Írta: Nagy László 2022. február. 22.

Linképítés – miért fontos és hogyan csináld?

Bizonyára hallottad már a linképítés kifejezést, de talán nem teljesen vagy vele tisztában, mit is takar, és hogyan tolhatja meg a marketinged szekerét. Sőt, néhányan egyenesen ördögtől való dolognak tekintik, ami inkább árt, mint használ. Nos, ez szerencsére csak egy régi szokáson alapuló tévhit: ha jól csinálod, a linképítés tippekkel kifejezetten hasznos. Amennyiben megérted a lényeget és jól tudod alkalmazni, értékes organikus eléréseket zsebelhetsz be ezzel a módszerrel.

Miért fontos a linképítés

A linképítés része a keresőoptimalizálásnak, vagyis sokat hozzátehet ahhoz, hogy előkelő helyet foglalj el a Google keresőjében. Persze csak akkor, ha ezek a linkek megfelelő helyekről jönnek, elég erősek, és elég sok van belőlük. Éppen ezért kell erre kiemelt figyelmet fordítanod.

Linképítés tippek

Mi a link

A link, hivatkozás vagy hypertext egy kattintható kapocs, aminek segítségével egy pillanat alatt ugorhatsz egyik weboldalról a másikra. Kapcsolatot teremt egyes honlapok között, így könnyítve meg, hogy az olvasó megtaláljon bizonyos tartalmakat.

A linkeket a szövegekben könnyű megismerni: aláhúzással, általában kék színnel jelölik, ha pedig fölé húzod a kurzort, láthatod, hogy kattintható. Nem direkt szokták betenni a szövegbe magát az URL-t, hanem egy adott szövegrészre teszik rá – nem mellesleg ez a szövegrész befolyásolja, hogy hányan fognak rákattintani, ezért érdemes jól meggondolni, mi is legyen pontosan. Csalogató, a hivatkozás másik végén lévő tartalmat jól megmutató szöveg legyen, lehetőleg kulcsszóval – ez SEO szempontból is lényeges.

Mi a linképítés

A keresőoptimalizálásnak két része van. Az egyik azokat a tevékenységeket foglalja magában, amiket a saját oldaladon csinálsz (onsite), a másik pedig azokat, amiket a saját weboldaladon kívül teszel azért, hogy minél szélesebb körben ismertté, megtalálhatóvá tedd (offsite). Az offsite marketing része a linképítés, ez ugyanis arról szól, hogy egy, a saját weboldaladra mutató link elhelyezését próbálod elérni valahol máshol.

Kicsit szakmaibb megfogalmazásban: a linképítés az, amikor minél több és erősebb, a weboldalunkra mutató hivatkozást próbálunk szerezni azzal a céllal, hogy forgalmat tereljünk a honlapunkra. A remélt eredmény pedig – természetesen – több látogató, több vásárlás, magasabb bevétel. Mintegy „mellékhatásként” pedig a linkek által az oldal is erősebb lesz, hitelesebbnek tűnik, ezért a keresőben is előrébb fog kerülni, még több organikus elérést bezsebelve.

Linkek és Google – Tényleg rangsorolási faktor

Az utolsó mondathoz kapcsolódva, nem árt, ha tudod, hogy nem csak úgy tudsz több látogatóra szert tenni a linkek által, hogy rákattintanak, hanem úgy is, hogy a gyakran linkelt oldalakat a Google relevánsabbnak, minőségibbnek értékeli, ezért előrébb sorolja őket. Magyarán, adott kulcsszavakra keresve a találati listában jobb helyen fogsz szerepelni, ha sokan hivatkoznak a weboldaladra, így a linképítés a keresőoptimalizálás szempontjából is hasznos.

A dolog azonban nem teljesen ilyen egyszerű, ugyanis nem mindegy, ki hivatkozik rád. Itt jön képbe, hogy minőségi linkre van szükséged. Ahhoz, hogy ilyeneket szerezz, több dologra is oda kell figyelned, kezdve a saját tartalmaidtól egészen addig, hogy kivel kötsz megállapodásokat a linképítés keretein belül.

