Írta: Nagy László 2021. június. 28.

A KPI jelentése és a fő KPI mutatók

Mi is a KPI jelentése?

A KPI az angol Key Performance Indicator kifejezés rövidítése, ami magyarul Fő Teljesítménymutatót jelent. Leginkább cégek használják arra, hogy egy üzletáguk, vagy termékük piaci teljesítményét mérjék vele. Ebben cikkben arról lesz szó, hogy milyen teljesítmény mutatókat (KPI-ket) kell mérned ahhoz, hogy az online marketinged sikeresebb legyen és a céged növekedésnek induljon.

Hogy tudná mérni egy marketing csapat, hogy sikeres volt-e az adott hirdetés, vagy kampány, ha nem mér bizonyos mutatókat?

Legfontosabb KPI mutatók

Ezek a top KPI mutatók, amire szükség van:

  • A weboldal forgalmi forrásai
  • A márka ismertsége
  • Egy érdeklődő bekerülési költsége
  • A visszatérő látogatók száma
  • Online konverziós ráta
  • Átkattintási arány
  • Vásárlói életút érték (LTV)

Weboldalak forgalmi forrásai

Tudod, hogy honnan jönnek a látogatóid pontosan? A forgalmi források megmutatják neked, hogy honnan érkeznek látogatók az oldaladra, így láthatod, hogy milyen marketing csatornáid teljesítenek jól.

Alapvetően 3 fő forgalmi forrás létezik, minden más ezek egyikébe sorolható be: direkt (közvetlen), referral (ajánlás, hivatkozás) és a keresők (pl. a Google). Mindhárom forrást mérnünk és elemeznünk kell ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, mi működik és mi nem. A keresőből érkező forgalmat persze további két részre kell osztani, ugyanis nem mindegy, hogy organikus látogatókról van szó, vagy fizettünk a kattintásért.

  • Közvetlen forgalom: ezek azok a weboldal látogatók, akik ismerik az oldalad címét és közvetlenül írják be az URL-ed.
  • Hivatkozásokból érkező forgalom: ezek a látogatók valahol láttak egy linket, ami rád mutatott és rákattintottak.
  • Organikus látogatók: ők azok, akik beírtak egy keresőszót a Google-be és ott rátaláltak, majd kattintottak a linkedre.
  • Fizetett látogató: ők értelemszerűen valamilyen éppen futó hirdetésedre kattintva érkeztek a weboldalára.

A webes forgalmad sikerének a mutatói

KPI jelentése

Természetesen az organikus látogatók száma ér a legtöbbet, egyrészt azért, mert nem fizettél értük, másrészt azért, mert ők a márkád ismertségének a bizonyítékai. Az online marketinged fő fókusza az kell legyen, hogy ez a szám folyamatosan növekedjen. Ha ez a szám nő, akkor egyre többen lesznek a visszatérő látogatóid is, akik közvetlenül írják be az oldalad címét.

Minél többen ismerik az oldalad, annál többen hivatkoznak (linkelnek) rá, így értelemszerűen ez a mutatód is növekedni fog. Ebből az következik, hogy a Google értékesnek fogja tartani a tartalmaid (javul a SEO-d), amiért előresorol így tovább növekszik az organikus látogatószámod.

Márkád ismertségének a mutatója

A márkád ismertségének a mutatója – Brand Awareness Metric – ez a KPI mutató alapvetően azt mutatja, hogy hogyan szerepelsz a közösségi médiában és hogy hányan keresnek a márkádra/céged nevére.

Facebook bejegyzések és követők

Manapság a legtöbb közösségi média kampány a Facebook-on fut. Ez nem véletlen, hiszi azon lógnak a legtöbben, így a marketingesek rengeteg adat alapján dönthetnek a hirdetésekről.

Érdemes mérni a bejegyzések számát és azt, hogy melyik bejegyzés hány követőt hozott, így kirajzolódnak az összefüggések a bejegyzések száma és követőszám között, valamint az is látszik, hogy milyen típusú bejegyzések hozzák a legtöbb követőt.

Márkaemlítések

Ez a mérőszám egy átfogó képet ad arról, hogy mennyien említenek téged az interneten. Ahhoz, hogy ez a szám növekedésnek induljon, jó módszer, ha felveszed a kapcsolatot a témádba vágó influencer-ekkel és rábírod őket arra, hogy megemlítsenek.

