkalmazkodnak a felgyorsult digitális világ változásaihoz? Hogyan tudnak mégis fennmaradni, hogy a felhasználók ne felejtsék el őket? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

SEO versenyelőny – Alkalmazkodás a változásokhoz

Napjainkban a brandeknek alkalmazkodniuk kell a piaci változásokhoz, különben kihalnak, mint a dinoszauruszok.

A legtöbb embert lenyűgözik a dinoszauruszok. Viszont attól, hogy dinoszaurusz brand vagy még nem leszel lenyűgöző. Valójában ez a leggyorsabb módja annak, hogy elveszítsd a hitelességedet az ügyfeleid szemében.

Hogyan lesznek a brandekből dinoszauruszok

Egyetlen cég sem gondolja úgy, hogy elakadhat vagy márkája elévülhet az évek során. Ennek ellenére sok vállalat akaratlanul is úgy viselkedik, hogy a márkáját az elévülés felé vezeti:

  • Hiányzik a végrehajtás
  • Termékfejlesztések megrekedtek az erőforrások és támogatások hiányában
  • Hosszútávú kezdeményezések évről évre megválaszolatlanok maradnak és nem kerülnek rögzítésre. Ilyenek például a SEO hibák javítása.

Röviden: a dinoszaurusz márkák lelassulnak, elhanyagoltak lesznek, stagnálnak és végül a fogyasztók szép lassan elfelejtik őket.

A jól bejáratott és ismert brandek sem mentesek a kihalástól.

De mi a legjobb módja annak, hogy hosszú távon piacvezetők tudjunk maradni és eligazodjunk a folyamatosan változó digitális környezetben?

A válasz egyszerű, mindig legyünk készek alkalmazkodni a változásokhoz – a változó piacoktól és körülményektől egészen a keresési szándék változásáig.

A változás állandó.

A technológia változásának üteme páratlan.

Még akkor is, ha a céged le van maradva a SEO, marketing vagy az üzemeltetés terén, elkerülhetőek azok a buktatók, amitől az elévülés szélére kerülhetsz. Nézzük meg melyek azok a viselkedések, amiket érdemes elkerülni.

Hogyan viselkednek a dinoszaurusz brandek

A dinoszaurusz márkák viselkedése az, ami akkor történik, ha egy (gyakran régebbi) vállalat elavult gondolkodásmód alapján működik, vagy lassan alkalmazkodik a változások végrehajtásának agilisabb módjához, különösen négy olyan területen, amelyek egyébként a márka fenntartható növekedését eredményeznék:

  • Stratégia
  • Taktika
  • Együttműködés
  • Adat

Stratégia

Stratégiai gondolkodáshoz szükség van arra, hogy tisztában legyünk az aktuális helyzetünkkel, hogy el tudjunk jutni egy előnyösebbhez.

Ha egy vállalat azt szeretné elérni, hogy stratégiainak tekintsék, akkor nem csak önmagával kell tisztában lennie, hanem azzal is, hogy az ügyfelei és a versenytársai hogyan látják a piacon és hogy esetleg elavult modelleken vagy információkon – akár félretájékoztatáson – alapszik-e a működése.

SEO-ban jellemzőek az ilyen típusú kihívások, különösen a dinoszaurusz brandek esetében. Ennek az az oka, hogy mielőtt az internet általánossá vált volna, az üzletmenet sokkal lassabb volt.

A SEO tehát nem az a tudományág, ahol a stratégia egy adott időpontban meghatározható és évekig érvényes marad. Ez a technológia fejlődésén alapul.

A dinoszaurusz márkák viselkedése a SEO-val szemben az, amikor egy évekkel ezelőtt közzétett SEO cikk alapján építik fel a stratégiájukat és azt gondolják, hogy ezután nem kell foglalkozniuk vele. Ez az elavult megközelítés nem foglalkozik azzal, hogy a keresés hogyan fejlődik.

A márkaismertség szó szerinti jelentése az, hogy a fogyasztók ismerik a márkát. Ha az alkalmazkodóképesség a stratégia egy formája, akkor a márkák jobban teljesítenének, ha gyakorolnák az önismeretet és jobban tudatában lennének azzal, hogyan érzékelik őket a versenytársak és a fogyasztók.

Például ha egy olyan márka, akit az emberek nem látnak vagy hallanak rendszeresen megpróbál egy marketingcsatornán SEO segítségével organikus forgalmat növelni, akkor az nemcsak hogy nem hatékony stratégia – ez még csak nem is olyan probléma, amit a SEO hivatott megoldani.

A dinoszaurusz márkának ismeretségi problémája van, mivel a fogyasztók nem is tudják, hogyan keressenek rá erre a márkára. Ha mégis keresik, akkor így néz ki a keresés:

  • létezik e még a … márka

Nem szabad elfelejtenünk, hogy a SEO nem keresletteremtő csatorna, hanem csak megragadja a meglévő keresletet.

Taktika

A taktika nem más, mint a végrehajtás, a működési összeállítás vagy a marketing csatornák, amit a dolgok elvégzéséhez alkalmazunk. A dinoszaurusz márkákra a következő viselkedés jellemző:

  • Olyan dolgokat csinálnak, amik korábban működtek, bár már évek óta nem (pl: szörnyű tájékoztató e-maileket küldözgetnek)
  • Az ügyfelek számára nem egyértelmű módon adják át az információkat, például az előfizetésekről való leíratkozás nincs érthetően megadva
  • Úgy gondolják, hogy webhely pillanatnyi tartalma elég versenyképes, ezért nem igényel további fejlesztést vagy befektetést
  • Nem vonják be a modern közösségi médiákat, pl. influencer marketing használata

Az alkalmazkodóképesség a modern lehetőségek megragadását jelenti, különösen egy olyan dinamikusan növekvő csatornában, mint a keresés.

Amikor a „Mások ezeket a kérdéseket is felteszik” (People Also Ask) funkció elkezdett megjelenni a találati listákban, hány cég kezdte el ténylegesen módosítani a tartalmát, hogy bekerülhessen ebbe a válaszdobozba?

Ha túlzottan leegyszerűsítjük a SEO-t és sosem frissítjük a weboldal tartalmát, akkor a keresések változó jellege miatt valószínűleg el fogjuk veszíteni az elért helyezéseket és a forgalmat.

Együttműködés

A SEO nem csak befektetés, hanem csapatsport is.

Vállalati szinten a SEO nem egy elszigetelt rendszerként, folyamatként kell, hogy működjön.

Nagyon kevés SEO munka valósulhat meg több csapat együttműködése nélkül. A dinoszaurusz márkák esetében jellemzően stagnál az együttműködés és ezzel együtt a végrehajtás is. Ez különösen jellemző az olyan SEO kezdeményezésekre, amelyek kulcsfontosságúak lennének.
Ilyen lehet az oldal technikai felépítésének és az organikus keresések kielégítéséhez szükséges tartalomtípusok megerősítése.

Az egyik legnehezebben koordinálható kihívás a cégek számára a termékek online értékesítése miközben az élő eladás zajlik.

Élő események (pl. sportesemények, díjátadók) olyan lehetőségek, ahol a fogyasztók nagymértékben ösztönözhetőek a keresésre és a vásárlásra. Más marketing csatornák is befolyásolhatják a keresési viselkedést: közösségi médiában közzétett bejegyzések, hirdetések, reklámok, élő események szponzorálása.

Tekintettel arra, hogy a keresést egy élő esemény felerősítheti, a lehetőségek puszta mennyiségét a többfunkciós csapatoknak hónapokkal előre meg kell tervezniük. De sok márka (még sok modern is) még mindig aránytalanul nagy figyelmet fordít a klasszikus naptári ünnepekre, mint a fekete péntek, Valentin-nap, karácsony.

Gondoljunk bele, hogy hány szempár és internetre csatlakoztatott mobiltelefon van jelen olyan eseményeknél, mint a koncertek, labdarúgó vb, Oscar gála vagy az olimpia. Ez egy hihetetlen lehetőség, ami sajnos továbbra is összetett kihívás marad.

Adat

Melyik SEO szakértő ne örülne, ha rámutathatna egy olyan kampányra, amely a SEO, a termék, a marketing és a médiavásárlás terén is erőfeszítéseket foglal magába?

Képzeld el, hogy elmondod a történetet, hogy hogyan kötötted össze az egészet:

„X összeget fektettünk be a közösségi és streamelési szolgáltatásokba az élő eseményt megelőző 4-5 hónapban. Ezzel párhuzamosan koordináltuk a tartalomoptimalizálást ezeken a kategória és termékoldalak URL-jein, ami X összegű bevételt jelentett közvetlenül az eseményt követően, és összesen $$$-t az azt követő két hétben.”

Ahhoz, hogy ilyesmi megtörténjen, a SEO szakembereknek nem csak több csapattal kell együttműködniük, hanem a legjobb adatokkal kell dolgozniuk.

Hatalmas mennyiségű adat áll a rendelkezésünkre. Ami azt jelenti, hogy ha az adatokat időről időre nincsenek megfelelően karban tartva, kibogozva, validálva, akkor egy idő után túl zajossá válnak és nagyrészt használhatatlanok lesznek.

Emiatt az ezzel nem foglalkozó dinoszaurusz márkák viselkedése a következőképpen néz ki:

  • Az analitikai platformok régebbi verziót használják, nem terveznek új frissítést
  • Hagyják, hogy az analitikai címkék felszaporodjanak a webhely kódjában, ami akadályozza a sebességét
  • Nem tartják karban vagy nem is frissítenek a modern termékinformációs tárolási megoldásokra
  • Nincsenek karban tartva a vevői adatok és a termék adatok
  • Elmarad a dokumentálása a csatorna-hozzárendelés meghatározásának, beállításának és címkézésének

Az ördög mindig a részletekben lakozik.

Az alkalmazkodóképesség és a fejlesztés azt jelenti, hogy folyamatosan olyan kérdéseket teszünk fel, amelyek segítenek eljutni az igazság forrásához:

  • Hogyan vannak beállítva az adatok?
  • Hogyan határozhatóak meg az egyes attribútumok?
  • Ezen a felületen lévő mérőszámok betekintést adnak-e abba, hogy mit kell tennünk?

Egyetlen cégnek sincs teljesen kitalálva az elemzése. De ez az alkalmazkodás része az idő múlásával.

Minél közelebb kerülünk az összes bemeneti és kimeneti adat megfelelő megértéséhez, annál versenyképesebb lehet a vállalkozásunk, mivel olyan átlátható információkból dolgozunk, amennyire csak lehet.

Látszat számít

Ez egy igazán fájdalmas pont azon márkák számára, akik elakadtak az folyamatokban, mert a fogyasztók számos más lehetőség közül választhatnak.

  1. ha a fogyasztók fizikailag nem látják a márkát a világban és/vagy nem hirdetik őket, akkor azt fogják gondolni, hogy az a márka már megszűnt és eszükbe sem jut keresni az interneten
  2. látszat számít. Akár online akár üzletben, a megjelenés és az élmény egy benyomást kelt a márkáról. A webhelyeknek gyorsnak és könnyen kezelhetőnek kell lennie, ahogy ez üzlettől elvárt, hogy tiszta legyen, a vásárlók által keresett termékekkel legyen ellátva, figyelmes, vonzó és hozzáértő személyzet szolgálja ki a vásárlókat

Leegyszerűsítve igaz, de a lényeg az, hogy ezek olyan pontok, ahol a fogyasztókkal érintkeznek és egyetlen márka sem hagyhatja ezt figyelmen kívül.

Alkalmazkodóképesség az új SEO versenyelőny

Alkalmazkodóképesség az új SEO versenyelőny

A webhelyeket fontos karbantartani, mert ha az egy online áruház, akkor a felhasználók a hét minden napján és minden órájában felkereshetik, akár telefonjukról vagy asztali számítógépükről.

A fogyasztóknak szóló reklámok, fizikai bolt, tv reklám nélkül egy kiskereskedelmi márka kihal a fogyasztó szemében és csak egy újabb márka lesz, amit elnyelt a „kiskereskedelmi apokalipszis”.

A kereslet idővel megszűnik, ha nem fektetünk be a márkaépítésbe.

Ez óriási kockázatot jelent egy márka számára, mivel a potenciális ügyfelek szó szerint azt hiszik, hogy a márka már nem létezik.

Ebből következik, hogy ha változik a kereslet, akkor a kínálatot hozzá kell igazítani, hogy a márka bent maradhasson a versenyben és továbbra is ki tudja szolgálni a vásárlók igényeit.

Keresési szándék változása – alkalmazkodóképesség

Egy másik kemény igazság, hogy a keresési szándék idővel változik.

A márkáknak továbbra is be kell fektetniük a webhelyük tartalmának fejlesztésébe, bővítésébe, különösen annak érdekében, hogy megfeleljenek az ügyfelek online keresési módjának, ami dinamikusan változik.

Egyszerűen fogalmazva, a keresés a kereslet nyelve.

A keresési szándék a felhasználó fő célja, amikor lekérdezést ír be a keresőmotorba. Például a járvány előtti időszakban a kiskereskedelmi helyekre vonatkozó keresési szándékok többsége a földrajzi („közelemben”) és vagy a nyitvatartási idő megállapítására irányult.

2020 óta szinte egyik napról a másikra megváltozott a kiskereskedelmi üzletekkel kapcsolatos keresési szándék, hogy tükrözze a fogyasztók olyan új lehetőségek iránti igényét, mint pl az „élelmiszerkiszállítás” vagy az érintés nélküli átvétel.

Ezek a változások jól követhetőek a Google Trends segítségével. Valós időben figyelhető hogyan változik a kereslet, amihez a márkáknak és vállalkozásoknak alkalmazkodniuk kell, ha túl akarnak élni.
Kétségtelen, hogy az alkalmazkodóképesség az új versenyelőny.

Ne kímélje az alkalmazkodóképességre szánt költségeket

Az üzlet a végrehajtásról szól. A márkák az ötletekről szólnak.

Márkaként mindig relevánsnak kell lenni. A kulcs az, hogy tisztában kell lenni azzal, hogyan vélekednek mások a márkáról és hajlandóak vagyunk-e alkalmazkodni és végrehajtani azt, ami ahhoz szükséges, hogy helytálló maradjon.

Ha valaki tud a hosszú játék túléléséről és a boldogulásról, akkor az a SEO, mert ez nagyrészt a technikai fejlesztéseken (feltérképezés, indexelés, sebesség, stb), a tartalmon és a linkeken múlik.

A dinoszaurusz márkák viselkedésének legszembetűnőbb formája az, hogy nem fektetnek be adaptív stratégiával, taktikával, adatokkal és együttműködéssel kapcsolatos SEO alapokba. Olykor az alkalmazkodóképesség teljes hiánya jellemzi őket.

Építs nagyszerű csapatokat, amelyek segítenek megőrizni a cégedet a tápláléklánc csúcsán.

Forrás:
https://searchengineland.com/adaptability-new-competitive-advantage-seo-386278

Hasznosnak találta a cikket?