Hogyan tudod ellenőrizni saját linkjeidet

Kulcsfontosságú, hogy a rád mutató linkek olyan helyekről jöjjenek, amik maguk is értékesek a Google szemében. Nem jó, ha a következő helyekről hivatkoznak rád:

  • Linkfarmokról (ezt konkrétan bünteti a Google)
  • Gyenge, nem hiteles oldalakról

A linkfarmok ma már erőteljesen mennek kifele a divatból, köszönhetően annak, hogy a Google 2002-ben kifejlesztett Pinguin nevű algoritmusa kiszűri és bünteti őket. A linkfarmok ettől függetlenül még ismerősek lehetnek: lényegében linkgyűjtő oldalak voltak, ahol teljesen random megjelentették a kért linkeket, mindenféle releváns tartalom vagy körítés nélkül. Sokan vettek maguknak helyet ilyen oldalakon, hogy a Google előrébb sorolja az oldalukat a nagy számú hivatkozás miatt. Olyasmik voltak, mint a kulcsszógyűjtő oldalak, ahol egyszerű kulcsszóhalmozás folyt, értékes információk nélkül – és mostanra szintén szankciókkal jár a használata.

A gyenge, hiteltelen oldalak lehetnek például spam oldalak, vagy olyanok, amik maguk is valahol a találati lista végén kullognak, vagy éppen rajta sincsenek. Van az a mondás, hogy „madarat tolláról, embert barátjáról” – nos, ez a linképítés terén is megállja a helyét. A Google algoritmusa legalábbis előszeretettel ítéli meg az oldaladat az alapján, hogy milyen más oldalakhoz kapcsolódik linkek révén.

Backlink elemző eszköz használatával megnézheted, milyen oldalak hivatkoznak a tiédre. Ilyen eszköz például az AHrefs, illetve a Majestic SEO. Előbbinek hatalmas és gyorsan frissülő adatbázisa van, utóbbi viszont olcsóbb, cserébe kevesebb információt tartalmaz. A MOZ is egy lehetőség, a másik kettőhöz képest ennek ugyan kisebb az adatbázisa, de 5 lekérdezésig ingyenes – örökké nem fogod tudni díjmentesen használni, de legalább kipróbálhatod, mennyire hasznos neked.

A feladatod egyszerű: beírod a weboldalad címét, az eszköz pedig szépen kilistázza neked, kik hivatkoznak rád. Ha fontos neked a minőségi linképítés, mindenképp tedd ezt meg bizonyos időközönként, így láthatod, hogy jó irányba haladsz-e.

Hogyan tudod ellenőrizni versenytársaid linkjeit

Az előbb említett eszközökkel ugyanilyen módon a versenytársak linkjeit is ellenőrizheted. Hogy ez miért is fontos a linképítés kapcsán? Mert megnézheted, kik hivatkoznak rájuk, és ezek a hivatkozások mennyire erős oldalakról jönnek. Egyúttal tippeket is kaphatsz, hogy merre érdemes próbálkozni.

Ne feledd, mint bármilyen marketingtevékenység esetén, a linképítésnél is érdemes fél szemmel figyelni a konkurenciát!

Milyen a jó link

Azt tehát már tudjuk, hogy honnan nem szeretnénk linket szerezni. Most nézzük meg, milyen is a jó, értékes backlink, ami valóban növelheti az organikus forgalmadat!

A jó backlink:

  • megbízható oldalon jelenik meg
  • releváns tartalomra mutat
  • forgalmas oldalról jön
  • hasonló tematikájú (vagy minimum az adott cikk a Te területedről szól) oldalról jön.

A legfontosabb, hogy mindig ellenőrizd a kiszemelt weboldal hitelességét. Szerencsére nem ránézésre kell döntened (bár sokszor maga az oldal felépítése, igényessége is árulkodó), mert vannak olyan eszközök, amik elemzik helyetted az adott webhelyet, és a szükséges információk birtokában hozhatsz megalapozott döntést. Ahhoz, hogy lásd, megfelel-e egy honlap linképítés céljára, a DR értékét kell megtudnod.

Mi az a DR érték

A https://ahrefs.com/site-explorer oldalon a Domain Rating, azaz DR érték segít meghatározni, hogy érdemes-e egy site-on linket elhelyezni. Nincs más dolgod, mint beírni a domaint, és meg is kaphatod a DR-t egy 1-100-ig terjedő skálán. Az 1-es jelenti a legrosszabb eredményt, vagyis a legkevésbé megbízható oldalakat, a 100-as a legjobbat.

Itt megjegyeznénk, hogy a Google-nek többet ér, ha kevesebb, de magasabb DR értékű oldalról van linked, mint több alacsonyabb DR értékűről!

Fontos a hitelesség

A hitelesség – ahogy arra már az előzőekben is kitértünk – nagyon lényeges része az eredményes linképítésnek. Éppen ezért óva intenénk attól, hogy minden lehetőségnek örülve, bármilyen elfogadhatóan kinéző oldalra kikerüljön a honlapodra mutató hivatkozás. Mindig ellenőrizd, a megbízhatóságot, és ha nem találod megfelelőnek, inkább utasítsd vissza a linket, mert használni nem fog, de ártani tud!

