
Autópiac: trendek 2021
Tartalomjegyzék
Az autópiac mint mindig, folyamatosan változik és fejlődik. A digitalizáció előretörésével a vásárlói szokások is változnak, ezért a naprakész online markating taktikák egyre nagyobb szerepet kapnak a tovább növekvő versenyben. Az alábbi cikkben megnézzük, hogy milyen kihívásokkal néz szembe az autópiac, hogy milyen megoldási lehetőségek vannak és hogy a 360 Marketing csapata miben, és kinek tud segíteni.
Autópiaci trendek változása
Elektromos mobilitás, mikro-mobilitás, önvezető technikák, autómegosztás – és ez csak pár dolog azok közül, melyekkel az autóiparnak már a COVID-19 előtt is szembe kellett néznie.
Aztán jött 2020 gyárbezárásokkal, csökkentett kapacitásokkal, beszállítói láncok sérülésével és az autópiac drasztikus visszaesésével. Euro milliárdok vesztek oda, de az élet szerencsére nem állt meg.
Most, hogy remélhetőleg a világjárvány vége felé tartunk, az autóipari szereplőknek is itt az ideje, hogy felállítsák az új normákat, amik meghatározzák a jövőjüket és a miénket is. Az autóipar akkora szeletet fed le a világgazdaságban, hogy bármi ami velük történik, az kihatással lesz mindenki életére.
A 3 legnagyobb kihívás, amivel az autópiac szembe néz 2021-ben
Radikális online fókusz
Ezekben az időkben minden eddiginél több fogyasztó használ digitális csatornákat amikor vásárol, vagy kapcsolatba lép egy szolgáltatóval.
Egy McKinsey tanulmány szerint átlagosan 13%-al nőtt az online csatornákat használók száma Európában csak az elmúlt egy évben. Ezek után nem meglepő, hogy az online jelenlét lesz a jövőbeni siker egyik meghatározó faktora.
Nagy lemaradást kell behozni az autópiacon, mert a többi iparág jelentősen elhúzott a digitális csatornák használatát illetően. A jelek ugyanakkor elég biztatóak, több autógyártó adoptálta sikeresen az új technológiákat, úgy mint a Mesterséges Intelligenciát (AI), vagy az adatelemzést, de a Tech szektorhoz képest még mindig nagyon sokat kell fejlődniük.
Merthogy új kihívók érkeznek…
Technológiai szektor megjelenése

Xpeng Motors (Kína)
Az autók tömeggyártása eddig egy recept alapján működött: fejlessz egy hatékony motort, egy kényelmes utasteret, építsd meg minél jobb minőségben és add el versenyképes áron. Persze ha lehet, ezek közül csak egy-két dologra koncentrálj, a többit pedig szervezd ki a beszállítóknak. Pechükre, az autógyártók pont a belsőégésű motorok fejlesztésére koncentráltak leginkább… 🙁
Aztán jött a Tesla, aki technológiai szemléletével bebizonyította, hogy egy-két hangtalan elektromos motorral, egy frissíthető és felhasználóbarát szoftverrel, radikálisan új gyártási technológiákkal, valamint 100% online marketinggel és értékesítéssel a világ legértékesebb autógyártójává lehet válni kevesebb, mint egy évtized alatt.
A Tesla értéke már többet ér mint a WV, BMV és Mercedes együttvéve. De nem ő az egyetlen kihívó.
A Fisker, a Rivian, a Polestar, a Faraday Future és a Lucid mind nagyon ígéretesek, és még a vadonatúj kínai márkákat nem is említettük.
Kína előretörése az autóiparban

NIO ET7
Az elektromos forradalom jól jött a gazdasági óriásnak, hiszen így nem kell behoznia a lemaradását a benzines és dízel motorok fejlesztésében. Most nagy esélyt kaptak arra, hogy egyenesen az élre törjenek az autógyártásban.
Az utóbbi években a kínai autótervezés és gyártás óriásit fejlődött. Itt is valami hasonló zajlik, mint a mobiltelefonok piacán – Lásd Huawei és Xiaomi. Annak köszönhetően, hogy a kínai kormány masszívan támogatja a személyautó gyártást, úgy nőnek ki a földből az új autómárkák, mind a gomba.
De még milyen autómárkák?!
Egyik-másik még a nagy prémiummárkák modelljeinél is minőségibb benyomást kelt. Ráadásul a legtöbb autós Startup csupa innovatív fiatalokból áll (a legtöbb csapat nemzetközi), akik teljesen tiszta lappal indulhatnak, miközben élvezhetik az állami védőhálót.
De nem csak az autókat gondolták újra az alapoktól, hanem a szervezet felépítését és kommunikációját is, ami nagyszerű lehetőséget teremt számukra, hogy a nemzetközi (nyugati) piacokat is meghódítsák.

Autóvásárlás mobiltelefonról
- NIO
- Xpeng Motors
- Lynk & Co
- Byton
- Seres
Mit tehetnek a gyártók és a kereskedők?
Online értékesítés
2021-ben egyszerűen elkerülhetetlen lesz, hogy az új-autópiaci szereplők is napirendre tűzzék a digitális értékesítést.
Bár az eddigi tanulmányok szerint az új-autó vásárlók 81%-a nem szimpatizál az online vásárlással, ez az idén biztos, hogy változni fog. Főleg annak tudatában, hogy a vásárlók több, mint 80%-a eddig is a világhálóról szedte össze a válaszokat az autóvásárlással kapcsolatos kérdéseire. Miközben teszteket és összehasonlításokat olvasott, valamint YouTube videókat nézett.
Tudom, hogy messze nem olyan egyszerű egy autót online értékesíteni, mint mondjuk egy TV-t.
Egyrészt a vásárlók igénylik, hogy több autót is megnézzenek személyesen, másrészt rengeteg az aláírandó dokumentum és az értékesítők bérezése is a személyes eladást preferálja. A versenyből azok fognak nyertesen kikerülni akik hangsúlyt fektetne a vásárlói igények kiszolgálására – lásd a hazai bankok is tömegesen vezetik be az online bankszámlanyitást.
Már most tökéletesen látszik, hogy fordul a trend, elég ha csak az E-Bay Motor Group létrejöttére gondolunk, vagy arra, hogy a brit új-autó vásárlós platform Carwow a lezárások alatt is tudta növelni az eladásait.
Mit tehetnek az autópiaci szereplők?
Ahhoz, hogy felkészüljenek az internetes értékesítésre, a márkáknak először felül kell vizsgálniuk online jelenlétüket.
Javítani kell az esetleges hibákat, rendszerezniük kell az információkat és meg kell győződniük arról, hogy azok könnyen megoszthatók a személyes és online csatornákon.
Minél könnyebbé teszik az érdeklődők számára, hogy rátaláljanak a tartalmaikra, majd felkeressenek egy márkakereskedést, annál nagyobb valószínűséggel formálhatják az érdeklődőt vásárlóvá.
Hosszabb távon valójában át kell értékelni az értékesítők jutalékos rendszerét. Az energiabefektetés mindenképpen kifizetődik.
Legyél te az első, aki innovációt hajt végre ezen a téren.
Többcsatornás marketing
Légy pont ott, ahol a vásárlóid!
A digitális marketinged sikere azon múlik, látható és elérhető vagy-e azokon a platformokon, ahol a potenciális vásárlóid az idejüket töltik és az autók felől érdeklődnek.
Mint már említettem, a vásárlók több, mint 80%-a online keresi a lehetőségeket, amiket az autópiac tartogat számára. Legyen szó arról, hogy melyik a legjobb fogyasztású 7 személyes autó, vagy hogy melyik “Skoda” kereskedést tartják a vásárlók a legjobbnak.
Így néz ki egy átlagos új-autó vásárló online útja:
Az internet az autópiac számára is rengeteg új lehetőséget kínál, használd ki.
Tartalommarketing az autóipar számára
A tartalommarketing stratégiádnak mindenképpen összhangban kell lennie a vásárlók céljaival. A Google tanulmányában – Think With Google – jelent meg egy nagyon jó példa arra, hogy az autómárkáknak miért éri meg a tartalommarketing eszközeibe energiát fektetni.
Íme pár tartalom ötlet, amit a márkák könnyedén alkalmazhatnak:
- Hogyan videók
(pl.: Hogyan csökkentsd a Toyotád fogyasztását?) - Blog bejegyzések
(pl.: A legjobb Toyota modellünk sportos apukáknak) - Élő közösségi média közvetítések
(pl.: Hogy tegyünk be három biciklit egy Toyota RAV4-be?)
