Blog
Írta: Nagy László 2021. július. 9.

Marketing mix a gyakorlatban – 4P – 7P

Bezár / Kinyit
Tartalomjegyzék

A marketing mix talán a legismertebb marketing fogalom, hiszen minden gazdasági és marketing tankönyvben találkozhatunk vele. De mitől ilyen népszerű? És hogyan tudod alkalmazni a gyakorlatban? Az alábbi cikkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Mi a marketing mix?

Marketing mix - 4P - 7P

A definíciója szerint a marketing mix azoknak az eszközöknek az összessége, amelyeket egy szervezet a marketing célok megvalósítása érdekében használ az adott piacon.

Eredetileg Neil Borden (professzor volt a Harvard Egyetemen) használta ezt a kifejezést egy cikkében, amit később Jerome McCarthy (professzor a Michigan Állami Egyetemen) a 4P modelljével tett ismertté.

Mi a 4P modell a marketingben?

A klasszikus 4P modell négy “P” betűvel kezdődő angol szóból (Product – termék, Price – ár, Place – az értékesítés helye és Promotion – hirdetés) állt össze, ami könnyű értelmezhetősége miatt hamar népszerűvé vált az akadémiai körökben és az oktatásban.

Később, ahogy a piac fejlődött, a 4P-t 7P-re bővítették, kiegészítve azt a People – emberek, Physical Evidence – fizikai tényezők, valamint a Process – folyamat szavakkal.

A modell egy átfogó képet ad a vállalatoknak arról, hogy milyen gyakorlatot érdemes követniük egy termék bevezetése során és helyesen alkalmazva gyakorlatilag minden cég profitálhat belőle. Az alábbiakban egy kicsit részletesebben is kifejtem, hogy mire gondolok:

Hogy működik a marketing mix és a 7P?

  1. Product (termék)

    Ez lehet akár fizikai termék, vagy szolgáltatás, a lényeg, hogy egy fogyasztói igényt elégítsen ki. Vagyis legyen rá kereslet a piacon. Miket kell figyelembe venni a termékkel kapcsolatban?

    – dizájn
    – minőség
    – rendelkezésre álló változatok
    – tulajdonságok
    – használati útmutató
    – ügyfélszolgálat
    – garanciák

  2. Price (ár)

    Ez magát a termék árát jelenti, amit végül a fogyasztó ténylegesen kifizet. Ez általában az a legmagasabb összeg, amit az ember hajlandó feláldozni a termékért cserébe. A marketingeseknek nehéz feladatuk van az árak meghatározásánál, hiszen figyelembe kell venniük az összes költséget a gyártástól kezdve az értékesítésig, bele kell kalkulálniuk a későbbi kedvezményeket, jutalékokat, a konkurencia árait és ráadásul a termék minőségére is utalnia kell.

  3. Place (az értékesítés helye)

    Egy vállalat vezetőinek az a célja, hogy pont ott helyezze el a termékeket, ahol azt a vásárlók keresik. Az értékesítési politika meghatározása során arra keresik a választ, hogy miként juttassák el a termékeket a fogyasztókhoz.

    Ameddig ez régen csak a fizikai boltokra és a személyes értékesítésre korlátozódott, ma már számtalan új értékesítési csatorna közül választhatunk. Gondoljunk csak a TV Shop-os értékesítésre, a webáruházakon keresztül történő eladásra, vagy az egyre népszerűbb közösségi csatornákon bonyolódó értékesítésre.

    Azt, hogy melyik lesz a megfelelő módszer, természetesen a célpiac vásárlói szokásai döntik el.

  4. Promotion (hirdetés)

    A reklámpolitika a marketing klasszikus területe, ide tartozik minden az offline reklámoktól, az online marketingig. A cégek célja itt az, hogy megmutassák a vevőknek, miért van szükségük az adott termékre, vagy szolgáltatásra és hogy miért éri meg kifizetniük az árat.

    A marketingeseknek az a dolga, hogy meghatározzák és kivitelezzék a marketing stratégiát, ami valljuk be, egyre nehezebb.

    Ma a fogyasztó-központú stratégiák működnek a legjobban, ahol a marketingesek nem a reklámfelületekből indulnak ki, hanem a vásárlók speciális szokásaiból, amihez a vállalat teljes működését hozzá kell igazítani.

  5. People (emberi tényezők)

    A cégeket és a termékeket/szolgáltatásokat a munkavállalók közvetítik a vásárlónak, így az értékesítők szerepe nagyon nagy a marketing mixben.

    A minőségi kiszolgálás ugyanúgy része a vásárlói élménynek, mint a jó marketing üzenet, az ár, vagy a termékek elhelyezése.

    Ez a felismerés odáig vezetett, hogy a szolgáltatás központú marketingnek része legyen a HR is, vagyis az új munkaerő kiválasztási folyamata, képzése, de még olyan tényezők is, mint a munkatársak öltözködése, vagy a kommunikációja.

  6. Physical Evidence (fizikai tényezők)

    Ez az a környezet, ahol a vásárló és a kiszolgáló személyzet interakcióba lép, vagyis ahol a vásárlók kiszolgálása történik. Ide tartozik a berendezés és a dizájn, a prospektusok és katalógusok, de még az is, hogy milyen zene szól az üzletben.

  7. Process (folyamat)

    A folyamat, az egyes tevékenységek összehangolása a vásárlók kiszolgálása során. Ideális esetben a vállalatok mérik a folyamatok eredményeit, a vásárlók visszajelzéseit és a konkurencia bevált módszereit, amit mind figyelembe vesznek, miközben rendszeresen optimalizálnak minden egyes apró mozzanatot.

Milyen egy sikeres marketing mix?

Példának nézzünk egy céget, akinek a terméke egy szoftver (Software-As-Service):

Termék: egy weboldal építő platform, amivel bárki könnyen felépíthet egy SEO optimalizált, mobilbarát oldalt.

Ár: Havi előfizetési díj, ami alkalmazkodik az egyedi felhasználók és az ügynökségek igényeihez is.

Hely: Online!

Hirdetés: A cég vezetői megszólalnak különböző rendezvényeken, a cég online oktatásokat tart, rengetek hasznos tartalmat publikálnak a blogjukon, PPC hirdetések a Facebook-on, Instagram-on, TikTok-on és LinkedIn-en, valamint Affiliate hálózat kiépítése vloggerekből, akik bemutatják a terméket YouTube-on.

Emberek: folyamatosan fejlesztik és képzik az ügyfélszolgálatos kollégákat.

Fizikai tényezők: Következetes branding minden kommunikációs csatornán.

Folyamat: egyre több értékesítőt vonnak be a hálózatba, akik azonnal reagálnak az ügyfeleik minden igényére a termékkel kapcsolatban.

Mit hoz a jövő?

Világunk egyre gyorsul, így nehéz bármit is jósolni a marketinggel kapcsolatban sem. Az azonban nagyon úgy néz ki, hogy a digitalizáció tovább rohan előre és fenekestől felforgat mindent. Aki lemarad, az bizony kimarad.

Szeretnél egy sikeres online marketing stratégiát? Keress minket bátran és megnézzük, hogyan tudunk segíteni.

Ajánlott cikk:

Marketing terv

Témakörök
Tetszett a cikk? Szeretnél további hasznos tartalmakat olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket jelenítünk meg: