Blog
Írta: Nagy László 2021. június. 10.

Marketing terv készítés lépésről lépésre – letölthető mintával

Bezár / Kinyit
Tartalomjegyzék

Marketing terv? Igen!

Egy igazi örökzöld téma. Miért?

Mert enélkül inkább csak szerencsejátékról beszélhetünk, de semmiképp sem tudatos vállalkozásról. A kérdés itt az, hogy építeni akarod a sikered, vagy csak vársz a szerencsére?

Vedd kezedbe az irányítást egy naprakész marketing tervvel. Ezzel ugyanis a döntéshozatal könnyebbé, a kampányok eredményesebbé válnak.

Reagálj gyorsabban, mint a piac többi tagja (még krízis helyzetben is), és haladj biztos léptekkel a pontosan meghatározott célod felé.

Fontos azonban tisztázni, hogy annak ellenére, hogy már sokan és sokszor beszéltek róla mind a mai napig sok vállalkozásnak nincs, vagy nincs megfelelő marketing terve. Mik ennek az okai?

Az egyik alapvető hiba, amivel mi is gyakran találkozunk, hogy a vállalkozók „csak” eszközökben gondolkoznak.

Elismerjük, hogy a különféle marketing eszközök önmagukban is tudnak eredményeket elérni, azonban igazán kiemelkedő sikereket akkor hoznak, ha rendszerbe szervezzük őket.

A másik oka, hogy nem értik a célját, nem látják a hozzáadott értékét, csak nyűgnek érzik a tervezést. Azért, hogy a félreértéseket eloszlassuk, vizsgáljuk meg közelebbről mi is az a marketing terv, és mi a valódi célja.

Mi az a marketing terv?

Marketing terv készítés

Kutatás, stratégia, logika, rendszer – ez mind egyben. Ez egy „térkép”, amely lépésről-lépére felvázolja az célokhoz vezető utat. Nem, ez nem csak az eszközök felsorolása, azon bőven túlmutat.

Elemzi a piacot, a kutatásoknak köszönhetően felfedi az még kiaknázatlan lehetőségeket, definiálja az ideális vásárlót, stratégiákat alkot, valamint az eszközöket és módszereket is összehangolja egy egységgé – a marketinged alapköveit teszi lesz. 

A cél, hogy többé ne úgy gondolj rá, mint egy újabb porosodó aktára a polcodon, hanem a vállalkozásod leghasznosabb dokumentumára, amely:

  • segítségével tisztán fogod látni a piaci potenciálokat
  • kikristályosodik a célpiac
  • leírja milyen eszközökön és milyen üzenettel tudod a leghatékonyabban elérni a fogyasztókat
  • a küldetést szem előtt tartva határozza meg a KPI számokat
  • nem feledkezik meg a költség és megtérülés kérdésköréről sem.

Belevágnál? Felturbóznád a vállalkozásod marketing tervét? Lássuk, hogyan kezd bele:

(Ezen a cikken túl készítettünk neked egy marketing terv mintát is, amely segít az elkészítésben – ezt itt találod meg>>)

Hogyan kell marketing tervet írni

3+1 hasznos tipp neked:

Nem lesz egyszerű. Egy ilyen átfogó, sokszor iparági, máskor marketinges szaktudást igénylő tanulmány elkészítése nem olyan dolog, amit az ember kiráz a kisujjából, de megéri a befektetett időt és energiát. Pár hasznos tipp, hogy ne vessz el benne:

  1. Bontsd részekre – egyben túl nagy falat. Haladj részenként, a kutatási adatokat és konklúziókat építsd egymásra!
  2. Naprakész, valós adatokat használj! Itt csak a valós adatokra érnek valamit – a „hasra ütéses” módszer helyett kutass!
  3. Ne hosszú, hanem tartalmas legyen. Legyen áttekinthető, de részletes. Minden releváns infó szerepeljen benne rendszerezetten.

+1 Használj sablont – nem neked kell feltalálni a marketing tervet, használhatsz mintákat.
(Mondjuk itt érdemes alaposan megnézni kinek a mintáját használod – egy hibás minta az egészet tönkre teheti.)

A marketingterv felépítése

Lássuk a marketing tervet vázlatosan, de fejezetről-fejezetre – következzen egy gyakorlatban bizonyított formula.

Fontos! Alkalmazáskor vedd figyelembe, hogy iparáganként lehetnek eltérések! 

Vezetői összefoglaló

A vezetői összefoglaló a marketing terv esszenciája, hiszen minden lényegi információt összegyűjt, és rendszerez. Mégse ess túlzásba, a lényeget sűrítsd bele 1-2 oldalba. 

Még egy gyakorlati tipp: a vezetői összefoglaló legyen az utolsó, amit elkészítesz – így garantáltan a további fejezetek legfontosabb információit tudod itt összegyűjteni, kiemelni.

Piacelemzés – a marketing kutatási terv 

A folyamatosan frissített adatok aranyat érnek. Ezek garantálják, hogy a piac változásaira időben és megfelelően tudjon a vállalkozásod reagálni. 

Sőt, egy alapos piacelemzés emellett olyan ismeretlen piaci potenciálokat is felfedhet, amelyek akár jelentős versenyelőnyt is eredményezhetnek.

A marketing kutatási terv keretén belül mindenképp érdemes vizsgálni a következőket:

  1. gazdasági környezet
  2. társadalmi környezet
  3. technológiai környezet
  4. iparági trendek
  5. versenytársak
  6. SWOT

Gyelv elemzés, swot elemzés

A piacelemzésre kiváló példákat hoztunk neked. Nézd meg esettanulmányainkat is:

Szegmentálás – a fogyasztók elemzése

A „mindenki jó nekem” hozzáállás bizonyítottan nem működik. Miért nem? Mert az eltérő célcsoportoknak más-más prioritásai vannak, más üzenetekre reagálnak a legjobban. 

Határozd meg a termékedhez megfelelő célcsoportokat. Ne feledd! A legtöbb cég nem csak egy célcsoportot, hanem 2-t, 3-at céloz egyidejűleg.

Például egy autókereskedés a családoknak szánt üzenetben a biztonságot fogja kiemelni, nem a hihetetlen gyorsulást.

Az üzletembereknek pedig az lesz fontos, hogy milyen státuszt jelképez, nem pedig az, hogy mennyit fogyaszt.

Készítsd el az ideális vásárlód profilját.

Üzleti célok és KPI meghatározása

A marketing terv csak akkor tud igazán jól működni, ha a pontosan látjuk, hova tartunk. A küldetés megfogalmazása, és megvalósítható célokra bontása épp ezért nagyon fontos.

Gyakorlati tipp! Sokszor még a célok megfogalmazása sem elég. Ezért inkább mérhető számszerűsíthető mérföldkövek – KPI-k megadását javasoljuk. Ezeken keresztül könnyebb értékelni a marketing eszközök hatékonyságát, és szükség szerint beavatkozni, javítani.

Marketing stratégia

Marketing terv

A marketing stratégia a piac és célcsoport igényeit figyelembe véve határozza meg a konkrét stratégiai lépéseket. Lássuk melyek ezek:

  1. Termékstratégia – terméklétra, belépő termék, csúcs termék, termékcsomagok… Térj ki mindegyikre!
    Plusz tipp: gyűjtsd össze a termékelőnyöket is.
  2. Ár stratégia – ne feledd az ár szegmentál és kommunikál is. Te mennyiért akarsz értékesíteni? Találd ki, és érd el, hogy a célpiacod hajlandó legyen ennyit adni érte.
  3. Értékesítési stratégia – itt kell lépésről-lépésre végig gondolnod, hogy a fogyasztót a termékeddel való első találkozás után miként és hogyan tudod törzsvásárlóvá tenni. Ez egy hosszú folyamat, de tudatos tervezéssel minimalizálhatod a lemorzsolódást, és maximalizálhatod a profitod.
  4. Hirdetési stratégia – a megfelelő üzenet, a megfelelő helyen, a megfelelő célcsoportnak – csak ennyit a titka. Csúcsra járatott kampányok. 
  5. Folyamatok és felelősök – a marketing tervnek a folyamatos fejlődésről kell szólnia. A mérés, ellenőrzés, visszacsatolás és fejlődés lépéseit érdemes jó előre betervezni.
    Plusz tipp: jelölj ki feleősöket, így a határidők és az eredmények is könnyebben elérhetők. 

A marketing stratégiáról akarsz még többet megtudni? Akkor neked ez való

Költségvetés és megtérülés kalkulálása

A marketing pénzbe kerül. A hirdetés pénzbe kerül. Egy profi weboldal épp úgy pénzbe kerül, mint egy óriásplakát legyártása, és kihelyezése. A marketing tervben vedd számba az összes költséget. Plusz tipp: tervezz be tartalékokat is.

Fontos! Minden lépés előtt mérleged a megtérülés – ez kulcskérdés.

Kockázatok kezelése

Minden piacon, minden iparágban vannak kockázatok, akár felkészülsz rá, akár nem. 

Ne csak a lehetséges problémákat vázold fel, hanem gyorsan adaptálható megoldásokat is határozz meg. Készülj fel!

Kezdj neki ma! Turbózd fel a marketing terved és szárnyald túl a céljaid!

Az általunk használt, bizonyított marketing terv mintát itt tudod letölteni>>

 

Témakörök
Tetszett a cikk? Szeretnél további hasznos tartalmakat olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket jelenítünk meg: