
Pop up: a felugró ablakok
Tartalomjegyzék
Napokon keresztül lehetne a pop up ablakok (a felugró ablakok) mellett és ellen is érvelni hiszen rendkívül vegyes a megítélésük mind a marketing szakmában, mind a felhasználók részéről. Pedig szinte minden csak az ajánlattól az időzítéstől és attól függ, hogy jól vagy rosszul használod-e? Összegyűjtöttünk minden tudnivalót egyetlen cikkben a pop up ablakokról és tanácsokat is adunk mikor, hol és melyiket érdemes használni.
Pop up jelentése
Nagyon sokan és sokféleképpen próbálták már meghatározni, a pop up jelentését. Marketing szempontból a helyes megfogalmazás talán az, hogy egy olyan felugró ablak, amelyik egy új böngésző ablakban nyílik meg. Az ilyen felugró ablakoknak mindig van valamilyen céljuk és elvárnak tőlünk valamit:
a kívánt cselekvés lehet vásárlás, hírlevélre való feliratkozás, jelentkezés egy tanfolyamra, webináriumra, vagy bármi, amit szereznénk, hogy a látogató tegyen.
Azért kettős a megítélése, mert lehet annyira zavaró, hogy az előbb még lelkes látogatód akár mérgesen le is csukhatja az oldaladat, viszont, ha jól használod, az egyik leghatékonyabb marketing eszköz lehet.
Pop up reklámok
Azt tehát már látjuk, hogy sok felhasználót idegesítenek az ilyen megoldások: de miért nem mindenkit és ha – marketingesként – tudod, hogy a pop up ablak megjelenése zavaró és sokan elmennek miatta, miért és mire használd?
Nos, azért, mert ha jól használod (azaz jókor és jó helyen) akkor rendkívül könnyen érhetsz el vele marketing célokat.
Érdemes tudni például, hogy a TikTok-on számos sikeres tartalomgyártó alkalmaz pop-upokat, illetve a #popup tagnek 2.1 milliárdos összesített megtekintése van. Olvassa el a TikTok marketingről szóló cikkünket is.
Egy kis kitérő: az utóbbi néhány évben különböző önjelölt guruk / megmondóemberek egymást fertőzték meg azzal a fura megközelítéssel, hogy „nem mindenki kell, hogy vásároljon tőled”, „aki nem veszi meg úgysem vesz tőled semmit”, sorolhatnánk, hallottál sok ilyet. Valójában ez butaság.
Bárki is van ebben a pillanatban a honlapodon, nem ok nélkül van ott: valamiért odament (ennek a cikknek nem témája most, hogy mennyi egymástól különböző csatornáról tudsz érdeklődőt, vásárlót terelni az oldaladra), olvas, kattint, nézelődik, tájékozódik. Hát már miért ne lenne jó, ha vásárolna, ha érdeklődne, ha interakcióba lépne veled. Akár mindegyik, ellentmondva a guruknak. Jobb lenne, mint az, hogy elmegy, igaz?
Volt idő amikor a pop up semmi más nem volt, mint spam és szemét. Szerencsére idővel a marketingesek felismerték, hogy nem feltétlen a technika a rossz, sőt, ha helyesen csinálják, a felugró hirdetések három százalékos vagy annál magasabb konverziót érhetnek el! Ez azért van így, mert a mai pop-upok – a régi technikával ellentétben – rendkívül célzottak, kontextusfüggőek, jól időzítettek és beleillenek a stratégiába. Vagy legalább is így kellene lenniük.
Pop up típusok
Bár minden pop up célja az, hogy valamilyen cselekvést váltson ki a látogatóból, ezt nem csak egyféleképpen érhetjük ezt el: 4 különféle módon. Íme, melyek ezek, az előnyei és a hátrányai. (Sorrendben haladunk, az egyre egyszerűbbtől a kifinomultabbakig)

Pop up típusok
1: Kilépéshez kötött (exit) pop up
A kilépéshez kötött felugró ablak neve picit becsapós, mert ez a pop up nem akkor jelenik meg amikor kilépnél az oldalról (jellemzően igen, de nem feltétlen) hanem van a weboldal tetején egy vékony, természetesen a felhasználó számára láthatatlan sáv. Ha ezt eléri a kurzor, megjelenik a pop up ami egy pillanatra megszakítja a folyamatot és egy cselekvésre buzdító üzenetet küld.
2: Görgetésre megjelenő pop up
Mindenki járt már úgy, hogy nyugodtan böngészett egy oldalon, amikor szinte a semmiből és meglehetősen érthetetlen módon megjelent egy felugró ablak. Ez a görgetés miatt történt: a működése egyszerű. Ilyenkor az oldal hosszához beállítanak egy százalékos arányt (legyen könnyen megjegyezhető: 33,33%-ot) és amikor ott jár a felhasználó a görgetéssel, megjelenik. Ez a pop up azért jó, mert nem zavarjuk meg a látogatót, csak azután, hogy már egy ideje az oldalon van.
Így szűrünk is, hisz egy ideig már eljutott, lehet, hogy érdeklődik? Hátránya, hogy az emberek „átfutják” az oldalt, ami azt jelenti, hogy ha egy blogot olvasnak a főcímen alcímen átfutnak, és máris ugrik fel a pop up.
3: Időhatárra megjelenő pop up
Az idő alapú pop up próbálja a scannelve olvasást is kizárni azzal, hogy egy bizonyos – az oldalon töltött idő – után fog megjelenni. A megjelenési időintervallumot te határozod meg. Megoszlanak a vélemények azon, hogy melyik az ideális ott töltött idő? Van, aki szerint már 5-10 másodperc elég, mások a 30 másodperces szabályhoz ragaszkodnak, megint mások a pár perchez. Nincs más út, mint kitapasztalni.
4: Kattintásra megjelenő pop up
Ez a felugró ablak mindaddig vár amíg rá nem kattintasz valamilyen gombra. Tulajdonképpen egy segítség, ezt szokták a legkevésbé idegesítőnek tartani a felhasználók hiszen már szerették volna, hogy történjen valami.
A különböző felugró ablakokat ezen kívül számtalan módon szegmentálják és rengeteg trükköt, tippet lehet felsorolni, hogyan működhetnek még hatékonyabban.
Pop up helye
A marketingesek szinte minden lehetséges megoldást és helyet kitalálnak arra, hogy hol jelennek meg a pop up ablakok. A leggyakoribb talán az, hogy középen, kitakarva ezzel az oldal egy bizonyos részét. Ez kikerülhetetlen, hiszen a monitor közepén van, cserébe azonnal eltűnik, ha mellé kattint a felhasználó. A teljes képernyőt eltakaró pop up (gyakran használ ilyet például az Origo vagy hírportálok) a teljes képernyőt kitakarják. Talán a legidegesítőbbek, mi nem javasoljuk a használatát.
A legrosszabb után jöjjön a legcukibb: a képernyő alján vagy épp a tetején levő pop up (vagy csík) általában nem zavarja az olvasókat (mobilon nagyon, ott ne használd) és átér az üzenet. Ami viszont legyen erős.
Hogyan lehet hatékony a pop up
Amint már írtuk, az előugró ablakok konverziója 3%, de vannak olyanok, amelyek 8-10%-os konverziót is elérnek. Mivel az érték a végső elválasztó a sikeres és a sikertelen hirdetés között, ez azt jelenti, hogy meg kell értened a közönségedet és azt, hogy mit akarnak. Itt jön a képbe a kontextus.
A releváns hirdetések több mint 40 százalékkal konvertálnak.
A felugró hirdetések lényege, hogy a látogatók úgy érezzék, hogy olyasmit kapnak, amit mások nem. Ha komoly értéket kínálsz a felugró hirdetéseidben, akkor az illető nagyobb valószínűséggel hajtja végre a kívánt műveletet. A varázsszó az érték. Íme, néhány ötlet, hogyan teheted hatékonyabbá.
