
Marketing terv készítés lépésről lépésre – letölthető mintával
Tartalomjegyzék
Marketing terv? Igen!
Egy igazi örökzöld téma. Miért?
Mert enélkül inkább csak szerencsejátékról beszélhetünk, de semmiképp sem tudatos vállalkozásról. A kérdés itt az, hogy építeni akarod a sikered, vagy csak vársz a szerencsére?
Vedd kezedbe az irányítást egy naprakész marketing tervvel. Ezzel ugyanis a döntéshozatal könnyebbé, a kampányok eredményesebbé válnak.
Reagálj gyorsabban, mint a piac többi tagja (még krízis helyzetben is), és haladj biztos léptekkel a pontosan meghatározott célod felé.
Fontos azonban tisztázni, hogy annak ellenére, hogy már sokan és sokszor beszéltek róla mind a mai napig sok vállalkozásnak nincs, vagy nincs megfelelő marketing terve. Mik ennek az okai?
Az egyik alapvető hiba, amivel mi is gyakran találkozunk, hogy a vállalkozók „csak” eszközökben gondolkoznak.
Elismerjük, hogy a különféle marketing eszközök önmagukban is tudnak eredményeket elérni, azonban igazán kiemelkedő sikereket akkor hoznak, ha rendszerbe szervezzük őket.
A másik oka, hogy nem értik a célját, nem látják a hozzáadott értékét, csak nyűgnek érzik a tervezést. Azért, hogy a félreértéseket eloszlassuk, vizsgáljuk meg közelebbről mi is az a marketing terv, és mi a valódi célja.
Mi az a marketing terv?
Kutatás, stratégia, logika, rendszer – ez mind egyben. Ez egy „térkép”, amely lépésről-lépére felvázolja az célokhoz vezető utat. Nem, ez nem csak az eszközök felsorolása, azon bőven túlmutat.
Elemzi a piacot, a kutatásoknak köszönhetően felfedi az még kiaknázatlan lehetőségeket, definiálja az ideális vásárlót, stratégiákat alkot, valamint az eszközöket és módszereket is összehangolja egy egységgé – a marketinged alapköveit teszi lesz.
A cél, hogy többé ne úgy gondolj rá, mint egy újabb porosodó aktára a polcodon, hanem a vállalkozásod leghasznosabb dokumentumára, amely:
- segítségével tisztán fogod látni a piaci potenciálokat
- kikristályosodik a célpiac
- leírja milyen eszközökön és milyen üzenettel tudod a leghatékonyabban elérni a fogyasztókat
- a küldetést szem előtt tartva határozza meg a KPI számokat
- nem feledkezik meg a költség és megtérülés kérdésköréről sem.
Belevágnál? Felturbóznád a vállalkozásod marketing tervét? Lássuk, hogyan kezd bele:
(Ezen a cikken túl készítettünk neked egy marketing terv mintát is, amely segít az elkészítésben – ezt itt találod meg>>)
Marketing terv készítése
3+1 hasznos tipp neked:
Nem lesz egyszerű. Egy ilyen átfogó, sokszor iparági, máskor marketinges szaktudást igénylő tanulmány elkészítése nem olyan dolog, amit az ember kiráz a kisujjából, de megéri a befektetett időt és energiát. Pár hasznos tipp, hogy ne vessz el benne:
- Bontsd részekre – egyben túl nagy falat. Haladj részenként, a kutatási adatokat és konklúziókat építsd egymásra!
- Naprakész, valós adatokat használj! Itt csak a valós adatokra érnek valamit – a „hasra ütéses” módszer helyett kutass!
- Ne hosszú, hanem tartalmas legyen. Legyen áttekinthető, de részletes. Minden releváns infó szerepeljen benne rendszerezetten.
+1 Használj sablont – nem neked kell feltalálni a marketing tervet, használhatsz mintákat.
(Mondjuk itt érdemes alaposan megnézni kinek a mintáját használod – egy hibás minta az egészet tönkre teheti.)
Marketing terv felépítése
Lássuk a marketing tervet vázlatosan, de fejezetről-fejezetre – következzen egy gyakorlatban bizonyított formula.
Fontos! Alkalmazáskor vedd figyelembe, hogy iparáganként lehetnek eltérések!
Vezetői összefoglaló
A vezetői összefoglaló a marketing terv esszenciája, hiszen minden lényegi információt összegyűjt, és rendszerez. Mégse ess túlzásba, a lényeget sűrítsd bele 1-2 oldalba.
Még egy gyakorlati tipp: a vezetői összefoglaló legyen az utolsó, amit elkészítesz – így garantáltan a további fejezetek legfontosabb információit tudod itt összegyűjteni, kiemelni.
Eddig tetszik a cikk? Tekintsd meg szolgáltatásunk formájában is!
