Így kommunikálj cégként a Facebook-on – 6 tipp egyenesen a Meta-tól
Tartalomjegyzék
A vállalatok Facebook oldalait látva gyakran az az érzése az embernek, hogy erősen izzadtságszagú és végtelenül unalmas posztokkal fárasztják a célközönségüket. A jelenséget a Facebook anyavállalata, a Meta is érzékeli, ezért összeállítottak egy 6 pontból álló listát a javasolt közösségi média kommunikációs mintákról. Nótin Szabolcs, a Marketing21 online marketing ügynökség vezetője összefoglalta, hogyan lehet átültetni ezeket az elveket a gyakorlatba.
Valódi emberek valódi történeteit kell elmesélni
A fogyasztóknak elege van abból, hogy mindig tökéletes emberek tökéletes pillanatait látják a reklámokban. Egyszerűen már tudják, hogy ez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. A tökéletesség helyett a valósághűségre kell törekedni. Hogyan lehet ezt megtenni a gyakorlatban?
- Például egy webshop megkérheti a vásárlóját, hogy vegye fel videóra, amikor kibontja a csomagot és megnézi a terméket.
- Egy kézműves söröző egy egyszerű okostelefonnal felveheti videóra, ahogy egy vendégük megkóstolja a legújabb sörkülönlegességet (és az se baj, ha nem ízlik mindenkinek!)
A konzervatívabb marketing vezetőkön nagyon nehéz átvinni ezt a mentalitást, pedig a Meta statisztikái szerint ez sokat segítene a hitelesség visszaszerzésében.
Meg kell tanulni a közösségi média nyelvezetét
Mindannyian ismerjük azokat a nyakkendős, öltönyös szakmákat, ahol a hölgyem-uram megszólítás elvárás az ügyfélváróban (például befektetési szolgáltatók, ügyvédek, biztosítótársaságok). Tény, hogy rengeteg vállalat üzleti kultúrája távol áll a közösségi média stílusától. A sikeres kampányokhoz viszont fel kell oldani ezt az ellentétet, merni kell újítani.
Az egyetlen megoldás, ha a cégek elmozdulnak a közösségi médiában elvárt nyelvezet irányába: bátran kell rövidítéseket használni, tömören kell átadni az összetett gondolatokat is. Ha fokozatosan elmegy a márka ebbe az irányba, néhány hónap múlva egy-egy szolid emoji is bele fog férni a kommunikációba.
Be kell vonni a véleményvezéreket (influencer-eket) is a kommunikációba
A márkákban már rég nem bíznak a fogyasztók, és a közösségi médiában ez hatványozottan így van. Egy arc nélküli logó bármit mondhat. Viszont ha a vállalat üzenetét egy ismert személy közvetíti, sokkal könnyebben el lehet jutni a fogyasztóhoz.
Az influencer marketingtől nagyon sok cég tartózkodik, de meggyőződésem, hogy ez egy félreértésből adódik. A véleményvezérnek nem kell feltétlenül egy bulvár celebnek lennie. Fel lehet építeni a vállalkozás saját képernyős arcát is a szakértők közül, vagy be lehet vonni egy olyan elismert külsős közreműködését is, aki azonosulni tud a márka küldetésével. Az influencer marketing akkor lesz sikeres, ha egy önazonos és őszinte véleményvezérrel sikerül együtt dolgozni.
Engedjük be a követőinket a paraván mögé
A legtöbb vállalkozásnak folyamatosan fejtörést okoz, hogy újabb és újabb sztorikat kreáljanak, és feltöltsék a tartalom naptárakat. A Meta kutatása viszont arra utal, hogy beállított képek és videók helyett elég lenne arról beszélni, hogy mivel telnek a vállalat hétköznapjai.
Például ha egy cég konyhabútorokat gyárt, egyszerűen fel kell venni néhány másodpercet a munkafolyamatokból vagy be kell mutatni a dolgozókat néhány mondatban. Az se tragédia, ha nem ideálisan beállított a fény: nem a tökéletes fotóra kíváncsiak a vevők, hanem a hitelesre.
Bármilyen hihetetlen, egy laikusnak érdekes lesz, hogy hogyan telik egy teljesen más munkakörben dolgozó ember hétköznapja. Ráadásul, ha a fogyasztó látja a termék előállításába fektetett munkát, jobban értékelni fogja a produktumot is.
Lo-Fi szerkesztés: kézműves életérzés
A közösségi médiában nemhogy nem baj, ha egy kicsit gagyinak, vagy tökéletlennek tűnik a szerkesztés, hanem egyenesen követelmény. Angol nyelvterületen ennek már saját neve is van, a Lo-Fi szerkesztés. Az elnevezés a „low fidelity” kifejezésből ered. Lényegében szándékosan tökéletlen vágást, videó minőséget, képszerkesztés, vagy zenei aláfestét értünk alatta. A módszer célja, hogy erősítse a közösségi média tartalom kézműves érzetét.
Egy-két visszafogott poén segít megtörni a jeget
Nem kell folyamatosan véresen komolyan venni magunkat, a márkánkat és a vállalati kommunikációt se. Bőven belefér egy-egy fárasztó szóvicc, vagy szakmai poén is a közösségi média tematikákba. A közvetlen hangnemet a fogyasztók értékelni fogják, mert segít lebontani a márkákkal szembeni bizalmatlanságot.
Összefoglalás
Ügynökségi oldalon a tartalomnaptárak összeállítása során gyakran kerülünk abba a szorult helyzetbe, hogy az ügyfél egyszerre szeretné megtartani a kimért vállalati hangnemet és kimagasló elérésszámot produkálni. Miközben a kettő egyszerre nem megy, de ha fokozatosan, lépésről lépésre megmutatjuk a cég emberi oldalát, nem fognak elmaradni az eredmények se.
A Meta kutatásának javaslatait érdemes megszívlelni, mert a közvetlen hangnem alternatívája a közösségi médiától teljesen idegen, erőltetett céges kommunikáció lesz.
Nótin Szabolcs, CEO
Marketing21