Rengeteg platform van, amit nem használnak ki az autómárkák, pedig hoznának eredményt.
Az ideális vásárlóid az Instagram-on töltenek egy órát naponta? Szuper! Akkor legyen minden napra egy sztorid, posztolj hetente minimum kétszer és legyen havi egy élő közvetítésed.
Van már blogod? Ha még nincs, akkor idén jött el az ideje, hogy fejlessz egyet és előzd meg a konkurenciát. Ha nincs rá erőforrásotok, akkor bízzatok meg egy olyan digitális marketing ügynökséget, akik ebben profik.
Video Marketing az autópiacon
A vásárlók által megnézett autós videók száma és a megnézésükre fordított idő a négyszeresére nőtt az elmúlt pár évben.
Az új-autó vásárlók több, mint 65%-a videók alapján választja ki azokat az autókat, amiket személyesen is szeretne megnézni.
Azonban ez egyáltalán nem lesz elég, ha azt a reklámot teszitek ki YouTube-ra, ami a TV-ben fut.
Az Egyesült királyságból indult CarWOW Yotube csatornáján láthatjuk, hogy értek el több mint 1.500.000 .000 megtekintést. Az, hogy videók segítségével tudjátok bemutatni az autóitok legjobb funkcióit, elengedhetetlen lesz.
Összeszedtem pár videó marketing ötletet, amivel több új-autó vásárlót tudtok becsalogatni a márkakereskedésekbe:
- Vezetéstechnikai tippek, hogy tovább csökkentsd az autó fogyasztását.
- Interjúk elégedett vásárlókkal
- Bemutató videók a vezetői segédrendszerek működéséről
Keresőoptimalizálás
Egy hatékony marketing stratégiának mindenképpen tartalmaznia kell a keresőoptimalizálást.
Ha jól használjátok a SEO taktikákat, akkor rengeteg pénzt megspórolhattok a hirdetési büdzséből és ott lehettek a márkátokkal, kereskedésetekkel, vagy a finanszírozási ajánlataitokkal, ahol azt az érdeklődők keresik.
Vagyis a Google első oldalán, ugyanis nagyon kevesen lapoznak tovább.
Milyen SEO taktikákat érdemes bevetnetek?
A már említett blogírás és videós tartalom előállítás mellett optimalizálni lehet a weboldalon olvasható címeket és szövegeket, valamint a képek elnevezését és meta leírásait is ahhoz, hogy ne csak a márkanévre keresve legyetek elöl.
Nagyon jó taktika, ha minden fő kategóriára készítetek egy “landing oldalt” és egy blog cikket.
Mondok egy példát: arra a kulcsszóra, hogy “családi autó”, Magyarországon 1600-an keresnek átlagosan havonta. És milyen találatok vannak?
Többnyire blog bejegyzések és egyéb cikkek, valamint a Duna Autó és a Toyota dedikált landing oldalai, akik messze megelőzik a konkurenciát ezen a téren.
Érdemes külön landing oldalt készíteni a már említett családi autókra, városi autókra, üzleti autókra, elektromos autókra, hibrid autókra, családi SUV-okra, de még a sportos autókra is.
Tipp: mielőtt nekiállnátok rendbe tenni a SEO-t, mindenképpen kérjetek egy SEO auditot, például tőlünk. 🙂
Mobil-élmény
Manapság a tartalmak jelentős részét mobilon fogyasztjuk, így ha netán egy márka, vagy kereskedés weboldala nincs okostelefonra optimalizálva, akkor már azelőtt elveszti a versenyt, mielőtt még elkezdődött volna. A vásárlók még akkor is a telefonjaikon ellenőrzik az árakat, ajánlatokat és finanszírozási lehetőségeket, amikor éppen egy autószalonban tartózkodnak.
Ők az alapján hozzák meg a végső döntést, hogy mit tudtak meg a netről. Érdemes a mobil oldalakat az alapoktól átgondolni, hogy a szalonlátogató végül elégedett vásárlóként távozzon.
A közösségi média
Az autóvásárlók egyre nagyobb mértékben alapoznak azokra az információkra, amiket a közösségi oldalakon látnak. 2021-ben mind a gyártóknak, mind a kereskedéseknek és a finanszírozóknak elengedhetetlen lesz, hogy megfelelő kapcsolatot ápoljanak a rajongókkal a különböző közösségi felületeken.
