Írta: Nagy László 2023. november. 15.

Tévhit vagy valóság: tényleg egyre drágább a közösségi média marketing Magyarországon?

Ami 10 éve még maga volt az üzleti Kánaán a középvállalkozásoknak, mára egy jóval költségesebb marketing eszközzé vált. A Facebook már a levegővételért is pénzt kér, a TikTok még nem hoz elég vevőt, a LinkedIn túl drága. A közösségi médiában a figyelmet organikusan elérni is több energia. Hogy milyen tartalmat kap fel a nép, az istenadta nép, megjósolhatatlan.

Ergo: ismét a pénz lett az úr, és a bankszámlák minősége dönti el, kinek lesz több vevője. Vagy nem teljesen? A legenda szerint még ma is létezik néhány ügyes trükk, amellyel az egyes közösségi média platformokról kis büdzsével is ki lehet tűnni. Járjunk a legenda nyomába!

1975-ben Antanas Mockust a Kolumbiai Nemzeti Egyetem matematika és filozófia professzorává nevezték ki. 1993-ra már az egyetem elnöki székében találta magát. Mikor egy napon beszédet akart intézni a hallgatókhoz, azok nem igen foglalkoztak vele. A diákok beszélgettek, dobálóztak, játszottak. Ezért Mockus fogta magát, a színpad közepére sétált, megfordult, letolta a nadrágját, és megmutatta a csupasz fenekét a közönségnek. Ekkorra már a légy zümmögését is csak azért nem hallhatta senki, mert ő is elcsendesedett az eseményeket látva.

A közösségi médiában az ingerküszöb átlépéséhez, a kiugró organikus elérésekhez ma már „nadrágletoló” tartalmakra van szükség. Ezt persze – érthetően – kevés cég vállalja be. De ha a büdzsénk is alacsony, és szeretnénk, hogy a nadrágunk is rajtunk maradjon, viszont jó lenne egy kis figyelem a vállalatunk körül a közösségi médiában, akkor mégis mihez foghatunk?

Sok a versenyző, nagy a verseny

Ayrton Senna, a háromszoros Formula-1 világbajnok mondta egyszer:

Ha második vagy, te vagy az első, aki veszített.

Ez a megállapítás hatványozottan igaz a közösségi médiában. Ha egy versenytársad nagyon profi benne, akkor nehéz lesz a figyelmet a márkádra irányítanod. Márpedig a figyelemért folytatott verseny élesebb, mint valaha. Azonban megfelelő jelenléttel fokozhatod a márkád ismertségét, növelheted a forgalmat, és minden korábbinál jobban megismerheted a meglévő és potenciális vásárlóidat.

Kíváncsi vagy, hogyan emelheted a marketing stratégiádat egy új szintre? Fedezd fel velünk a marketing tanácsadás új dimenzióit, és hozd ki a legtöbbet a közösségi média lehetőségeiből.

Vedd fel velünk a kapcsolatot még ma, és kezdjük el együtt építeni a jövőd!

Ajánlatot kérek

A legtöbb social media fiók létrehozása és a hozzá kapcsolódó tartalommarketing-tevékenység nagy része ingyenes. A fizetős lehetőségek pedig, mint például a hirdetések, bár egyre drágulnak, még mindig alacsonyabb költségűek, mint a hagyományos hirdetési módszerek.

Azonban mielőtt belekezdenél a közösségi média marketingbe, érdemes felhúzni egy komplett stratégiát, részletes költségtervvel. Annak meghatározása ugyanis, hogy mennyit költs a közösségi médiában marketingre, több tényezőtől is függ. Mindenesetre a legfrissebb felmérések (Gartner) azt mutatják, hogy a vállalatok a bevételük 11,3%-át költik marketingtevékenységre. Ennek az összegnek pedig a becslések szerint 24,5%-át költik el kizárólag a közösségi médiában. De hogyan építs fel egy komplett marketing stratégiát a social media megjelenésedre? Leginkább lépésről lépésre.

1. Lépés: Legyen célod!

Mielőtt belevágnál, vagy úgy döntesz, hogy az ad hoc közösségi média megjelenésedet átállítod tervezett, professzionális kommunikációra, szükséged lesz pontos célokra. Le kell írnod egy papírra, hogy mit is vársz el egy adott közösségi média platformtól.

  • Ismertséget?
  • Elérést?
  • Forgalomnövekedést?
  • Vásárlói hűséget?
  • Leadgenerálást?
  • Nézettséget a blogodnak, videós tartalmaidnak?
  • Honlapodra terelést?
  • Netán vásárlást?

A célok kitűzéséhez mindig társuljanak számok és határidők.  Ebből könnyebben ki tudod számolni, hogy mennyi tartalomra, hirdetésre, költségkeretre lesz szükséged a célok elérésére. Az új tartalmak rendszeres közzététele ugyanis fenntartja közönsége elkötelezettségét, és javítja az organikus elérést. Határozz hát meg egy ütemtervet, és tartsd magad hozzá.

2. Lépés: Gyűjts adatokat!

A mai közösségi média trendek a kapcsolattartásra épülnek. Ahhoz, hogy releváns, a közönséged számára érdekes tartalmakat tudj gyártani, fel kell mérned annak érdeklődési körét. A mérést kezdheted a webhelyedről származó információk legyűjtésével a Google Analytics segítségével. Figyeld meg, hogy a közönséged mikor a legaktívabb, mely posztokra reagálnak jobban, mely posztokra kevésbé. A Facebook, a Twitter és az Instagram integrált eszközei szintén értékes adatforrást jelenthetnek számodra.

3. Lépés: Mit csinálnak a követőid a közösségi médiában

Azt nem várhatod el a követőidtől, hogy kizárólag a céged tartalmait fogyasszák. Figyeld meg, hogy milyen aktuális tartalmakat fogyasztanak, majd azokra kapcsolódj rá. Fontos, hogy legyen kapcsolat a márkád, kínálatod és a közönségedet érdeklő téma között.

Azt is vedd figyelembe, hogy az emberek egészen máshogy viselkednek a TikTokon, a Facebookon, a LinkedIn-en vagy éppen a Pinteresten. Valahol a videók, valahol a képek, valahol az írott szöveg lehet az az eszköz, amellyel be tudsz törni a követőid koponyájába.

4.Lépés: Legyen makulátlan a profilod

Egy hiánytalan profil óriási bizalomlöketet ad a követőidnek. Ezenkívül kövess releváns fiókokat, nyugodtan lájkolhatsz márkádhoz kapcsolódó tartalmakat, írhatsz hozzászólásokat.

5. Lépés: Vonzó tartalom

Bár a közösségi média gyakran tűnhet tudománynak, fontos, hogy ne feledkezzünk meg arról, hogy a minőségi tartalom létrehozása mégis csak lényegesebb, mint a posztolás pontos időpontjának meghatározása. A releváns, aktuális vicces és vizuális tartalmak mellett a közösségi média tökéletes platform az interaktív tartalmak előállításához is.

6. Lépés: A közönség bevonása

A közönséggel való kapcsolatépítés a közösségi média egyik fő előnye. A tartalmaiddal kapcsolatos interakció a közösségi média algoritmusai számára is pozitív jelnek számítanak, ami segíthet abban, hogy a posztjaidat organikusan fedezzék fel az emberek.

A követők megnyerése és az elkötelezettség növelése érdekében próbálkozz olyan posztokkal, amelyek garantálják az interakciókat: nyereményjáték, versenyek vagy épp szavazás. Emellett néha érdemes lehet megosztó, vagy épp társadalmilag fontos témákat is felhozni, esetleg intelligens vitákat indukálni egy-egy témában.

Ne becsüld alá a közösségi médián belüli reklámozás ősrégi technikájának erejét, miszerint a posztokat kérdéssel fejezd be. Ez a cselekvésre való felhívás (CTA) finoman kommentelésre ösztönzi a felhasználókat, és növeli az elkötelezettséget.

Ne felejtse el megosztani a követők tartalmát, különösen, ha megemlítik vagy használják a márkádat. Ez növeli az elkötelezettséget, és a márkádat rokonszenvesebbé teszi.

7. Lépés: Hirdess

Ha már tisztában vagy azzal, hogy mi működik organikusan a közösségi médián, érdemes lehet belevetned magad a fizetett hirdetések világába. Nézzünk meg, hogyan teheted meg mindezt:

Facebook

A Facebook Ads kiváló célzott hirdetési lehetőségeket kínál, mivel a közönségadatok 86%-át követi. A Facebook hirdetések többféle hirdetési formátumot kínálnak. Ezek közé tartoznak a fotók, videók és egyéb hirdetések, amelyek a Facebook-felhasználó hírfolyamában jelennek meg. A Messenger-hirdetések a felhasználó üzenetküldő alkalmazásában tűnnek fel, míg a sztorihirdetések értelemszerűen a követők történetei mellett jelennek meg.