- Valószínű, hogy ezt a technikát már ismered, de lehet, hogy nem alkalmazod, pedig 5% körüli a konverziója. Az egyik legjobb stratégia, amit akkor használhatsz, amikor valaki távozik, ha elkéred az e-mail címét. Azok, akik valóban hallani akarnak rólad, megadják. A hezitálókat egy olyan ajánlattal kell meggyőzni, ami számára is tetszik. Na, és persze sokan elmennek majd.
- Legyen egyszeri az ajánlatod. Vagy korlátozott. Ebben az esetben arra az attitűdre alapozol, hogy az emberek nem szeretnek lemaradni valamiről vagy kimaradni valamiből. Ha hajszárítót nézett és kap egy 5%-os kupont az e-mail címéért, vagy egy olyan ajánlatot, amit csak 1 órán át válthat be, lehet, hogy azonnal vásárol.
- Szerezd vissza! A Statista szerint az emberek közel 70 százaléka úgy hagyja el az oldaladat, hogy nem fejezi be a vásárlást. Ez ellen a legtöbb marketinges a retargeting hirdetések vagy a kosárelhagyási e-mailek-ben látja a megoldást. Mi lenne, ha már azelőtt rávehetnéd a felhasználót a konverzióra, hogy elhagyná az oldalt? Ne engedd el, adj neki (például) 15 percet arra, hogy visszamenjen a kosárhoz. Ha ezt a technikát erőszakosnak érzed tudd, hogy a H&M is maximum 15 perces időablakot ad a kuponkód beváltására.
- Ajánlj egy kapcsolódó szolgáltatást valamiért cserébe. Nem kell túlgondolni, képzeld el azt, hogy gyerekrollereket nézegetsz. Épp elmennél, amikor egy felugró ablak azt mondja: várj, ne menj el, add meg a mailcímedet és elküldök neked egy 10 oldalas „Hogyan válassz rollert” könyvet, ami segít. Mit gondolsz, te belemennél?
- Gamifikálj, azaz tedd játékossá. A gamifikációban sok lehetőség van, de mi a gamifikáció pontosan? Biztosan láttál már oldalt, ahol előugrik egy szerencsekerék és arra kér, hogy a garantált (persze a cégnek jó) kedvezményért pörgesd meg. Vagy felugrik egy pop up, benne 5 doboz, kattints, mert valamilyen ajándékot kapsz: és valóban kapsz. Minden variációra készülj: ha kipörget valamit (persze, hogy ki fog) úgy kaphatja meg, ha megadja a mailcímét. Ha kinyitja az ajándékot, akkor akár minden dobozban lehet más és más ajándék!
Ha ezen irányvonalak mentén haladsz akkor könnyen növelheted a konverziódat.
Pop up blokker, felugró ablak blokkoló
Az a gond a pop up-okkal, hogy pár kattintással le lehet őket tiltani, ezért az a leghasznosabb (ezt írtuk a cikk elején is) ha kampányszerűen, okosan és megfontoltan használod őket. Egyébként nem tehetsz semmit: ha valaki letiltotta nem fogja látni.
Összefoglaló
A pop up-ok, azaz a felugró ablakok marketing szempontból hasznosak lehetnek. Már önmagukban 3%-os konverziót hoznak (azaz 100 ból 3 ember megteszi, amit kérsz) ám ha jól használod könnyen növelhető a konverzió. Ehhez semmi mást nem kell tenned, mint jókor, jó helyen, megfelelő üzenetekkel használni. Szívesen segítünk neked ebben!
Ki ne szeretne magasan konvertáló, megfelelően izgalmas üzenetet tartalmazó feltűnő, de nem zavaró, neki hasznot hozó pop-up-ot, igaz?
Szívesen elkészítjük neked a márkádhoz a weboldaladhoz tökéletesen passzoló pop upot,
vedd fel velünk a kapcsolatot akár most!