Egy érdeklődő bekerülési költsége

Egy érdeklődő költsége = A kampány teljes költsége/érdeklődők (lead) száma. Eszközök, amelyekkel mérni lehet: Google Analytics, Hubspot, Salesforce.

Ez az érték mutatja, hogy mennyire sikeresek a kampányaid, azaz hány érdeklődőt szállítanak az értékesítőknek és mindez mennyibe került. Érdeklődőknek pedig azok számítanak, akik az előre meghatározott cél alapján konvertáltak, például megadták valahol az elérhetőségeiket. Ez az egyik legfontosabb mérőszámod, mert később ez alapján tudod a marketinged megtérülését kiszámolni.

Íme egy példa:

Elköltöttél mondjuk 100.000 Forintot egy PPC kampányra a Facebook-on, amiből 100 érdeklő érkezett: Egy érdeklődő költsége = 100.000 Ft/100, azaz 1000 Ft.

Azt hogy a kapott szám sok, vagy kevés azt a terméked, vagy szolgáltatásod árrése dönti el. Ha például luxusautókat forgalmazol, akkor nagyon örülnél ennek a számnak. 🙂

Visszatérő látogatók száma

Ez a mérőszám lehetővé teszi az online marketingeseknek, hogy ellenőrizzék, mennyire hatékonyan végezték a munkájukat eddig. Egész pontosan a tartalom marketing stratégia hatékonyságát mutatja. Jól látható belőle, hogy a látogatók hányszor térnek vissza a weboldaladra és hogy mennyi időt töltenek ott átlagosan.

Online konverziós ráta

Ez a szám azt mutatja, hogy milyen hatékonyan fordítod át a látogatókat vásárlókká/ügyfelekké. A Google szerint az számít konverziónak, ha a látogató végrehajtja az oldaladon azt, amit elvársz tőle. Hogy ez mi is pontosan, az természetesen iparáganként változik. Egy webáruház esetén a konverzió maga a vásárlás, amíg egy elfizetős szoftver esetében a próbaverzióra való feliratkozás.

Átkattintási arány (CTR)

Ez az arány nagyban függ attól, hogy az oldalad hol helyezkedik el a Google találati listájában, hiszen a felhasználók az első pár organikus találatra kattintanak leginkább. Azonban, ha te vagy legelöl és mégsem kattintanak rád elegen, abból arra következtethetsz, hogy nincs jól megírva a cím és a leírás.

Az átlagos átkattintási arány jelenleg 1,9%, így ha annál jobbat érsz el, akkor az már egész jónak számít. Ugyanakkor egyáltalán nem elérhetetlen akár 7,5%-os átkattintási arányt elérni, ha tökéletesre csiszolod a címet és a leírást.

Vásárlói életút érték (LTV)

Ezt a kifejezést leginkább angolul használják, így leggyakrabban Customer Lifetime Value-ként találkozhatsz vele (innen ered az LTV rövidítés). Ez a mérőszám azt mutatja meg a csapatod számára, hogy mekkora árbevételt hoz egy átlagos vásárló a céged számára ameddig a fizető felhasználód, vagy visszatérő vásárlód marad.

Ez egy rendkívül fontos mérőszám, mert ehhez igazíthatod hozzá a vásárlók megszerzésére fordított összeget. Ha például tudod, hogy egy vásárló átlagosan 50.000 Ft-ot hoz a konyhára összesen, akkor nyilván nem célszerű ennél az összegnél többet elkölteni a megszerzésére.

Azt is pontosan meg tudod határozni a mérőszámnak köszönhetően, hogy mikor térül meg időben egy vásárló megszerzése. Ha például 12 hónap az átlagos vásárlói életút hossza és 5000 Forintba került megszerezni a vásárlót, az LTV értéke pedig 20.000 Forint, akkor a megtérülési pont a 3. hónap vége.

Az LTV kiszámításáról itt olvashatsz bővebben.

Összegzés

Természetesen ennél jóval több mérőszám létezik, de talán ezek a legfontosabbak a céged marketingje és a marketing csapat teljesítmény szempontjából. Ha tisztában vagy vele, hogy hogy állsz jelenleg, akkor már csak konverzió optimalizáls kell ahhoz, hogy ezek a számok javulni kezdjenek.

Hasznosnak találta a cikket?