A magyar e-kereskedelem diadalmenete 2022-ben
Tartalomjegyzék
2021-ben is folytatta a 2020-ban megkezdett robbanásszerű fejlődését a magyar e-kereskedelem: 2021-ben 32,4 %-kal többet vásároltunk online, mint 2020-ban.
A változás az FMCG termékek terén volt a legkiugróbb. Cikkünkben foglalkozunk az izgalmasan változó vásárlási szokásokkal, a legkedveltebb fizetési módokkal, az e-kereskedelem top marketing eszközeivel, valamint számba vesszük a legnagyobb forgalmú online kereskedő cégeket és a 2022-ben várható e-kereskedelmi trendeket is.
2020-ban a pandémia hatására az online kereskedelem – a korábbi évek adatait figyelembe véve –legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben, így 45 %-kal növekedett. A járvány berúgta a digitalizáció fejlődésének kapuját és gyors fejlődésre ösztönözte az online kereskedőket, mert a vásárlók elképesztő sebességgel alkalmazkodtak a járványhelyzethez és korábban elképzelhetetlen mértékben támaszkodtak az online vásárlási lehetőségekre.
Gyakrabban vásárolunk online
A körülmények – ą lezárások, a bolti nyitvatartások korlátozása és a home office is – az online vásárlások felé terelte a lakosságot és ez 909 milliárd forintos forgalmat eredményezett 2020-ban.
Ugyan 2021-ben a bővülés üteme valamelyest lassult 2020-hoz képest, a vásárlások gyakorisága nőtt és az e-kereskedelem fejlődése így is kétszer akkora volt, mint a pandémiát megelőző években.
Míg 2020-ban a forgalom növekedése nagyobb volt, mint a tranzakcióké (internetes rendelések száma), addig 2021-ben már a forgalom és a tranzakciók számának növekedése fej-fej mellett haladt előre. Ez annyit jelent, egyre gyakrabban, egyre több dolgot rendelünk interneten keresztül, és minden esély megvan rá, hogy 2022-ben a tranzakciószámok növekedése felülmúlja a forgalom növekedésének ütemét.
Hozzászoktunk az online vásárlás kényelméhez és a korábban jellemző bizalmatlanság helyett bátran, könnyedebben vásárolunk apróbb tételeket is az interneten keresztül.
FMCG marketing
Előre törnek az FMCG termékek
Az FMCG (angolul: Fast-Moving Consumer Goods) a gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése.
Ez olyan termékeket takar, amelyeknek rövid az eltarthatósági ideje és a vásárlók gyakran vásárolják, mert gyorsan fogyasztják, így az eladók relatív alacsony áron, nagy mennyiségben értékesítik azokat. Ilyen termékek például az élelmiszerek, a háztartási cikkek és a drogériai termékek is.
Hatalmas a verseny az FMCG termékek piacán a forgalmazók és a gyártók között. Ezeknek a termékeknek az online készleten tartása különösen nagy kihívást jelent, mert az FMCG termékekkel kereskedő webáruházaknak folyamatosan alkalmazkodnia kell a gyorsan változó igényekhez, a szezonális sajátosságokhoz is.
A kereskedők egyre aktívabban alkalmazzák a digitális marketing stratégiákat: a felhasználó központú tartalommarketinget, a közösségi médiában való célzott kommunikációt, az influencer marketinget, az automatizált e-mail marketinget és az online értékelő rendszereket is.
Bevásárlást is otthonról intézzük
2020 előtt kevesen rendeltek FMCG termékeket otthonról, ám a járvány hatására minden megváltozott és az FMCG-termékek szegmense lett a leggyorsabban bővülő online kiskereskedelmi szektor.
Ezeknek a termékeknek a forgalma 53,7 %-kal nőtt 2021-ben és ezzel szorosan felzárkózott a a műszaki cikkek, a ruházat, valamint a játék/ajándék kategóriák mögé.
Az FMCG termékek közül a tartós háztartási cikkek, mint például a tisztítószerek, a kozmetikumok, az étrend-kiegészítők és a háztartási papíráruk voltak a legnépszerűbbek.
Természetesen 2020-ban a sok otthoni töltött idő miatt a műszaki, valamint a számítástechnikai termékek forgalma is jelentősen, 35-40 %-kal nőtt és a szektor folyamatosan bővül.
