Blog
Írta: Nagy László 2021. július. 9.

Marketing mix a gyakorlatban – 4P – 7P

Bezár / Kinyit
Tartalomjegyzék

A marketing mix talán a legismertebb marketing fogalom, hiszen minden gazdasági és marketing tankönyvben találkozhatunk vele. De mitől ilyen népszerű? És hogyan tudod alkalmazni a gyakorlatban? Az alábbi cikkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Mi a marketing mix

Marketing mix - 4P - 7P

A definíciója szerint a marketing mix azoknak az eszközöknek az összessége, amelyeket egy szervezet a marketing célok megvalósítása érdekében használ az adott piacon.

Eredetileg Neil Borden (professzor volt a Harvard Egyetemen) használta ezt a kifejezést egy cikkében, amit később Jerome McCarthy (professzor a Michigan Állami Egyetemen) a 4P modelljével tett ismertté.

4P modell:

A klasszikus 4P modell négy “P” betűvel kezdődő angol szóból (Product – termék, Price – ár, Place – az értékesítés helye és Promotion – hirdetés) állt össze, ami könnyű értelmezhetősége miatt hamar népszerűvé vált az akadémiai körökben és az oktatásban.

Később, ahogy a piac fejlődött, a 4P-t 7P-re bővítették, kiegészítve azt a People – emberek, Physical Evidence – fizikai tényezők, valamint a Process – folyamat szavakkal.

A modell egy átfogó képet ad a vállalatoknak arról, hogy milyen gyakorlatot érdemes követniük egy termék bevezetése során és helyesen alkalmazva gyakorlatilag minden cég profitálhat belőle. Az alábbiakban egy kicsit részletesebben is kifejtem, hogy mire gondolok:

7P modell:

  1. Product (termék)

    Ez lehet akár fizikai termék, vagy szolgáltatás, a lényeg, hogy egy fogyasztói igényt elégítsen ki. Vagyis legyen rá kereslet a piacon. Miket kell figyelembe venni a termékkel kapcsolatban?

    – dizájn
    – minőség
    – rendelkezésre álló változatok
    – tulajdonságok
    – használati útmutató
    – ügyfélszolgálat
    – garanciák

  2. Price (ár)

    Ez magát a termék árát jelenti, amit végül a fogyasztó ténylegesen kifizet. Ez általában az a legmagasabb összeg, amit az ember hajlandó feláldozni a termékért cserébe. A marketingeseknek nehéz feladatuk van az árak meghatározásánál, hiszen figyelembe kell venniük az összes költséget a gyártástól kezdve az értékesítésig, bele kell kalkulálniuk a későbbi kedvezményeket, jutalékokat, a konkurencia árait és ráadásul a termék minőségére is utalnia kell.

  3. Place (az értékesítés helye)

    Egy vállalat vezetőinek az a célja, hogy pont ott helyezze el a termékeket, ahol azt a vásárlók keresik. Az értékesítési politika meghatározása során arra keresik a választ, hogy miként juttassák el a termékeket a fogyasztókhoz.

    Ameddig ez régen csak a fizikai boltokra és a személyes értékesítésre korlátozódott, ma már számtalan új értékesítési csatorna közül választhatunk. Gondoljunk csak a TV Shop-os értékesítésre, a webáruházakon keresztül történő eladásra, vagy az egyre népszerűbb közösségi csatornákon bonyolódó értékesítésre.

    Azt, hogy melyik lesz a megfelelő módszer, természetesen a célpiac vásárlói szokásai döntik el.

  4. Promotion (hirdetés)

    A reklámpolitika a marketing klasszikus területe, ide tartozik minden az offline reklámoktól, az online marketingig. A cégek célja itt az, hogy megmutassák a vevőknek, miért van szükségük az adott termékre, vagy szolgáltatásra és hogy miért éri meg kifizetniük az árat.

    A marketingeseknek az a dolga, hogy meghatározzák és kivitelezzék a marketing stratégiát, ami valljuk be, egyre nehezebb.

    Ma a fogyasztó-központú stratégiák működnek a legjobban, ahol a marketingesek nem a reklámfelületekből indulnak ki, hanem a vásárlók speciális szokásaiból, amihez a vállalat teljes működését hozzá kell igazítani.

  5. People (emberi tényezők)

    A cégeket és a termékeket/szolgáltatásokat a munkavállalók közvetítik a vásárlónak, így az értékesítők szerepe nagyon nagy a marketing mixben.

    A minőségi kiszolgálás ugyanúgy része a vásárlói élménynek, mint a jó marketing üzenet, az ár, vagy a termékek elhelyezése.

    Ez a felismerés odáig vezetett, hogy a szolgáltatás központú marketingnek része legyen a HR is, vagyis az új munkaerő kiválasztási folyamata, képzése, de még olyan tényezők is, mint a munkatársak öltözködése, vagy a kommunikációja.

  6. Physical Evidence (fizikai tényezők)

    Ez az a környezet, ahol a vásárló és a kiszolgáló személyzet interakcióba lép, vagyis ahol a vásárlók kiszolgálása történik. Ide tartozik a berendezés és a dizájn, a prospektusok és katalógusok, de még az is, hogy milyen zene szól az üzletben.

  7. Process (folyamat)

    A folyamat, az egyes tevékenységek összehangolása a vásárlók kiszolgálása során. Ideális esetben a vállalatok mérik a folyamatok eredményeit, a vásárlók visszajelzéseit és a konkurencia bevált módszereit, amit mind figyelembe vesznek, miközben rendszeresen optimalizálnak minden egyes apró mozzanatot.

Marketing mix példa

Példának nézzünk egy céget, akinek a terméke egy szoftver (Software-As-Service):

Termék: egy weboldal építő platform, amivel bárki könnyen felépíthet egy SEO optimalizált, mobilbarát oldalt.

Ár: Havi előfizetési díj, ami alkalmazkodik az egyedi felhasználók és az ügynökségek igényeihez is.

Hely: Online!

Hirdetés: A cég vezetői megszólalnak különböző rendezvényeken, a cég online oktatásokat tart, rengetek hasznos tartalmat publikálnak a blogjukon, PPC hirdetések a Facebook-on, Instagram-on, TikTok-on és LinkedIn-en, valamint Affiliate hálózat kiépítése vloggerekből, akik bemutatják a terméket YouTube-on.

Emberek: folyamatosan fejlesztik és képzik az ügyfélszolgálatos kollégákat.

Fizikai tényezők: Következetes branding minden kommunikációs csatornán.

Folyamat: egyre több értékesítőt vonnak be a hálózatba, akik azonnal reagálnak az ügyfeleik minden igényére a termékkel kapcsolatban.

Mit hoz a jövő

Világunk egyre gyorsul, így nehéz bármit is jósolni a marketinggel kapcsolatban sem. Az azonban nagyon úgy néz ki, hogy a digitalizáció tovább rohan előre és fenekestől felforgat mindent. Aki lemarad, az bizony kimarad.

Szeretnél egy sikeres online marketing stratégiát? Keress minket bátran és megnézzük, hogyan tudunk segíteni.

Ajánlott cikk

Készíts saját marketing tervet.

Hasznosnak találta a cikket?

Tippek, Trükkök, Esettanulmányok
Az online marketing legújabb technikái egy e-mailben.
0% spam, 100% hasznos tartalom