Blog
Írta: Nagy László 2020. december. 21.

Google keresőoptimalizálás – 2021

Bezár / Kinyit
Tartalomjegyzék

A legújabb Google keresőoptimalizálás megoldások 2021-re

Manapság az online marketing korában élünk. Sok ember mondja ezt-köztük szakmabeliek, és laikusok is egyaránt-hogy SEO, azaz keresőoptimalizálás nélkül ma már nehezen lehet igazán sikeres egy cég, amely online arculatot szeretne ölteni.

Természetesen, területenként változhat, hogy melyik online marketing csatornába lehet érdemes befektetnünk, azonban abban talán mindenki egyet ért, hogy egy olyan vállalkozás, ami igazán jövedelmezővé szeretne válni, nem kulloghat az organikus találati lista harmadik oldalának alján.

Gondoljunk bele abba a ténybe, hogy a felhasználók 70-80%-a ignorálni igyekszik a fizetett hirdetéseket, és az organikus találatokra koncentrálnak.

Ezért, érdemes lehet tisztában lennünk azzal, hogy mennyire fontos manapság a Google keresőoptimalizálás (SEO). Sokan bizonyára már tisztában vagytok azzal, hogy mik a SEO alapjai, mik a legfontosabb, és legmarginálisabb részei.

Annál is érdekesebb lehet azonban, hogy mik a legújabb trendek, amik 2021-re várhatók? Mennyire térül meg manapság a SEO, mit mondhatunk az úgynevezett ROI-ról? Mindez mi alapján becsülhető? A cikkünkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Hogyan lehet a google keresőben előre kerülni

Nos, lássuk, hogy melyek is lennének a legújabb trendek a 2021-es évre. Mi az, amire számítani lehet? Ilyenkor-ahogy általában keresőoptimalizálási téma során-két dologra támaszkodhatunk: a Google kijelentéseire, és olyan, SEO-val foglalkozó profi, és elismert cégekre, mint például a SEMRush. Az említett cég, ide vágó keresőoptimalizálási cikkét mennyire hasznosnak találtuk, mikor ezeket a vázlatpontokat szedtük össze. Melyek lennének ezek pontosan?

AI fejlődése

A Google szakembereinek megnyilvánulásai egyre inkább arra engednek következtetni, hogy a mesterséges intelligenciák szerepe nőni fog a találati lista kialakításakor.

Itt elsősorban azokra a tényezőkre gondolhatunk, melyek a felhasználói élményt jellemzik. Ide sorolhatjuk az átkattintási arányt, a visszapattanási arányt, és a weboldalon töltött időt. Ez természetesen érthető, ugyanis egyértelmű korreláció fedezhető fel ezen mutatók, és a weboldal tartalmassága, minősége között.

Ennél a pontnál érdemes lehet a google keresőóriás RankBrain algoritmusát megemlíteni, amely kifejezetten ilyen jellegű mutatókat elemez. Ennek a szerepe pedig egyre inkább erősödni látszik.

Hangalapú keresésre

A képkeresés térhódítása ma már gyakorlatilag megkérdőjelezhetetlen. Már a 2019-es kimutatások is azt eredményezték, hogy a teljes organikus keresések 12,4%-a képkeresésből adódik. De még a szöveges kereséskor is rengetegszer figyelhető meg, hogy a találati oldalon, vagy akár a találati oldal tetején egy képsorozat található, ami konkrétan a tulajdonos weboldalára visz-márpedig erre senki nem számított pár évvel ez előtt.

Mi a helyzet a hangalapú kereséssel? Nos, a TechCrunch kimutatásai szerint 2022-re a háztartások nagyjából 55%-ában lesznek úgynevezett Smart Speakerek elérhetők.

Márpedig az emberek lusták: míg gépelni nehézkes, és időigényes, addig beszélni sokkal egyszerűbb és kifejezőbb is. Képzeljük csak el, ahogy az emberek a buszon utazva ahelyett, hogy zötykölődés közben, az akaszkodót elengedve, bajlódva a Touchpadhez nyúlnának, egész egyszerűen „belemondják” a készülékbe, ami érdekli őket, és már meg is kapják a választ. Mindennek fényében egyáltalán nem képtelenség azt állítani, hogy ennek is komoly térhódítása lesz.

Hogy miért érdekes ez? Nos, azért, mert az emberek általában máshogy gépelnek, mint ahogy beszélnek. Mikor beszélünk, akkor pontosabb, és kifejezőbb megfogalmazásokat használunk, mint amikor írunk.

Például, ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy melyek a legjobb CMS-ek 2021-ben, akkor azt fogjuk beírni a keresőbe, hogy „legjobb CMS 2021-ban”. Viszont, egy konferencián elhangzó előadás közben mindez így hangzana: „Melyik a legjobb CMS 2021-ben?”. Tehát, máshogy kell a szövegünket, és a meta elemeinket optimalizálni.

Mobilbarát weboldalak

Ez már évek óta így van. Már 2019-ben érvénybe lépett a Mobile-first indexing elv. Ez annyit jelent, hogy a rangsorolási algoritmusok már nagyobb hangsúlyt fektetnek a weboldalak mobil nézetére.

Ennek az oka érthető is: ugyanis egy 2019-es statisztika szerint a teljes keresések több mint 50%-a már mobilról történik. Ez az arány pedig évek óta trend-szerűen növekszik.

Ebből kifolyólag semmiképp ne felejtsük el ellenőrizni a weboldalunkat mobilon, akár használjunk mi is mobile-first megközelítést annak elkészítésekor. Ehhez használhatunk akár hivatalos eszközöket is, hisz ne felejtsük, hogy gyakorlatilag bármilyen méretű képernyőn megtekinthetik az oldalunkat.

Erre kiváló eszköz lehet például a http://responsivetesttool.com/, vagy a https://responsivedesignchecker.com/.
Akár a Google Chrome beépített funkcióját is használhatjuk, amivel bármilyen képernyőméreten vizsgálhatjuk az adott weboldalt.

Minőségi tartalom

Szintén évek óta megfigyelhető, hogy azok az oldalak kerülnek a legjobb helyekre a keresőben, amelyik minőségi tartalmat szolgáltatnak-a legjobb, legpontosabb, és legrészletesebb válaszokat nyújtják a felhasználók részére. Ugyanis a keresőóriásnak egyértelműen az a célja, hogy a felhasználók számára a legjobb válaszokat szolgáltassa, hisz a nagy részesedését ez biztosítja.

Ez talán evidensnek tűnik, de pár éve még sokkal kevésbé voltak a Google algoritmusai kifinomultak ilyen téren. Ma mindez már a múlté: sokkal nehezebb egyéb módon manipulálni a találati listát, például kulcsszóhalmozással. Különösen igaz ez pénzügyi, és egészségügyi téren.

Terjedelmes tartalom

A Google-az előző pontokhoz hasonlóan-úgy tűnik, hogy itt is erősíti az álláspontját. A hosszú, és terjedelmes tartalmak azok, amelyek a legjobb találati helyekre kerülnek. Számos SEO szakember véli úgy, hogy a nagyjából 2000 szavas tartalmakat szereti a keresőóriás, ez az az optimális hossz, amire érdemes lehet törekednünk.

Számos kutatás pedig azt támasztja alá, hogy a hosszú, terjedelmes szövegek akár 3-4-szer több értékes backlinket kapnak, mint 1000 szavas vetélytársaik.

Ez természetesen csupán egy általános megállapítás. Vannak olyan témák, amiből értelemszerűen nagyon nehéz lenne 2000 szavas cikket írni, például arról, hogy mi az az oldaltérkép a keresőoptimalizálásban, ugyanis egy komplex témának csupán egyetlen része.

Arra érdemes figyelnünk, hogy az általunk írt szövegek legalább olyan hosszúak, és tartalmasak legyenek, mint a konkurencia hasonló témájú, vagy hasonló kulcsszóra optimalizált tartalmai. Ez fogja elősegíteni, hogy több értékes linket szerezzünk, és hogy a Google is előre soroljon minket a konkurenciával szemben.

Rich Snippet

A strukturált adatok gondolatával természetesen mindenkinek érdemes lehet eljátszania, aki weboldalt, vagy webáruházat szeretne nyitni. Sokféle snippet létezik, például mikor filmekre, receptekre keresünk rá, akkor rendszerint a találatok mellett jobb oldalt, vagy felül jelennek meg ezek. Az értékelési snippetek pedig a szokásos, öt csillagos értékelés formájában jelenhetnek meg. Az alábbi kép ábrázolja, hogy miről is beszélünk valójában.

Ez egy remek módja annak, hogy a találati oldal elejére kerülhessünk. Habár nem garantált, hogy a beállításukkal eredményeket fogunk elérni, erre reális esélyünk lehet, ugyanis a Google megfontja a használatukat, amennyiben helyesen állítjuk be.

Google Discover

A Google Discover egy olyan algoritmus, amit 2017-ben indított útjára a keresőóriás. Ennek a lényege, hogy a felhasználói viselkedési minták elemzésre kerülnek, és ez által a Google pontosabban be tudja határolni, hogy melyek azok a tartalmak, melyek a legtöbb felhasználót érdeklik.

Ez is egy olyan lépése a Googlenak, amire számítani lehetett: manapság gyakorlatilag minden erőfeszítése, és algoritmus-újítása arra megy ki, hogy a legjobb minőségű tartalmak kerüljenek a felhasználók elé.

Videók használata

A 2021-es évtől nagyobb jelentősége lesz majd a videók használatának. Az már közismert, hogy az online marketing világában mennyire pozitív hatása van, amennyiben a nagyközönségünk elé videókkal tudunk állni.

Google keresőoptimalizálás

Gondoljunk csak a Biteable statisztikáira: a 2018-es adatok szerint a közösségi médiában megosztott tartalmak videóval ellátva 1200%-al több megosztást kaptak, mint a sima képpel ellátott társaik. A videókkal ellátott szöveg felidézési aránya pedig különösen magas: 95% körüli, ahogy a Hubspot állította korábban.