Legsikeresebb webáruházak listája
A 2020-as változások az e-kereskedelem nagyobb szereplőinek kedveztek, hisz az ismert, régóta működő webáruházak és kiskereskedelmi láncok rendelkeztek a legnagyobb raktárkészlettel, a legszélesebb választékkal, valamint ők tudtak a legrugalmasabban és leggyorsabban alkalmazkodni a hirtelen megnövekvő igényekhez, amellett, hogy a vásárlók őket ítélték a legbiztonságosabb csatornának is.
Legsikeresebb e-kereskedők
- eMAG-Extreme Digital
- MediaMarkt
- Alza.hu
- TESCO
- Telekom
- Euronics
- 220Volt
- Aqua
- Ipon
- Libri-Bookline
- Decathlon
- kifli.hu
- Auchan
- Praktiker
- MALL.hu
Az ekerstat adatai alapján a megnövekvő igényeknek megfelelve 2021-re megkétszereződött a webáruházak száma.
Elsősorban olyan új, kisebb e-kereskedők jelentek meg, amelyek nem a nagy webáruházokkal vették fel a versenyt, hanem inkább szűkebb rétegeket célozva a vásárlói elégedettséget növelő értékekre helyezték a hangsúlyt és így nyerték el a vevők tetszését.
Top 5 webáruház megoldás
Szerencsére mára már számos elérhető megoldás található, ha valaki webáruházat szeretne létrehozni, és nincs feltétlenül szükség a hosszas és költséges egyedi fejlesztésekre.
Egy új webáruház indításakor dönthetünk ingyenes webshop motor, nyílt-forráskódú eCommerce platform, bérelhető webáruház és egyedi fejlesztésű webáruház mellett is.
Igényre szabható, hogy melyik megoldást válasszuk – ár, funkciók, kezelhetőség és bővítési lehetőségek alapján dönthetünk egyik vagy a másik megoldás mellett.
A legkedveltebb webáruház rendszerek
A nyílt forráskódú webáruház előnye, hogy telepítése ingyenes, működtetése olcsó és egyszerű, ám minden plusz funkció esetén fizetnünk kell és szakértői segítségre is szükség van.
A bérelhető webáruházak esetén havi díjat kell fizetnünk, ám nincs extra költség és állandó fejlesztői támogatást kapunk. Ezeknél a webáruházoknál azonban eladások hiányában is fizetnünk kell a havi költségeket.
Az ekestat.hu adatai alapján az alábbi webshop motorok voltak a legnépszerűbbek az e-kereskedelemi webáruházak között.
- WooCommerce (25%)
- Shoprenter (17%)
- Unas (17%)
- Opencart (9%)
- Shopify (6%)
Szívesen fizetünk készpénzmentesen
2020 előtt több készpénzt vettünk fel, mint amennyit kártyával fizettünk. Ez a trend is határozott fordulatot vett, ami az online vásárlások terén egyértelműen kitűnik.
2021-ben 6 %-kal csökkent az utánvétes fizetések készpénzes intézése is, így mára már az online vásárlások 70%-át elektronikusan, azaz készpénzmentesen intézzük.
Webáruházak leggyakoribb fizetési módjai
Egyértelműen az online vásárlásoknak kedvez, ha a vásárlók szabadon választhatják ki a számukra legkedvezőbb fizetési módokat – minél több fizetési mód elérhető, annál valószínűbb a vásárlás véghezvitele és csökken a kosárelhagyás kockázata.
- utánvétes fizetés (bankkártyás, vagy készpénzes)
- banki átutalás
- online bankkártyás fizetés – például különféle banki rendszereken, elektronikus pénztárcán keresztül.
Legnépszerűbb elektronikus fizetési megoldások
- Simplepay OTP (28,18%)
- Barion (24,87%)
- PayPal (9,93%)
A sikeres online tranzakciók legfontosabb elemei
Elsődleges a bizalom kiépítése
Fontos, hogy a vevő a vásárlási folyamat adott pontján minden információt megkapjon a weboldalon. Az ismert megoldásokat nagyobb eséllyel veszik igénybe a vásárlók.
Gyors megoldások – elmentett adatok, mobilbarát rendszer
A vásárló értékeli a komfortos, gyors vásárlási lehetőséget, így ha már korábban vásárolt egy helyen és az adatait a rendszer megőrizte akár egy kattintással is véghez viheti a vásárlást.
Emellett, ha a fizetési rendszer egyszerű és mobilra is optimalizált, nagyobb az esélye a vásárlásnak, hisz ma már a vásárlások csaknem 60%-a mobilon keresztül történik.
Megszerettük a csomagautomatákat
Az e-kereskedelem rohamos fejlődésével a házhoz szállítást is egyre nyitottabban fogadták és megszerették a magyar vásárlók. A vásárlók értékelik a kiszámítható szállítási időpontokat, a futárral való egyeztetés és a csomag nyomon követési lehetőségét is, így az online rendelések 74%-a 2021-ben már házhoz szállítással történt.