Piacelemzés – a marketing kutatási terv
A folyamatosan frissített adatok aranyat érnek. Ezek garantálják, hogy a piac változásaira időben és megfelelően tudjon a vállalkozásod reagálni.
Sőt, egy alapos piacelemzés emellett olyan ismeretlen piaci potenciálokat is felfedhet, amelyek akár jelentős versenyelőnyt is eredményezhetnek. Versenytársai elé juthat egy jól felépített link-profillal is. Ismerje meg, hogyan juttathatja előre a rangsorban weboldalát linképítéssel!
A marketing kutatási terv keretén belül mindenképp érdemes vizsgálni a következőket:
- gazdasági környezet
- társadalmi környezet
- technológiai környezet
- iparági trendek
- versenytársak
- SWOT
A piacelemzésre kiváló példákat hoztunk neked. Nézd meg esettanulmányainkat is:
Szegmentálás – a fogyasztók elemzése
A „mindenki jó nekem” hozzáállás bizonyítottan nem működik. Miért nem? Mert az eltérő célcsoportoknak más-más prioritásai vannak, más üzenetekre reagálnak a legjobban.
Határozd meg a termékedhez megfelelő célcsoportokat. Ne feledd! A legtöbb cég nem csak egy célcsoportot, hanem 2-t, 3-at céloz egyidejűleg.
Például egy autókereskedés a családoknak szánt üzenetben a biztonságot fogja kiemelni, nem a hihetetlen gyorsulást.
Az üzletembereknek pedig az lesz fontos, hogy milyen státuszt jelképez, nem pedig az, hogy mennyit fogyaszt.
Készítsd el az ideális vásárlód profilját.
Üzleti célok és KPI meghatározása
A marketing terv csak akkor tud igazán jól működni, ha a pontosan látjuk, hova tartunk. A küldetés megfogalmazása, és megvalósítható célokra bontása épp ezért nagyon fontos.
Gyakorlati tipp! Sokszor még a célok megfogalmazása sem elég. Ezért inkább mérhető számszerűsíthető mérföldkövek – KPI-k megadását javasoljuk. Ezeken keresztül könnyebb értékelni a marketing eszközök hatékonyságát, és szükség szerint beavatkozni, javítani.
Marketing stratégia
A marketing stratégia a piac és célcsoport igényeit figyelembe véve határozza meg a konkrét stratégiai lépéseket. Lássuk melyek ezek:
- Termékstratégia – terméklétra, belépő termék, csúcs termék, termékcsomagok… Térj ki mindegyikre!
Plusz tipp: gyűjtsd össze a termékelőnyöket is. - Ár stratégia – ne feledd az ár szegmentál és kommunikál is. Te mennyiért akarsz értékesíteni? Találd ki, és érd el, hogy a célpiacod hajlandó legyen ennyit adni érte.
- Értékesítési stratégia – itt kell lépésről-lépésre végig gondolnod, hogy a fogyasztót a termékeddel való első találkozás után miként és hogyan tudod törzsvásárlóvá tenni. Ez egy hosszú folyamat, de tudatos tervezéssel minimalizálhatod a lemorzsolódást, és maximalizálhatod a profitod.
- Hirdetési stratégia – a megfelelő üzenet, a megfelelő helyen, a megfelelő célcsoportnak – csak ennyit a titka. Csúcsra járatott kampányok.
- Folyamatok és felelősök – a marketing tervnek a folyamatos fejlődésről kell szólnia. A mérés, ellenőrzés, visszacsatolás és fejlődés lépéseit érdemes jó előre betervezni.
Plusz tipp: jelölj ki feleősöket, így a határidők és az eredmények is könnyebben elérhetők.
A marketing stratégiáról akarsz még többet megtudni? Akkor neked ez való
Költségvetés és megtérülés kalkulálása
A marketing pénzbe kerül. A hirdetés pénzbe kerül. Egy profi weboldal épp úgy pénzbe kerül, mint egy óriásplakát legyártása, és kihelyezése. A marketing tervben vedd számba az összes költséget. Plusz tipp: tervezz be tartalékokat is.
Fontos! Minden lépés előtt mérleged a megtérülés – ez kulcskérdés.
Kockázatok kezelése
Minden piacon, minden iparágban vannak kockázatok, akár felkészülsz rá, akár nem.
Ne csak a lehetséges problémákat vázold fel, hanem gyorsan adaptálható megoldásokat is határozz meg. Készülj fel!
Kezdj neki ma! Turbózd fel a marketing terved és szárnyald túl a céljaid!
Marketing terv sablon
Hogyan készítsünk marketing tervet? Az általunk használt, bizonyított marketing terv mintát próbáld ki most vagy vedd fel velünk a kapcsolatot.