Mit jelent a domain név?
Tartalomjegyzék
Az utóbbi két évtizedben már alap, hogy ha van egy vállalkozásod, akkor az interneten is jelenj meg vele. Olyannyira, hogy ha egy cégről semmit nem találunk a neten, elkezd gyanússá válni, és inkább elkerüljük. Nem kérdés tehát, hogy neked is szükséged van az online jelenlétre, aminek egyik első lépése, hogy találsz a honlapodnak egy jó egyedi domain nevet.
Mi az a domain név
A domain név jelentése legegyszerűbben úgy írható le, hogy ez a weboldalad címe, az, amit be kell írni a böngésző címsorába. Esetünkben például ez a 360-marketing.hu, de akármi lehet – legalábbis elméletben. A későbbiekben majd kitérünk arra, hogy milyen domain neveket nem lehet megszerezni és miért, illetve milyet érdemes vagy nem érdemes választani, ha sikeres weboldalt szeretnél.
Domain felépítése
A domain nevet, azaz a tartománynevet alapvetően 3 fő részre bonthatjuk:
- Third Level Domain
- Second Level Domain (SLD)
- Top Level Domain (TLD)
A domain név egy szó vagy kifejezés (SLD – second level domain), a végén egy kiterjesztéssel (TLD – top level domain), az egyes részek pedig ponttal vannak elválasztva. A TLD a gyakorlatban a .com, .hu, .org, .eu stb. a domain végén (ez sokféle lehet, országtól is függhet, hogy pontosan mi szerepel itt). Az SLD-t azonban megelőzhetik további részek, ezek minden esetben ponttal elválasztva kell, hogy szerepeljenek, így: pelda.sld.com.
Domain név végződések
A domain név vásárlás során a TLD, azaz a kiterjesztés mellékesnek tűnhet, pedig nagyon nem az – könnyebben megtalálják az oldaladat, ha valamilyen népszerű kiterjesztést kap. Magyarországon a .hu a legkézenfekvőbb, ezért is találkozol ezzel a leggyakrabban. Szintén sokan használják a .com, .eu., .net, .org végződéseket, amik nemzetközi szinten is megállják a helyüket.
Egy domain értékéhez bizony az is jelentősen hozzátehet, hogy mi a TLD-je, ezért ez egyáltalán nem részletkérdés.
Érdekesség, hogy a mivel legtöbben ugyanarra a néhány kiterjesztésre hajtanak, egyre szűkülnek a lehetőségek, ami komoly változást eredményezhet a domain nevek piacán. Az Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) köreiben már szóba került, hogy a jövőben bármilyen szó lehetne a kiterjesztés, ne csak a most használt formák. A mi domainünk lehetne például 360.marketing. Ez nagyon kiszélesítené a lehetőségeket, és jócskán átrendezné a domain vásárlással kapcsolatos trendeket – de ez egyelőre csak elmélet.
A TLD fajtái:
- country code top-level domain, azaz országkód szerinti tartomány. Ez a .hu, .sk, .de stb.
- internationalized country code top-level domain, azaz egységesített országkód szerinti tartomány. Ezt használják olyan országok esetében, ahol nem a latin ABC hivatalos
- generic top-level domain, azaz a tulajdonos fajtához kötődő domain. Ilyen pl. ha a .edu végződést használjuk egy oktatással foglalkozó oldal esetében.
Hogyan válassz domain nevet
A jó domain név tehát fontos, ezért nagyon át kell gondolnod, hogy milyet választasz. Olyasmire van szükséged, ami könnyen megtalálhatóvá tesz a neten, ugyanakkor nem foglalt. Kézenfekvő lehet, hogy a céged neve egyben a domain is legyen, de nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás, hacsak nem utal egyben a tevékenységre is (mint nálunk a ’marketing’ kifejezés a domainben).
Célszerű inkább egy olyan kulcsszóból kiindulnod, ami leírja a céged profilját, vagy szorosan kapcsolódik hozzá. Lehetőleg olyan kulcsszó legyen, amire jó sokan rá is keresnek. Ezen a ponton nem biztos, hogy könnyű dolgod lesz, mert az ilyen domainek nagyrészt foglaltak.
Régen a domain neve egyébként garantálta az első helyet a keresőben, amennyiben az egy gyakran használt keresőszó volt. Mostanra ez azért nincs így, a keresőoptimalizálás már bonyolultabb, több tényezőt vesz figyelembe, de azért azt sem mondhatjuk, hogy semmilyen hatása nincs a találati listában elfoglalt helyedre. Az viszont biztos, hogy a felhasználók szempontjából mindenképp jobb, ha a domained egy erős kulcsszó: megjegyezhetőbb, kézenfekvőbb.
Mit tehetsz, ha foglalt a kiszemelt domain név?
Ahogy említettük, sok ilyen domain név foglalt már, ugyanakkor van köztük, ami eladó, de ne legyenek illúzióid: ezek adott esetben nagyon súlyos pénzekért cserélnek gazdát!
Érdekesség: a valaha eladott legeslegdrágább domain a Business.com volt: 345 millió dollárt fizettek érte 2007-ben!
Magyarországon ilyen összegek azért nem röpködnek a domainpiacon, már csak azért sem, mert elég kicsik vagyunk a nemzetközi piachoz képest, nem érné meg ennyit fizetni egy domain névért. Pár millió forintos domainek azonban itt is akadnak.
