Blog
Írta: Nagy László 2021. július. 12.

Mi a különbség B2C és a B2B marketing között

Bezár / Kinyit
Tartalomjegyzék

Ha a digitális marketing világában dolgozol, akkor biztosan tisztában vagy azzal, hogy mi a különbség a B2B marketing (Business-to-Business) és a B2C (Business-to-Customer) között. Azonban nem biztos, hogy teljesen képben vagy a két stratégia helyes alkalmazásával kapcsolatban is.

Az alábbi cikkben az alapvető különbségekre próbálunk rávilágítani, hogy a megfelelő marketing stratégiát dolgozhasd ki a céged, vagy az ügyfeled cége számára.

Mi a B2B marketing

A B2B marketing azon a cégek a stratégiája, akiknek az ügyfele, vagy vevője egy másik cég és nem egy átlagos magánszemély.

Ez idáig teljesen logikus, azonban mivel egy cégnél nem feltétlenül egy személy hozza meg a döntést egy szolgáltatás, vagy termék megvásárlásával kapcsolatban, a marketing taktikáknak is alkalmazkodniuk kell a teljes döntési folyamathoz.

Íme pár céges példa, akik B2B marketinget alkalmaznak:

  • Egy orvostechnikai vállalat, akik egészségügyi szoftvereket forgalmaznak magánkórházak számára.
  • Egy marketing ügynökség, akik SEO szolgáltatást nyújtanak középvállalatok marketingesei számára.
  • Egy gyártó, aki a termékeit nagykereskedőkhöz próbálja eljuttatni.

Mi a B2C marketing

B2C marketing

Photo by Artem Beliaikin from Pexels

A B2B azoknak a cégeknek a marketing tevékenységére utal, akik közvetlenül magánszemélyek számára forgalmazzák az adott terméket, vagy szolgáltatást.

Ilyen lehet egy szépségápolási termékeket forgalmazó webáruház, egy ingatlaniroda, aki családi házakra és lakásokra specializálódott, vagy mondjuk egy használt autó kereskedés.

Természetesen rengeteg olyan cég létezik, akik mind magánszemélyek, mind más cégek számára is forgalmaznak termékeket/szolgáltatásokat, de ebben az esetben két különböző marketing stratégiát alkalmaznak az eltérő üzletágakra.

Ilyen például egy új-autó kereskedés: teljesen más az a stratégia, amit a magánvásárlók megszerzése érdekében alkalmaz, mint a vállalatokat célzó flottaértékesítési üzletág stratégiája.

Legfontosabb különbségek a B2B és a B2C marketing között:

A célpiac elérése

B2B marketing:

A B2B cégek általában egy szűkebb célpiac számára dolgoznak, ami vagy demográfiailag, vagy egyéb szempontok alapján jól körülírható.

Mi, a 360 Marketing ügynökségnél például budapesti kis- és középvállalkozások számára nyújtunk online marketing szolgáltatásokat. Azok közül is olyanoknak, akik már rendelkeznek egy kisebb marketinges csapattal, de a team bővítése helyett inkább alvállalkozóknak szerveznének ki bizonyos speciális tudást igénylő tevékenységeket, mint például a keresőoptimalizálás, vagy a PPC.

A legtöbb esetben ugyan a megbízó ügyvezetője hozza meg a végső döntést a marketing ügynökség kiválasztásával kapcsolatban, de az igény a marketinges, vagy a marketing vezető fejében születik meg. Ők döntenek úgy például, hogy javítani kellene a cég weboldalának SEO-ját és kell nekik egy kulcsszóelemzésre alapozott content stratégia.

A mi marketing tevékenységünknek tehát egy kisebb cég marketinges csapatát kell elérnie. Meg kell győznünk őket a szakértelmünkről, majd fel kell építenünk a bizalmat, amit végül az ügyvezető is megszavaz.

Tipp: A hirdetéseidet szűrd foglalkozás/titulus szerint és válaszd a vezetőket.

B2C marketing:

Egy szűkebb célpiac megtalálása természetesen a B2C marketingesek számára is fontos, ezért a jó szegmentálás kritikus az eredmények szempontjából.

Tipp: Csoportosítsd a hirdetéseid/tartalmaid kor szerint, nem szerint, jövedelem szerint és érdeklődési körök szerint is, majd elemezd az eredményeket és változtass aszerint.

Vásárlói döntés

Mint azt már fent említettem, B2B esetén a döntést általában egy kisebb csoport hozza meg, így a racionalitás sokkal jobban érvényesül, mint az érzelmek.