Azzal, hogy ezeken az oldalakon is hasznos információkkal szolgáltok, könnyebben építhettek márkahűséget és hatékonyan alakíthatjátok a vásárlók döntéseit.
Tipp: ne csak a gyári képeket posztoljátok az Instagram-ra, hanem érdemes oda is lapozgatós bemutatókat, összehasonlításokat és a menő funkciókat bemutató rövid videókat is kitenni.
Hirdetések optimalizálása
Egyes tanulmányok szerint az autópiaci szereplők több, mint 22%-al növelték a Google hirdetési kereteiket 2020-ban és ez az idén tovább nőhet.
Ugyan a PPC hirdetések terén a hazai szereplők is jól állnak, van pár taktika, amely tovább növelheti a pénzköltés hatékonyságát.
Hogyan lehet spórolni?
- Oszd fel a hirdetéseid több, különböző hirdetési csoportra, amelyek egyenként 15-20 fontos kulcsszót tartalmaznak.
- Készíts minden hirdetési csoporthoz 2-3 különböző szöveget, melyek tartalmazzák a legfontosabb kulcsszavakat.
- Folyamatosan frissítsd a negatív kulcsszó listádat, hogy ne menjen a pénz feleslegesen olyan szavakra, amelyek nem relevánsak számotokra
- Oszd fel a hirdetési keretet az egyes kampánycsoportok között és elemezd az eredményeket. Melyek teljesítettek a legjobban? Mire keresett a célcsoportod leginkább? Ha jól használjátok az analitikát, ez könnyen kiderül, így a legjobban teljesítő hirdetésekre nagyobb összeget tudtok elkülöníteni.
Hirdethetsz a versenytársaid kulcsszavaira is. Ne csak arra a szóra hirdess, hogy “Toyota Corolla”, hanem arra is, hogy “Honda Civic”, vagy “Kia Ceed”.
Az, hogy a versenytársaid felől érdeklődő emberek számára is tudj mutatni egy alternatívát, kulcsfontosságú a teljes siker szempontjából.
Fontos: nem ajánljuk ugyanakkor, hogy a versenytársad rossz színben tüntesd fel a hirdetéseddel és azt sem, hogy a konkurens modell nevét beleírd a hirdetésbe. Inkább tüntess fel valami egyedi ajánlatot.
Egyedi ajánlatok és szolgáltatások
A vásárlók szeretik az egyedi ajánlatokat.
És itt most nem csak arra gondolok, hogy kedvezményt adsz, vagy hogy nálad két évig ingyenes az olajcsere, hanem valami sokkal kreatívabb szolgáltatásra.
Például tedd lehetővé, hogy az érdeklődők házhoz rendelhessenek egy tesztautót és akár egész nap használhassák egy elfogadható díj ellenében.
Képzeld csak el: az érdeklődő fizet mondjuk 10.000 Forintot és ráadásul egész nap reklámozza az autót és a kereskedést. (Persze, ha fel van matricázva a tesztautó) Nyugodtan szakítsatok ki egy kis szeletet az autómegosztók tortájából.
Összegzés
Látható, hogy a hagyományos autópiac és értékesítési modell egy keresztúthoz érkezett.
A következő pár évben fog eldőlni, hogy kik azok, akik végleg lemaradnak és kik tündökölhetnek tovább.
Láthatjuk, hogy manapság mindent a vevő igényei határoznak meg, amik ráadásul nagyon gyorsan változnak.
2021-ben elengedhetetlen lesz, hogy mindenki újragondolja az alapokat és ez a marketinget is érinti természetesen.
Mi, a 360 Marketing csapata, mindent beleadunk azért, hogy a digitális átállás minél zökkenőmentesebb legyen. Reméljük, hogy tudtunk egy picit segíteni ezzel a cikkel is.
Ha idén a Te márkád, vagy kereskedésed szeretne lenni az első, aki elébe megy a változásoknak, vedd fel velünk a kapcsolatot és kérj egy ingyenes konzultációt itt!
Az adatokat publikus forrásokból szereztük, melyek becsült értékek és valószínűleg eltérnek a tényleges adatoktól. Az cikkben megjelent adatok pontosságáért felelősséget nem vállalunk!