Amennyiben foglalt a kiszemelt domained, az első, amit érdemes megpróbálnod, hogy más kiterjesztéssel nézed meg: .hu vagy .com helyett jöhet a .eu, .net, .org stb. Ha így sem működik, vagy neked mindenképp az adott kiterjesztés kell, megpróbálhatod felkeresni a domain tulajdonosát, eladná-e neked. Ha igen, a Te belátásodra van bízva, mennyit fizetnél érte. Ha a válasz nem, akkor sajnos nincs mit tenni, kénytelen leszel más kiterjesztéssel vagy más kulcsszóval beérni.
Mire figyelj, ha nem Te vagy a domained első tulajdonosa?
Nagyon fontos, hogy győződj meg róla, hogy csak neked marad hozzáférésed, mert kellemetlen meglepetésekben lehet részed, ha más is tudja kezelni. Az is lényeges, hogy ne csak egymással egyezzetek meg az átvételt illetően, hanem jelentsétek is be a tulajdonosváltozást, az adataiddal együtt, így minden értesítést, számlát stb. Te kapsz a jövőben!
Lejáró domain nevek vizsgálata
Mielőtt vásárlása szánnád el magad, érdemes alaposabban megvizsgálni a lejáró domain-t, amit kiszemeltél.
Az alábbi pontokat érdemes ilyenkor szem előtt tartani:
- relevancia – témáját tekintve legyen a domain releváns
- linkerő – hasznos, ha sokan hivatkoznak az oldalra. Megjegyeznénk azonban, hogy amennyiben link erőt tekintve gyengébb az oldal, de releváns, akkor így is érdemes lehet megvenni.
- linkprofil – hány ajánló domain van, ezek milyen minőségűek, összesen hány linkkel és milyen beállításokkal.
A lejáró domain neveket a lehető leghitelesebb és legrészletesebb információk érdekében érdemes lehet megvizsgálni egy fizetős szoftverrel is. Ezek adják a legtisztább képet az előbb említett linkprofilról, ami fontos információ lehet számodra.
Mi az alábbiak egyikét ajánljuk erre:
Domain ellenőrzés
Ha van egy domain név jelölted, első dolgod a domain név ellenőrzés legyen, amit a domain.hu oldalon tehetsz meg. Itt rögtön be tudod írni a kiszemelt nevet és a kiterjesztések közül is választhatsz, hogy megnézhesd többféleképpen. A domain kereső használata az alábbi videón látható:
Amennyiben a választott név szabad, semmi sem akadályoz meg abban, hogy meg is vásárold. De jól gondold meg: bár nagy összeget nem kell költened egy szabad domainre, azért mégiscsak meghatározó lesz a márkádra, a vállalkozásodra nézve. Ezzel fogják a cégedet azonosítani, ezért fontos, hogy a domain név tényleg találó legyen.
Domain név regisztráció és vásárlás
Mit kell tenned, hogy a tied legyen a választott domain?
Ha megvan a befutó domain név, és még szabad is, rögtön az ellenőrzés után tovább tudsz kattintani a regisztrátorok listájára. Itt több regisztrátor közül választhatod ki a neked szimpatikusat, és egy újabb kattintással már ott is lehetsz a kívánt felületen.
A választott regisztrátornál elintézheted a regisztrációt, és ki is fizetheted a domain díját. Ez nem szokott nagy összeg lenni, a domain regisztráció ár átlagosan 2000 Ft körül mozog 2 éves időtartamra (néhány száz forintos eltérés lehet fölfelé és lefelé egyaránt). A két év lejártával a hosszabbítás általában valamivel olcsóbb.
Tedd biztonságossá az oldaladat
Amire még szükséged lehet a domain vásárlását követően, az az SSL tanúsítvány, ami a biztonságos, titkosított csatornát hivatott biztosítani a kliens és a szerver között. Erre azért van szükség, mert az SSL garantálja, hogy bizalmas adatokhoz nem férhet hozzá akárki – egy webshop esetében ez például elengedhetetlen. Ilyen bizalmas adatok a hitelkártya adatok, belépési adatok, személyes adatok stb. Ezeket a weboldalad úgy tudja bizalmasan kezelni, ha van SSL tanúsítványod, ugyanis a titkosított adatot csak a célszerver tudja dekódolni. Az utóbbi pár évben ráadásul a Google keresője is előrébb sorolja az SSL tanúsítvánnyal bíró weboldalakat, ezért a keresőotimalizálás szempontjából is érdemes ezt használni.
A Chrome böngésző pár éve fel is hívja a figyelmet arra, ha egy weboldal nem rendelkezik SSL tanúsítvánnyal: nem biztonságosként jelöli. Az alábbi linken érhető el a Google Chrome útmutatója a jelölésekhez: a lakat ikon biztonságos weboldalt jelent, a bekarikázott i betű információ vagy nem biztonságosat, ha pedig egy háromszögben felkiáltójellel találkozol, az az oldal nem biztonságos.
A biztonságos és könnyen megtalálható weboldal nagymértékben megdobja az esélyeket a sikeres vállalkozásra. Keresd meg a lehető legjobb domaint és foglald le még ma – ezzel alapozod meg, hogy erős lehessen az online jelenléted.
Fedezze fel a Google Cégem szolgáltatás előnyeit!
A weboldal elkészítését pedig bízhatod akár ránk is!