A célközönséget számos mérőszám, például viselkedés, demográfiai adatok és érdeklődési körök alapján lehet megcélozni.

Twitter

A Twitteren való hirdetéshez hozz létre egy olyan tweetet, amelyet szeretnél megmutatni azoknak is, akik nem követik a fiókod. Kiválaszthatod a célközönséget demográfiai adatok, viselkedés, érdeklődési kör, eszköz vagy akár az alapján is, hogy kit követnek.

Instagram

A Facebookhoz hasonlóan az Instagram is kiváló a célzott hirdetésekben, ráadásul hasonló hirdetési formátumok mellett, mint a „nagy tesó”. Reklámozhatsz fotóposztokat, videókat és Instagram-sztorikat.

TikTok

A TikTok fiatalabb célközönsége miatt a platform a 24 éves és fiatalabb célcsoportot megcélzó vállalkozások számára ideális. A TikTok hirdetési ajánlatai közé tartoznak a videohirdetések, a márkás hashtagek és a márkaszűrők. A TikTok automatikus kreatív optimalizálást is kínál, amely teszteli a képek, videók és szövegek kombinációit, hogy megtaláld a leghatékonyabb hirdetéseket. A TikTok-on az olyan hirdetések sikeresek, amelyek nem tűnnek annak. Ezért a hatékony használatához nagyfokú kreativitásra, a platformot jól ismerő szakemberre lesz szükséged.

Pinterest

A Pinterest főleg a nőket megcélzó vállalatok számára lehet jó választás. A divat, otthon, bizsuk, kiegészítők, szépségápolás és az ezekhez hasonló témakörökben egy Pinterest hirdetés sikerre lesz ítélve. Itthon még kevesen használják, így relatíve olcsóbb.

LinkedIn

A LinkedIn a szakértők, énmárkák számára lehet hasznos hirdetési felület. Meglehetősen drága platform, viszont óriási a bizalmi tőke a LinkedIn felhasználók között. Csak hirdetni nem éri meg. Sok hasznos tartalommal kell megtölteni a profilod, ha sikereket akarsz elérni. Érdemes lehet itt a márkád helyett magadat, a cégvezetőt előtérbe helyezned.

Közösségi média marketing hirdetési közönség áttekintése

Közösségi média marketing – hirdetési közönség áttekintése (forrás: Digital 2023 report: Hungary)

Influencer marketing

A közösségi média hirdetések egy másik gyakori formája az influencerekkel való együttműködés, amelynek lényege, hogy fizetsz egy felhasználónak azért, hogy posztoljon a termékedről vagy szolgáltatásodról. Az influencer marketing egyre népszerűbb, és a piac mérete 2021-ben már elérte a 13,8 milliárd dollárt.

Légy résen: a világ változik, a közösségi trendek jönnek és mennek

A nagy Facebook Boom előtt Magyarországon olyan közösségi média platformok működtek több milliós követői bázissal, mint az Iwiw vagy éppen a MyVip. Aztán jött egy nagyobb, erősebb, izgalmasabb platform, és szépen eltűntek a süllyesztőben. Ez a veszély pedig bármelyik, jelenleg nyeregben lévő közösségi média platformot fenyegetheti. Elég csak a TikTok robbanásszerű növekedésére gondolni.

Ezek után nehéz elképzelni, hogy a TikTokon felcseperedő generáció idővel a Facebookon talál otthonra. Szóval érdemes több közösségi média platformon jelen lenni. De nem csak jelen lenni, hanem onnan aktívan kitűnni.

Ráadásul, az a technika, ami egy éve még működött, mára jó eséllyel kiment a divatból. A social media a leggyorsabban változó marketing platform, ezért mindig résen kell lenni, folyamatosan tanulni kell. Ha a közösségi média jelenléted megerősítésére szükséged lenne egy teljes stratégiára, kreatív ötletekkel, akkor keress minket bátran, mi felépítjük céged számára a 2024-es közösségi média marketing tervét.

Készen állsz arra, hogy hatékonyabbá tedd a marketing folyamataidat? Ne hagyd, hogy a versenytársaid lehagyjanak!

Vedd fel velünk a kapcsolatot, és fedezzük fel együtt, hogyan tehetjük sikeresebbé vállalkozásod a közösségi médiában.

Ajánlatot kérek

Hasznosnak találta a cikket?