Ugyanakkor a kereskedők és a vásárlók körében is egyre népszerűbb a csomagautomatás átvételi forma.
A vásárlók kedvelik a csomagautomaták által biztosított rugalmas átvételi időpontot és a rendelés beérkezésének rendkívüli gyorsaságát, megbízhatóságát is. Emellett a csomagautomatákkal csomagküldés és az esetleges visszaküldés is könnyen megoldható.
3 legnépszerűbb csomagpont
- GLS csomagpont
- MPL PostaPont
- Foxpost csomagautomata
Az elmúlt évben 800 új automatát üzemeltek be, így már több mint 1250 csomagautomata van az országban.
E-kereskedelem statisztikai adatok
Marketing tekintetében
A leggyakrabban használt online marketing eszközök
- A közösségi oldalakon való jelenlét (89%)
- Facebook hirdetések (72%)
- Keresőoptimalizálás – SEO (66%).
A közösségi oldalon elhelyezett posztok és hosszabb tartalmakra (lásd SEO tartalmak) mutató linkek visszatérő vásárlókat generálnak. Ezek a bejegyzések nem csupán figyelemfelkeltőek, de alátámasztják a webáruház megbízhatóságát és szakértelmét is.
A SEO, azaz a keresőoptimalizálás segítségével az e-kereskedelem eladói hosszútávon és ingyenesen tehetnek szert hűséges, elkötelezett vásárlókra, hisz a weboldal tartalma organikusan jut el a célcsoporthoz.
Nyilvánvaló tehát, hogy a webáruházak célzott, erős több marketing csatornán való jelenléttel lehetnek igazán sikeresek.
Marketing terv és webshop marketing eszközök
Egy webáruház sikeres működéséhez elengedhetetlen a marketing terv elkészítése és a speciális webshop marketing eszközök használata is.
Webshopok esetén a kuponok, a törzsvásárlói kártya és a pontgyűjtős akciók mellett a tartalommarketingen van a legfőbb hangsúly.
A legnépszerűbb webshop marketing eszközök
- Kuponok (46%)
- Elhagyott kosár értesítő (39%)
- Intelligens termékajánló (36%).
Trendek az e kereskedelemben
Chatbotok és hangalapú robotasszisztens
Az ügyfélélményt és a biztonságérzetet emelik a folyamatosan rendelkezésre álló információs eszközök.
Zöld megoldások
A lebomló csomagolóanyagok, a környezetvédő megoldások népszerűsége nő, és a vásárlók több mint a fele hajlandó többet fizetni ezekért a környezettudatos megoldásokért.
Biztonságos és többfajta fizetési lehetőség
A vevők egyik legfontosabb szempontja a megbízható és személyre szabott fizetési megoldás lehetősége.
Az influenszerek kitartanak
A Tiktokon és az Instagramon streamelő véleményvezérek továbbra is nagy hatással vannak a vásárlókra és véleményükkel segítik a márka megismerését, elérését.
Virtuális valóság
A vevőknek különösen meggyőző lehet egy termék 3D-s látványa, tapintása és az illatának tényleges érzékelése. A jelen kutatások arra irányulnak, hogy mindez a mindennapi vásárlások során valóban megtapasztalható legyen.
E-kereskedelem 2022
Tagadhatatlan, hogy a járványt követő áruhiány, a hirtelen megnövekvő kereslet következtében emelkedő szállítási költségek, a termelési ingadozások és a jelenleg zajló háborús folyamatok miatt is egyre növekvő nyersanyaghiány, valamint a meredeken növekvő infláció kiszámíthatatlanná teszi a gazdasági környezetet.
Ugyanakkor nyilvánvalóvá vált, hogy az elmúlt két év folyamatos változásai ellenére a magyarországi online kereskedelmi piac 2020-as bővülése és a webáruházak térnyerése nem átmeneti volt.
Online kereskedelem Magyarországon
A bizonytalan helyzet hazánkban és világszerte továbbra is az e-kereskedelmi szereplőknek kedvezhet, hisz a vásárlók biztonságra törekednek és fokozottan számítanak a weben könnyen fellelhető legjobb ár-érték arányú termékek megvásárlására, illetve az azokhoz való biztos hozzáférésre.
Források:
gkid.hu
gkid.hu
gkid.hu
gkid.hu
24.hu
ekerstat.hu
ado.hu
trademagazin.hu