Ameddig B2C esetén sikeres egy érzelmekre ható rövid videó a termék/szolgáltatás előnyeiről, addig a B2B marketingnek sokkal alaposabbnak kell lennie.

A B2B tartalmakból ki kell derülnie, hogy mennyit spórol a cég működésén a termék/szolgáltatás használata, vagy hogyan növeli a munka hatékonyságát.

Megtérülés

B2B:

Egy cég, mivel főleg nagyobb értékben vásárol, általában azonnal szeretné látni a befektetés  megtérülését (ROI).

Tipp: Írj esettanulmányokat, amik bemutatják, hogy milyen előnyöket értél el más cégeknél és készíts videó interjúkat a meglévő ügyfeleiddel.

B2C:

A magánszemélyek számára fontosabb maga a vásárlás élménye és a jövőbeli öröm, amit a megvásárolt termék/szolgáltatás okoz majd neki.

Tipp: Adj a termék mellé ajándékot, vagy egy kupont, amit beválthat a következő vásárlás alkalmával.

Branding

A B2B marketinget alkalmazó cégek esetében sokkal fontosabb a bizalom megalapozása, mint az, hogy felhívja magára a figyelmet. Ha már egyszer megköttetett az üzlet, úgyis kialakul egy személyes kapcsolat a két cég képviselői között.

Tipp: Használj olyan színeket és betűstílusokat, amelyek a megbízhatóságot tükrözik. (Pl. Kék)

B2C esetén jóval nagyobb szerepet kap a branding, hiszen kevesebb alkalom van arra, hogy a cég beférkőzzön a vásárlói fejébe.

Tipp: Használj emlékezetes és érzelmekre ható grafikai elemeket.

Mi a B2D marketing?

Egyre gyakrabban hallani a B2D marketingről, így fontosnak tartottam megjegyezni, hogy mi is az.

A B2D elnevezés a Business-to-Developer rövidítése, vagyis nem összekeverendő a fent leírt fogalmakkal. A B2D marketing kimondottan szoftverfejlesztőket, programozókat céloz, tehát elég speciális, ugyanakkor határozottan növekvő szegmens.

Mi a D2C marketing?

A Direct to consumer (D2C) marketing egy egyre népszerűbb stratégia, ahol a gyártó közvetlenül értékesíti a termékeit a fogysztóknak, kihagyva az olyan köztes szereplőket, mint az importőrök, nagykereskedők és a kiskereskedések.

Drasztikusan nő azoknak a cégeknek a száma, akik egy kézben tartanak mindent a gyártástól kezdve, a marketingen keresztül, az értékesítésig és a szállításig. Nagyon úgy néz ki, hogy idővel a teljes kereskedelmi láncot megváltoztatják.

Ameddig a hagyományos B2B modellben a gyártó más kereskedéseknek értékesít, egy nagy hátránnyal biztosan találkozik: ez pedig nem más, mint hogy nem ő rendelkezik a végfogysztók személyes adataival.

Vegyük példának az új-autó értékesítést.

Jelenleg úgy működik a rendszer, hogy a gyártók (pl. a Peugeot) az importőröknek (autó nagykereskedők) értékesítenek közvetlenül, aztán az importőr tovább értékesíti az autókat a Peugeot márkakereskedőknek, akik végül eladják azokat a vásárlóknak.

Melyek a B2B rendszer legnagyobb hátrányai a D2C-vel szemben az autó értékesítés esetében?

Először is az, hogy a gyártó kénytelen osztozkodni az árrésen a köztes szereplőkkel, másodszor pedig az, hogy a vásárlók adatai a márkakereskedőknél landolnak és soha nem kerülnek a gyártóhoz.

Hogy lesz ezután?

A Tesla bizonyította be először az autógyártók közül, hogy lehet ezt másképp is csinálni. Azzal, hogy közvetlenül értékesíti az autókat a vásárlóknak, óriási lépéselőnyre tett szert a hagyományos gyártókhoz képest.

Most úgy néz ki, hogy a többiek is követni fogják és már gőzerővel tervezik a saját D2C koncepciójukat. És nemcsak az autógyártók teszik ezt. Micsoda változások előtt állunk!

Összegzés

Bár, mint látható, vannak különbségek a B2B és B2C marketing között, azért az alapvető taktikák mégis nagyon hasonlóak. Mindkét modell esetén a vásárlóból érdemes kiindulni és törekedni kell arra, hogy minél jobb szolgáltatást nyújtsunk.

Hasznosnak találta a cikket?

Tippek, Trükkök, Esettanulmányok
Az online marketing legújabb technikái egy e-mailben.
0% spam, 100% hasznos tartalom