A DR-értéken kívül árulkodó lehet, hogy van-e megadva az oldalon elérhetőség, növekszik vagy csökken a látogatottsága, illetve azt sem árt ellenőrizni, honnan jön a forgalma.

Indexelési állapot – szerepel-e az oldal a keresőben?

Mindenekelőtt nézd meg, hogy a linképítéshez kiszemelt oldal szerepel-e a Google keresőjében. Ehhez ezt kell beírnod a keresőbe: site:keresettoldal. Ha ki se listázza a Google, nincs is további teendőd – felejtsd el, semmit nem nyersz vele, ha egy ilyen oldalon szerepel a linked.

A weboldal forgalma

Korábban már említettük, hogy egy weboldal forgalma is befolyásolja, mennyire lesz értékes a link, ami onnan mutat a Te weblapodra. A Google ugyanis a gyakran látogatott honlapokat értékesebbnek és hitelesebbnek tekinti. Nem túl jó üzlet egy eldugott, sosem látott oldalra linket helyezni, akkor sem, ha egyébként nincs vele semmi probléma, ugyanis ez sajnos nem fog neked látható előnyt jelenteni. Igyekezz ismertebb, látogatottabb oldalakat megnyerni.

Kulcsfontosságú a releváns, minőségi tartalom

Elengedhetetlen, hogy a Te oldaladon, illetve a linket megjelentető oldalon is jó minőségű, értékes tartalom legyen, ami lehetőség szerint folyamatosan frissül. Ezeket az oldalakat ugyanis a Google nagyon szereti, és előszeretettel sorolja előre a találati listában.

Ez jelenthet informatív, kellő terjedelmű cikkeket, jól optimalizált weboldal szövegeket. Szívesebben linkeli bárki az oldaladat, ha színvonalas, alapos írásokkal találkozik rajta, de Te is nézd meg a másik weboldalt ilyen szempontból: annak is minőséginek kell lennie, hogy a linknek relevánsnak számítsanak, és valóban előre vigyenek.

Milyen backlink típusok léteznek

A backlinkeknek több fajtájuk van, amik leginkább az alapján különülnek el, hogy milyen környezetben kerültek az adott oldalra.

Ilyen alapon megkülönböztetünk:

  • vendégposztokat
  • kép linkeket – egy képre kattintva jutnak el az oldaladra
  • nofollow linkeket – ezeket a kereső nem veszi figyelembe
  • social linkeket – közösségi médiából jövő linkek
  • link nélküli említéseket – valamilyen szinten számítanak a keresőoptimalizálásban, de jobb, ha ott a link is
  • interjúkat, idézeteket
  • fizetett linkeket, szponzorációkat, hirdetéseket
  • fórum hozzászólásokat
  • blog kommenteket
  • widgeteket

Linképítés tippek

Hogyan szerezhetsz linkeket

És a millió dolláros kérdés: hogyan lehet backlinkekhez jutni? Az elmélet tiszta, de ettől még nem lesznek linkjeid. Hogyan lehet tehát elérni, hogy más oldalak hivatkozzanak a tiédre?

Egyrészt, ha nem is nagy számban, de vannak spontán linkelések: ha például valaki a linképítés hogyanjáról ír, és megtalálja ezt a cikket, ahol releváns információkra bukkan, elképzelhető, hogy magától fogja betenni hivatkozásként – halkan megjegyezzük, hogy a hasonló profilú oldalról jövő linkek a legértékesebbek! A Wikipédiát például kérés nélkül is sokan linkelik, de ez bármilyen oldallal megtörténhet.

Ez azonban még kevés, a spontán hivatkozásokból biztosan nem lesz annyi, hogy az számottevően befolyásolja a forgalmadat. Tenned kell azért, hogy minél több backlinked legyen.

Hogyan tűnj természetesnek

A linkszerzés nehézségét az adja, hogy nem szabad, hogy feltűnő és tolakodó legyen. Elegánsan kell megoldanod, hogy a hivatkozások természetesnek hassanak.

A képlet tulajdonképpen nagyon egyszerű: minél többféle backlinked van, annál jobb lesz az organikus elérésed is. Nem jó, ha egyféle hivatkozás uralja a terepet, ezért törekedj a változatosságra, a minél vegyesebb profilra – ettől hat természetesnek, és ezt szereti a Google is.

Vendégblogolás

Szuper lehetőség a backlinkek gyűjtésére a vendégblogolás. Ez tulajdonképpen annyit tesz, hogy írsz egy vendégposztot egy olyan oldalra, aminek a profilja a tiedhez kapcsolódik. Egy kölcsönös megállapodás: ők azt nyerik, hogy kapnak egy cikket, Te pedig azt, hogy linkelheted a saját oldaladat. Emlékezz viszont arra, mit írtunk a tartalomról: fontos, hogy minőségi és releváns legyen! Ebben ütközik ki ennek a módszernek a hátránya is: időigényes, hacsak nem szervezed ki magát a szövegírást.

Partnerek felkeresése

Ha vannak partnerek, akikkel együttműködsz, állapodjatok meg abban, hogy elhelyezitek egymás linkjét az oldalatokon. Ezt megteheted szinte bárkivel, akinek a szolgáltatása vagy terméke kapcsolódik valamilyen szinten a tiedhez, de nem kifejezetten konkurencia, és a weboldallal rendelkező ismerőseiddel is célszerű lehet ebben megállapodni.

Linkek a közösségi médiából

Bizonyára a Te vállalkozásod is jelen van a social mediában – ha nem, akkor legyen –, ezt pedig remekül ki tudod használni a backlinkek gyűjtésére. Oszd meg a cikkeidet hivatkozással, a névjegy adatok közt linkeld a weboldaladat! Minél több felületen megjelensz, ez annál több backlinket jelent, tehát jól teszed, ha nem ragadsz le a Facebooknál. Posztolj gyakran és rendszeresen, ezáltal a hivatkozások száma is nőni fog!

Keresd meg, kik említik az oldaladat!

Előfordul, hogy említik máshol az oldaladat, de nem linkelnek rá – ezeket kellene megtalálnod, hogy kérhesd a link elhelyezését. Nincs más dolgod, mint az oldal tulajdonosát felkeresni, és megkérni, hogy a hivatkozást is helyezze el a szövegben. Legtöbbször ezt gond nélkül meg szokták tenni.

Sima Google-zással is találhatsz ilyeneket, de be is állíthatod, hogy értesítsen, ha valahol megemlítenek – így azonnal tudsz reagálni egy ilyen helyzetben. Ezt a Google Alerts-szel tudod megtenni, aminek a használata teljesen ingyenes. Bármilyen Gmail-es fiókkal regisztrálhatsz egy Google Alerts fiókot, amiben beállíthatod, hogy milyen kulcsszavakkal megjelenő tartalmak esetén értesítsen téged.

Ha például mi beírjuk, hogy a 360 marketing említése esetén szeretnénk értesítést kapni, a Google szólni fog, ha valahol említettek minket. Ez segíthet abban, hogy szerezzünk néhány linket, ami ránk mutat.

Prémium linképítés

Most már mindent tudsz, amit a linképítés fogalmáról és módszereiről tudni érdemes, de alighanem még mindig óriásinak érzed a feladatot. Nem csoda, hiszen a nulláról indulva rengeteg munkát kell belefektetni, hogy látható eredménye legyen, és ne legyenek illúzióid: egy-egy népszerű kulcsszó esetében több száz backlink kell ahhoz, hogy a találati lista első helyére röpítsen.

Adódik a kérdés, hogy vajon honnan fogsz több száz linket összeszedni? Kinek van ennyi, weboldallal rendelkező ismerőse? Honnan lesz ennyi együttműködő partner, vendégcikk? Nos, lehet, hogy egyedül nem fogod tudni ezt megoldani, de ki mondta, hogy egyedül kell csinálnod? A hatékony linképítéshez kérhetsz profi segítséget, így jó eséllyel anélkül érsz el jó eredményeket, hogy minden percedet erre a folyamatra szánnád.

Miért jársz jobban, ha profi segítséget kérsz?

  • Mert a folyamat minden részét elvégzik helyetted
  • Mert nem a nulláról kell építkezni, hanem meglévő hálózatba lehet bekapcsolódni
  • Mert a vendégposztokat is meg tudod íratni mással
  • Mert biztosan nem fogsz rossz oldalról linket kapni
  • Mert Te foglalkozhatsz azzal, amihez értesz, a linképítést pedig bízhatod arra, aki ahhoz ért.

Ha linképítés csomagunkat választod, levesszük ezt a terhet a válladról, és gondoskodunk arról, hogy értékes hivatkozások érkezzenek az oldaladra.

Kérj tőlünk ajánlatot, és mi mindent megteszünk azért, hogy jelentősen megnövekedjenek az organikus eléréseid!

Hasznosnak találta a cikket?