Nem csoda hát, ha a Google is arra törekszik, hogy a videókkal ellátott tartalmakat, és bejegyzéseket mutasson meg a felhasználóknak. A Biteable statisztikái szerint az organikus keresési eredményeink 157%-al megnőnek, ha videókat használunk a weboldalunkon.

Képek keresőoptimalizálása

Megfigyelted már, hogy hányszor találkozni azzal, hogy a találati lista első oldalán, de akár az összes keresési találat felett egy képhalmaz jelenik meg? Nos, már a 2019-es statisztikák ráadásul azt mutatták, hogy az összes keresési lekérdezés 12.4%-át kifejezetten képkeresések teszik ki. Tehát, ha nem figyelünk erre, akkor egy hatalmas hátrányba kerülhetünk a konkurenciával szemben.

Ügyeljünk mindenre, ami csak fontos lehet: a képek megfelelő elnevezése, az alt címke megfelelő használata, akár a termékkategóriát is magában foglalva. Illetve, akár a kép elérési útját is megpróbálhatjuk SEO-baráttá varázsolni. Ami szintén nagy fontos, hogy eredeti képeket használjunk, ne pedig az unalmas, mindenki által unalomig ismert stock fotókat.

Az alábbi ábra például a „bőr kanapé” kifejezésre született a találati listán. Gondoljunk csak bele, hogy milyen nagy előnyre fogunk szert tenni, ha egy jó minőségű, igényes fotót találunk majd a találatok között, ami a mi webáruházunkból származik.

Szemantikus kifejezések

Már rég elmúlt az az időszak, amikor a Google keresőmotorjait rá lehetett szedni azzal, hogy az áhított kulcsszóval megegyező pontos egyezésű kifejezésekkel zsúfoltuk teli a szövegünket. Ma a keresőóriás már kontexusában elemzi a keresési szándékunkat, így a szemantikailag hasonló kulcsszavakon is hatalmas a hangsúly.

A siker titka a jövőben az lesz, hogy próbáljunk meg minél több olyan kifejezést a szövegünkbe vinni, ami szinonímája a kérdéses kulcsszónak, és ügyeljünk arra, hogy a kapcsolódó kifejezések se hiányozzanak. Például, ha a laptop vásárlás szempontjairól írunk egy cikket, akkor nem hiányozhat majd az akkumulátor, processzor, és a kijelző-méret kifejezések sem-ellenkező esetben a Google talán gyenge minőségűnek ítéli majd meg a tartalmunkat. Ami nagyon fontos, hogy a tartalmainkat természetesen fogalmazzuk meg-a felhasználóinknak, és nem a keresőmotoroknak.

Lokális SEO

A lokális SEO révén válhat lehetségessé, hogy a közelünkben élő emberek könnyedén ránk találhassanak, amennyiben a tevékenységünk jellemzően helyhez kötött. Tegyük fel, hogy el szeretnénk látogatni valamelyik közeli konditerembe. Ha Debrecenben élünk, akkor a „konditerem Debrecen” kifejezést fogjuk beírni a keresőbe. Az nagy probléma, és hátrány lenne, amennyiben egy egyébként jó szolgáltatást nyújtó konditerem nem jelenne meg a keresőben, egy hasonló lekérdezésre.

Fontos tehát, hogy a lokális SEO-t tartsuk szem előtt, ez az egyik titka annak, hogy a vállalkozásunk sikeres lehessen hosszú távon. Mindenképp ajánlott lehet egy Google Cégem profil készítése erre a célra.

Analitikák

Bizonyára mindenki elképzelheti, hogy mennyire nagy kihívás lenne mondjuk egy éttermet vezetni anélkül, hogy a tulajdonos nincs tisztában bizonyos számadatokkal. Melyik ételből mennyit fogyasztanak a vendégek? Egyáltalán, melyik napokon jön a legtöbb vendég, és melyik napszakban? Mennyi volt a teljes bevétel, és mennyibe kerülnek a kiadások összesen?

Még ha egyébként, minden más helyesen lenne is irányítva, egyértelműen hátrányba kerülnénk hosszú távon, amennyiben ezen számadatokkal nem lennénk tisztában.

A keresőoptimalizálás során  ugyanez igaz: tudnunk kell, hogy melyik oldalainkat hány felhasználó találja meg az organikus keresőből, és hogy milyen eszközről nézik meg a legtöbben. Tisztában kell lennünk azzal, hogy melyik oldalaink lettek feltérképezve, és hogy hány hibás URL-ünk van, vagy hogy mennyi duplikált meta elemünk. Ezeket az adatokat a Google Search Console és a Google Analytics segítségével megtudhatjuk. Ezek tudomása nélkül soha nem lehetünk igazán eredményesek a keresőoptimalizálás világában.

Alap szabály: a Google Analytics legyen az oldalunkra bekötve. A Search Consoleba pedig küldjük be az oldaltérképet, minél hamarabb! Ezen felül használjunk olyan remek SEO Audit eszközöket, mint a SEMRush, Ahref, vagy Link assistant.

 

Témakörök
Tetszett a cikk? Szeretnél további hasznos tartalmakat olvasni?
Akkor iratkozz fel és küldünk egy emailt, ha hasonló cikket jelenítünk meg: