PR jelentése és amit tudni kell róla
Tartalomjegyzék
Ahhoz, hogy egy szervezet, egy márka, vagy akár egy egyén, felkeltse a média és az emberek – pozitív – figyelmét, hatékonyan és pontosan kell kommunikálnia, kapcsolatot kell teremteni a célcsoporttal. Ez rendkívül száraz feladatnak tűnik, valójában egy izgalmas szakterület: a PR, a Public Relations.
Jónéhány szervezet, vállalat, cég egy külön csapatot (osztályt) esetleg elkötelezett szakembert alkalmaz a PR (public relations) irányítására. Ismerd meg a PR jelentését, a működését és a módjait ebből a cikkből!
PR jelentése
PR tevékenység bemutatása: Számtalan megfogalmazás, ugyanaz a jelentés. Csak ebből a megközelítésből érthetjük meg a PR jelentését, hiszen egy rendkívül összetett, lépésről lépésre felépített stratégiai kommunikáció, amely kölcsönösen előnyös kapcsolatokat épít ki a vállalkozások és közönségük között.
Nem csak azt nehéz konkrétan megfogalmazni, hogy pontosan mi a PR jelentése, hanem azt is, hogy mi a PR tevékenység. A klasszikus PR-nak több – egymástól eltérő – célja lehet: a fontos céges hírek vagy események megismertetése minél több emberrel, a márka imázsának fenntartása, a negatív események pozitív színben való feltüntetése (ezt egyébként válságkommunikációnak is nevezik).
Értsük meg a PR-t
Ez nagyon fontos, hiszen a mai napig sok cégvezető gondolja azt, hogy a PR által garantált előnyöket máshogy is könnyen el lehet érni. Végül is a fontos céges híreket, történeteket lehet reklámozni. A márka imázsának fenntartására és növelésére is vannak olyan reklámmegoldások (ilyenek például a Coca Cola image reklámjai vagy a híres 2014-es Super Bowl reklámfilm, amely hatalmas népszerűséget hozott a Budweisernek. És persze a negatív üzeneteket is lehet cáfolni, akár pozitívvá formálni. PR munka jelentése:
Nehéznek tűnik elválasztani a PR-t a reklámtól, de mire elolvasod a cikket minden kristálytisztává válik.
Sokan Pheidippidészt tekintik az első „PR” szakembernek. A marathóni csata előtt az athéniak egy futárt küldtek Spártába, hogy segítséget kérjenek a harcukhoz. Pheidippidész egyetlen nap alatt elfutott Marathónba és meggyőzte arról a spártaiakat, hogy segítsenek. Közben teremtett egy hagyományt, a maratoni futóversenyekét így szinte PR eseménnyé, rendkívül ismertté, történelmi jelentőségűvé változtatta az egyébként nem sorsdöntő csatát.
A PR tehát leginkább abban különbözik a reklámtól, hogy megpróbálja úgy képviselni és formálni egy márka képét, hogy az organikusnak tűnjön vagy valóban az is legyen.
PR eszközei
A public relations tehát egy olyan stratégiai kommunikációs gyakorlat, amely kölcsönösen előnyös kapcsolatokat épít ki a vállalkozásod és közönséged között. A PR szakembereknek a PR menedzsernek, a PR ügynökségeknek többféle (online és természetesen offline) eszköz áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy ezt a kapcsolatot kiépítsék.
Nem szabad elhallgatnunk azt a tényt, hogy egy kisebb (akár nemrég indult) cégnek is vannak lehetőségei a PR-ra és a PR megjelenésre, de a nagyvállalatok számára könnyebb az út hiszen nagyobb büdzséből dolgoznak és nagyobb a hírnevük is. Kiegyenlíti talán a versenyt, hogy az eszközök nagyrészt ugyanazok. Nézzük a PR eszközeit.
PR jelentése és eszközei
Offline PR eszközök
Az offline PR eszközök közé azokat a technikákat és megoldásokat soroljuk, amelyhez sem neked, sem a közönségednek nincsen szüksége internetre és/vagy valamilyen online platformra.
Az egyik legelterjedtebb eszköz és mód az, ha valamilyen kiadványban vagy kiadványokban (újságokban) írnak rólad. Természetesen nem mindegy, hogy melyik lapban és mit: a PR ügynökség feladata lesz az, hogy a 3D nyomtató technikádról vagy arról, hogy ültettél egy erdőt, esetleg támogatsz egy kórházat, a megfelelő helyen jelentessen meg hírt, írást. (A PR cikkekkel külön foglalkozunk).
Egy jó ügynökségnek (vagy akár neked is) van sajtó listája, amelyen a különböző lapok szerkesztői, újságírói, főszerkesztői vannak: gyakori, hogy nekik elküldik a fontos hírt rólad – akár sajtóközlemény formájában – és az adott lap (ha számukra is van hírértéke és profilba illik) megjelentetteti.
A PR része lehet a rádiós, a televíziós megjelenések, például azok, amikor szakértőként kérdeznek, vagy meghívnak egy műsorba. Ezt te magad is segítheted azzal, hogy szakértőként lépsz fel: például érdekes kutatási adatokat publikálsz és arról beszélsz.
A személyes találkozó a legjobb PR (gondold el például azt amikor az ismert író dedikálja a könyvét) így soha ne hagyj ki egyetlen konferenciát, előadást, kiállítást, ahol személyesen építhetsz kapcsolatokat.
Természetesen a fentieken kívül még más offline PR eszközeid is lehetnek, az ügynökséged vagy a szakember kreativitásán múlik.
Online PR eszközök
Az online PR (és az online PR eszközök) abban különböznek az offline-tól, hogy internetes felület, szükséges a te részedről éppúgy, mint a közönségedéről. Nap mint nap találkozol online PR-ral, gyakran előfordul, hogy fel sem tűnik, egyszerűen csak elolvasod, megnézed: és éppen ez volt a cél.
Az online PR bevált módszere a PR cikkek publikálása a különböző (nagy elérésű) online hírportálon, vagy a szakértői cikkek a tematikus blogokban, újságokban, egyéb felületeken. Különösen izgalmas, hiszen egy egy PR cikket akár többféleképpen is meg kell írni hiszen – ha vadász-horgász webáruházad van – másról és máshogy írsz a horgász és a vadász oldalra.
Sokan nem is gondolnák, hogy a Social Media oldalak (a Facebook a LinkedIn, az Insta, a TikTok) is tökéletesek PR-ra (és márkaépítésre) is viszont kifinomult és nagyon komplex, egymásra épülő megoldásokat kíván. (Ide tartozhatnak az együttműködések, a különböző podcastok vagy akár az online rádiók is, sőt, a live és a Reel videok).
Belső PR eszközök
A fentieken túl érdemes elkülöníteni belső Pr és külső PR eszközöket. A belső PR a munkatársakra fókuszál, a munkatársak hiteles tájékoztatásáról, a dicséretekről, abban segít, hogy a munkatársak mindig „képben legyenek” a cégedben történt változásokkal. A belső PR lehet akár egy rendszeres – kizárólag nekik szóló – hírlevél is.
A célja az, hogy erősítse a lojalitást, a „nyitott ajtó légkört” és azt, hogy „bevonódjanak a cégbe”, de cél a céged tudatos imidzsének erősítése. (Például bevonhatod őket abba, hogy milyen legyen az új logód, vagy megkérdezheted, hol legyen a céges évzáró)
Hogy a belső PR mennyire fontos, azt egy gépgyár dolgozóin tesztelték. A szürke falakat először sárgára festették (4%-kal nőtt a termelékenység) majd kékre (további 2-3%-kal nőtt) aztán narancsra (ismét nőtt) majd vissza az eredeti szürkére (és megint nőtt). A megkérdezett dolgozók elégedettek voltak a munkakörülményeikkel, a menedzsment megint tett valamit értük, odafigyeltek rájuk – mondták.
Külső PR eszközei
A külső PR az, amiről a teljes cikk összességében szól: a céged, a szervezeted a világ felé mutatott képéről és arról, hogy ez a kép hiteles-pozitív legyen.
Miért fontos a PR és mit jelent a PR
Képzeld el, hogy a cégedről soha sehol semmiféle – pozitív – hír nem jelenik meg, akármit is csinálsz. Végzed a dolgodat, szerzed a vevőket, eladsz, működsz. De nem tudsz továbblépni, hisz nincs mögötted egy olyan szakértő csapat – például egy PR menedzser, vagy PR szakértő – aki összefogja a kommunikációdat, ha válsághelyzetbe kerülsz azt kezeli és (nagyon nem szeretjük ezt a szófordulatot de nincs rá jobb) „közelebb hozza a vevőt a céghez”.
Te is szívesebben fagyizol ott, amiről sokszor hallottad, hogy egy gombóc nagy, nagyon finom és egy eladott gombóc után 10 forintot utalnak egy gyereksegély szervezetnek, olvastad.
Ez a példa tökéletesen megmutatja, hogy mit jelent a PR.
PR cikk
Ha PR akkor PR cikk, azaz egy olyan cikk amelyik kiemeli a céged előnyeit valahol – gondolod, de valójában ennél bonyolultabb. Bár a PR cikk valóban az olvasóknak készül (akár célzottan, ahogy említettük az adott környezetre kell szabni) valójában több ennél. Vannak PR cikkek, amelyek célja a tájékoztatás, míg másoké a szórakoztatás. Lehet olyan PR cikket írni, aminek a célja, hogy gondolkodásra vagy akár vitára késztessen. Íme, néhány PR cikk típus.
1: Hogyan kell….?
A pontok helyére képzel bármit: hogyan kell sátrat állítani, szobát festeni, tévét választani, bármit. A hogyan kell cikkek olyan típusú bejegyzések, amelyek rendkívül hasznosak lehetnek az olvasók számára, lépésről lépésre végig vezetik őket egy folyamaton, megkönnyítve számukra a kérdésre a választ. Szakértőként is írhatod és elhelyezheted benne a fontos terméket.
2: A listák…
A listás cikkek olyasfélék, mint a receptek: úgy kell megírnod, hogy az olvasó gyorsan átfuthassa és egy listából (mint egy tartalomjegyzékből) gyorsan kiválassza a legrelevánsabb infókat.
3: Esettanulmányok
Gyakori, hogy egy egy PR cikk egy esettanulmányra épül. Például elhatározod, hogy gyorsított öregedési eljárással lebontasz egy műanyag kupakot és az általad gyártottat (vagy bemutatod mennyivel nőtt a látogatója egy partnerednek a munkád miatt, például) és ezt közzéteszed. Ha érdekes máris nőtt a szakértői státuszod és egy (igaz és jó) sztorid van.
4: Konkrét PR cikk
Ezek azok a cikkek, aminek a tetején látod, hogy „szponzorált tartalom” vagy egy X-et, ha nyomtatott a lap. Rengeteg variációja van: Marika néni körömgombás, de ez a krém segít. Bélának sokat fájt a feje, de ez a gyógyszer szuper. Ez egy szép ház, mi építettük. Vagy egész egyszerűen a cégről írsz a fejlesztésekről. Ez a PR cikk fajta lassan már nem divatos, de létezik.
PR ügynökség
A fent leírt feladatokat legtöbbször egy PR ügynökség végzi. Kicsit paradox a helyzet, mert ha nem te építetted fel, akkor el kell fogadnod, hogy a PR ügynökségnek nem az egyetlen partnere leszel. Ez persze nem hátrány, tény. Az ügynökség (vagy PR szakember) elsődleges feladata az lesz, hogy pozitív képet alakítson ki rólad a rendelkezésére álló eszközök (amelyek lehetnek online és offline) a tudása és a kapcsolati tőkéje segítségével. A jó PR-os magabiztos, lehengerlő, megvannak a kellő ismeretségei, nem gond, ha extrovertált és elhivatott. Külön előny, ha kreatív és nem neked kell különböző PR témákat kigondolnod.
Ezt vidd magaddal
Ebből a cikkből nem csak az derülhetett ki számodra, hogy a PR egy teljesen más terület, mint a reklám (most már biztosan nem fogod összetéveszteni) hanem az is, hogy bár rengeteg eszköz és csatorna áll a PR-os kollega vagy cég rendelkezésére, a PR ügynökség munkája rendkívül összetett és nagyon sokat segíthet a cégeden azzal, hogy jól menedzseli és akár helyetted kommunikál.
Szívesen segítünk neked abban, hogy hírét vigyük a cégednek, javítsuk a PR-ját.
Keress minket, szívesen segítünk: kidolgozzuk és végrehajtjuk a PR stratégiádat.